تبیان، دستیار زندگی

مهارت هایی که قبل از ازدواج حتما باید بدانید

ازدواج امری است که باعث تولد دوباره انسان می‌شود؛ مشروط بر آن‌که توانایی‌ها و مهارت‌های لازم برای این امر در اختیار شما باشد و با تفکر سازنده‌ای که یک زندگی مشترک را به پیش می‌برد تصمیم به این مهم بگیرید. در زندگی مشترک هر دو نفر نیاز به این توانایی‌ها دارند و چنانچه این‌طور نباشد، ادامه زندگی با تنش و رنجش، تلخکامی و ناامیدی همراه خواهد بود. در این مطلب سعی شده است به اجمال به مهارت‌های لازم برای ازدواج و یک زندگی مشترک موفق پرداخته شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مهارت های ازدواج، ازدواجف مهارت، زندگی مشترک، خود شناسی، تصمیم گیری، ابراز صمیمیت، تفوت زن و مرد، مسائل جنسی،استقلال طلبی، همدلی، کلوب ازدواج ، پیش نیاز های ازدواج
خودشناسی 
اولین و ضروری ترین مهارتی که دختر و پسرها قبل از ازدواج باید کسب کنند، مهارت خودشناسی است. هر فردی قبل از ازدواج باید تیپ شخصیتی، اخلاق ها و انتظارات خودش را از زندگی مشخص کرده باشد. خود آگاهی به معنای شناخت احساسات، اهداف و برنامه های زندگی، تفریحات و سرگرمی ها، توانایی ها، ضعف ها، ارزش ها، مسئولیت ها، فرهنگ و مذهب، علایق، آرزوها و استعدادهاست. خودآگاهی به این دلیل مهم است که هر دختر و پسری قبل از ازدواج باید بداند چه هدفی دارد و بر همان اساس در زندگی برنامه ریزی کند. 

اگر فردی خودش را به میزان مورد نیاز نشناسد، در انتخاب شریک زندگی اش نمی تواند موفق عمل کند. به طور مثال، اگر پسر یا دختری برای خودش جایگاه مسائل مالی را در زندگی مشخص نکرده باشد، نمی داند که همسری می خواهد که مسائل مالی برایش از اهمیت ویژه ای برخوردار است یا مسائل دیگری برای او اهمیت دارد؛ بنابراین رسیدن نسبی به خودشناسی در مرحله انتخاب شریک زندگی باعث می شود که فرد همسری انتخاب کند که با خودش تناسب و نقاط مشترک بیشتری داشته باشد.

تصمیم گیری 
داشتن مهارت تصمیم گیری یکی دیگر از مهارت های مهم قبل از ازدواج است ؛چون انتخاب شریک زندگی، یکی از مهم ترین تصمیم های هر فردی است. تصمیم گیری و به دنبال آن داشتن اراده ای مصمم، به مهارت نیاز دارد. اگر فردی مهارت تصمیم گیری داشته باشد، تصمیم های خردمندانه تری خواهد گرفت و به طور طبیعی موفق تر خواهد بود. هر فردی برای تصمیم گیری خردمندانه باید 3 گام بردارد.
در گام اول، فرد باید به نظر خودش اهمیت بدهد و به یک جمع بندی اصولی برسد. به این گام، گام خودخواهانه هم گفته می شود. در گام دوم، فرد باید با عزت نفس بالا، نظر دیگران به خصوص پدر و مادرش را درباره تصمیمش بپرسد. در گام سوم هم، فرد باید با بررسی نظر خودش و دیگران به یک تصمیم درست و منطقی برسد و با اراده جدی، تصمیم هایش را عملی کند. 

ابراز صمیمیت 
توانایی ابراز محبت و صمیمی بودن که از نشانه های رشد و بلوغ عاطفی جوان است، باید قبل از ازدواج حاصل شده باشد و جوان آماده ازدواج، باید اهمیت این موضوع را بداند که یکی از مهم ترین سرمایه های او برای زندگی موفق، رسیدن به رشد و توانمندی در زندگی است. چه بسا دختر و پسرهایی که از امکانات مالی و مادی فراوانی برخوردار هستند اما از آن جا که مهارت محبت کردن و عشق ورزیدن را نیاموخته اند، بعد از مدت کوتاهی چون قادر به تحمل طرف مقابل شان نیستند و نمی توانند پاسخگوی نیازهای عاطفی او باشند، به راحتی زندگی مشترک شان با مشکلی به نام طلاق عاطفی و حتی شکست منتهی می شود. 

شناخت تفاوت‌های میان زنان و مردان
انسان‌ها با هر جنسیت و سنی تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. اما دنیای زن و مرد تفاوت‌های اساسی دارند که این تفاوت‌ها به علل گوناگونی است، از جمله عوامل فیزیولوژیکی و زیستی و شرایط متفاوت اجتماعی که در آن زندگی می‌کنند. از نقطه نظر ازدواج این تفاوت‌ها مشهودتر و نمایان‌تر هستند که به چند مورد آن اشاره خواهیم کرد:

1 – زنان و مردان دیدگاه متفاوتی به مسائل جنسی و ازدواج دارند
زنان و مردان به دلیل مسائل فیزیولوژیکی و زیستی دیدگاه متفاوتی نسبت به غریزه و مسائل جنسی دارند. در حالی‌که برقراری رابطه جنسی در مردها بیشتر ارضای یک غریزه به شمار می‌آید، در زنان بعد عاطفی و احساسی دارد. وجود این تفاوت و عدم آگاهی نسبت به آن، موجب سوء تفاهم و برهم خوردن رابطه زناشویی می‌شود. از طرفی دیگر مردها بیش از زن‌ها تحت تأثیر جذابیت‌های جسمی و آراستگی زن قرار می گیرند كه این نیز یكی دیگر از تفاوت های مهم آنهاست.

2 – مردها استقلال طلبند
بررسی در جوامع گوناگون نشان می‌دهد که مرد به عنوان قدرت اول خانواده قلمداد می‌شود و به این مورد باید فرای تبعیض‌های جنسیتی نگریست. در خانواده‌هایی که زن در آن بدون مشورت و نظر خواهی از مرد در مورد مسائل مهم و بزرگ تصمیم‌گیری می‌کند مرد نسبت به احساس موقعیتی خود آسیب دیده می‌شود. البته این كه مرد قدرت اول خانواده باشد بدان معنا نیست كه مرد در یك نقش دیكتاتوری ظاهر شود بلكه منظور از این مسئله، مدیریتی است كه باید بر عهده مرد قرار بگیرد. مردها خواهان استقلال در زندگی مشترک هستند. چون می‌خواهند بتوانند به عنوان مرد زندگی، مسائل مالی و موارد مشابه را مدیریت کنند. عدم آگاهی همسر به این نکته می‌تواند منشاء بسیاری از مشکلات در زندگی مشترک باشد. زیرا مرد احساس می‌کند به استقلالش صدمه خورده است.

3 – حمایت از زنان (حمایت‌های روحی و عاطفی)
آن چیزی که برای زنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، توجه همسرشان به سلامت و عقیده آن‌ها است. چنانچه زنی مورد بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی همسرش قرار گیرد به شدت آزرده می‌شود و واکنش‌های عاطفی شدیدی نشان می‌دهد. درکل زنان عاطفی‌تر از مردان هستند و انتظار دارند مردشان نیز اینگونه باشد. زنان انتظار دارند همانگونه که اولین روز آشنایی، تاریخ ازدواج و تاریخ تولد همسرشان را به یاد دارند و به این مناسبت‌ها برای او هدیه می‌خرند، مرد هم به این مسائل توجه داشته باشد. عدم توجه مردان به این موضوع تداعی کننده حس بی‌علاقگی آن‌ها نسبت به زندگی مشترکشان است. امری که باعث سوء تفاهم و دلسردی در زندگی مشترک می‌شود.

همدلی و همراهی 
همدلی به معنی تایید رفتارهای فرد مقابل نیست بلکه فقط به این معنی است که همسرمان و شرایط اش را درک می کنیم. ناتوانی در بیان همدلی یعنی شما در مواجهه با فرد مقابل شروع به نصیحت، راهنمایی و ارائه راه‌حل، سرزنش، به رخ کشیدن و مقایسه، بی اهمیت و کوچک کردن مشکل، اغراق آمیز یا بزرگ کردن مشکل، تعریف و تحسین کنید. برای آن که همدلی به بهترین شکل انجام گیرد، باید بتوانید به احساسات و هیجانات همسرتان توجه کنید. از دید او به صحبت هایش خوب گوش دهید. در حالی که به صورتش نگاه می کنید، احساسات تان را به او انعکاس دهید و سعی کنید با احساس طرف مقابل تان همراه و همرنگ شوید.

منابع : باشگاه خبرنگاران / سایت رسانه 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.