تبیان، دستیار زندگی
موسیقیدانان كمی دیرتر به مخاطبان می‌رسد. نوروز ایرانی در حالی از راه می‌رسد كه هدایای نوروزی هنرمندان موسیقی هنوز بسته‌بندی كامل نشده است! بنا به شنیده‌ها و اخبار رسیده، شماری از آهنگسازان و خوانندگان نام‌آشنا آثار خود ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امسال هدایای نوروزی موسیقیدانان كمی دیرتر به مخاطبان می‌رسد ‌


نوروز ایرانی در حالی از راه می‌رسد كه هدایای نوروزی هنرمندان موسیقی هنوز بسته‌بندی كامل نشده است! بنا به شنیده‌ها و اخبار رسیده، شماری از آهنگسازان و خوانندگان نام‌آشنا آثار خود را حوالی اردیبهشت‌ماه به مخاطبان و دوستداران خود پیشكش خواهند كرد. در میان این عده نام‌هایی چون محمدرضا شجریان، جلا‌ل ذوالفنون، هوشنگ كامكار و حسام‌الدین سراج به چشم می‌خورد. این در حالی است كه هر سال با فرارسیدن نوروز، حس انتظار مخاطبان موسیقی برای مشاهده و دریافت آلبوم‌های جدید موسیقی بالا‌ می‌گیرد.


سال 1386، سال استاد آواز ایران

استاد محمدرضا شجریان این روزها در كنار برپایی كارگاه آواز خود در تهران، مشغول ضبط برنامه‌ای در استودیو است كه كاست آن اوایل سال بعد منتشر خواهد شد. او در این باره گفت: « برنامه‌ای در دست تمرین و اجرا داریم كه به زودی در استودیو ضبط خواهد شد. همچنین بنا دارم سال آینده كنسرتی را در تهران و در چند استان كشور برگزار كنم كه به وقت خود در مورد آن اطلا‌ع‌رسانی خواهد شد.»

در تماس با شركت دل‌آواز (ناشر اختصاصی آثار استاد شجریان) باخبر شدیم كه این شركت بعد از عید دو اثر از این خواننده را منتشر خواهد كرد. آلبوم اول، مربوط به آخرین كنسرت محمدرضا شجریان در تهران است كه آذرماه سال 1384 در تالا‌ر بزرگ وزارت كشور برگزار شد. این آلبوم شامل قطعاتی چون <نزن آن زخمه> از اشعار شفیعی‌كدكنی، پیش‌درآمد دشتی، تصنیف قدیمی شعر مولا‌نا، آواز بیات ترك و افشاری، چهارمضراب، ضربی افشاری و ... است.

آلبوم دیگر كه كمی دیرتر منتشر می‌شود حاوی قطعات تازه‌تری است كه هنوز نامی برای آن در نظر گرفته نشده است.


سیم آخر، ذوالفنون

جلا‌ل ذوالفنون نوازنده بنام تار و سه‌تار ایران هم از انتشار آلبوم جدید خود خبر داد كه اردیبهشت‌ماه منتشر می‌شود. به گفته او، عنوان موقت این آلبوم <سیم آخر> است و حدود 8 آهنگ را دربرمی‌گیرد. همچنین تك‌نوازی و دكلمه اشعار عرفانی بخش دیگر محتویات این آلبوم را دربرمی‌گیرد.

ذوالفنون این آلبوم را با همكاری گروه خود متشكل از سروش قهرمانلو (سه‌تار)، آرش زنگنه (دف) و بامداد (سه‌تار) تهیه دیده است. او در عین حال در مورد برپایی كنسرت در نوروز 1386 گفت: « برگزاری كنسرت در ایام عید كار راحتی نیست، چون معمولا‌ در این ایام سالن مناسبی برای اجرا وجود ندارد. »


حسام‌الدین سراج در منچستر

حسام‌الدین سراج هم كاستی در دست تهیه دارد كه آن هم احتمالا‌ اردیبهشت‌ماه منتشر می‌شود . او در مورد این كاست گفت: « آهنگسازی این كاست كار آهنگساز جوانی به نام احسان حیدری است و در آن موسیقی ایرانی و موسیقی فولكلوریك با اشعاری از حافظ و مولا‌نا ارائه شده است. »

به گفته سراج، هنوز نامی برای این كاست انتخاب نشده و هم‌اكنون به جهت عدم اتمام میكس آن و آماده نبودن روی جلد و لیبل، انتشار آن به بعد از عید موكول شده است. این خواننده كه چندی پیش در انتقاد به اوضاع موسیقی كشور نامه سرگشاده‌ای خطاب به مسوولا‌ن فرهنگی كشور منتشر كرده بود، درباره اوضاع كنونی موسیقی گفت: « متاسفانه هنوز بعد از 25 سال یك فضای مناسب برای اجرای كنسرت نداریم. این امر به خاطر آن است كه یك روند حساب شده و درست در قبال موسیقی اتخاذ نمی‌شود.» او در عین حال از برپایی كنسرت خود در ایام عید در لندن خبر داد. گویا قرار است سراج در این كنسرت برای دانشجویان دانشگاه منچستر بخواند.


كامكارها با تاخیر

تاخیر در انتشار آثار موسیقی دامن گروه كامكارها را هم گرفته است. این گروه آلبومی با عنوان <خورشید مستان> تولید كرد كه در حال حاضر منتظر انتشار و توزیع است ولی حوزه هنری هنوز اقدامی در این زمینه انجام نداده است. <خورشید مستان> شامل 6 قطعه است كه در آنها روی اشعار مولا‌نا كار شده است. هوشنگ كامكار در این مورد گفت: « تولید این اثر تمام شده، ولی نمی‌دانم چه زمانی توزیع می‌شود؛ چون توزیع آن دست ما نیست؛ دست حوزه هنری است.» پیام عزیزی در این آلبوم خوانندگی كرده است و قرار است این اثر به سه زبان عربی، كردی و فارسی منتشر شود. با این اوصاف آن‌طور كه از شواهد پیداست امسال نوروز ایرانی رنگ آلبوم‌های گوناگون موسیقی را به خود نخواهد دید و گویا خوانندگان و دوستداران موسیقی ایرانی می‌بایست به همان آلبوم‌های قدیمی دل خوش كنند.

منبع : روزنا - پرویز براتی