تبیان، دستیار زندگی

ششم آبان در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز شنبه ششم آبان 1396 هجری خورشیدی، هشتم ربیع الاول 1439 هجری قمری و بیست و هشتم اکتبر 2017میلادی است.مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
6 آبان 1392
سند پدافند زیستی در حوزه انسانی کشور در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رونمایی شد. ایجاد شبکه پایش و رصد در حوزه پدافند زیستی از جمله تاکیدات این سند به شمار می رود.

6 آبان 1357
با شدت یافتن تظاهرات سراسری در بیشتر شهرهای ایران علیه رژیم پهلوی، امام خمینی از ارتش خواست تا به ملت بپیوندند.

6 آبان 1357
همزمان با شدت یافتن اعتراض های مردمی در ایران، بر پایه گزارش سازمان امنیت و اطلاعات کشور(ساواک) ژنرال هوفی رییس سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در سفر به تهران، روابط عمیق میان ایران و این رژیم را مورد ستایش قرار داد.

6 آبان 1355
جمشید آموزگار وزیر کشور کابینه هویدا به دستور محمدرضا پهلوی، دومین دبیرکل حزب رستاخیز شد. امیرعباس هویدا نخستین دبیرکل حزب 20 ماه در این سِمت قرار داشت.

6 آبان 1349
صدور گاز ایران به شوروی به وسیله بزرگترین خط لوله ی جهان آغاز شد. در 1344 هجری خورشیدی برپایه توافق کلی در زمینه توسعه همکاری های متقابل ایران و شوروی، با امضای پروتکلی در زمینه صدور گاز ایران، بنیان نهادن شرکت ملی گاز ایران رقم خورد.

6 آبان 1344
سه فروند ناو جنگی اهدایی دولت آمریکا به حکومت پهلوی، در مراسمی رسمی در خرمشهر تحویل نیروی دریایی ایران شد.

6 آبان 1333
دادگاه تجدیدنظر حکم دادگاه نظامی در 18 مهر مبنی بر اعدام حسین فاطمی وزیر امورخارجه کابینه محمد مصدق را تایید کرد.

6 آبان 1333
قرارداد کنسرسیوم نفت در مجلس سنا به تصویب رسید. این قرارداد به وسیله علی امینی امضا شده و در 29مهر در مجلس شورای ملی به تصویب رسیده بود.

6 آبان 1320
با بازنشسته شدن بیشتر فرماندهان ارتش دوره رضاخان، تصفیه گسترده امرای ارتش منسوب به آن دوره انجام شد.

6 آبان 1318
وزیر مختار آلمان در تهران در گزارشی به برلین با اشاره به فشارهای مسکو به تهران درباره نفت شمال نوشت: هرگونه اقدام شوروی مقابل ایران ممکن است ایران را ناخواسته به آغوش دشمنان ما یعنی متفقین براند.

6 آبان 1308
وزارت داخله در بخشنامه ای قانون ممنوع بودن مالکیت اتباع بیگانه را در خاک ایران بیان کرد. برپایه این بخشنامه، تملک اموال غیرمنقول و ثبت آن به هر شکلی، ممنوع و خلاف قانون دانسته شده است.

6 آبان 1302
رضاخان در بیانیه ای عهده دار شدن سمت رییس الوزرایی را قدم دوم خود برای تحقق آرزوهای ملی دانست که نخستین آن با توسعه قشون و ایجاد امنیت در کشور برداشته شده بود.

6 آبان 1302
نخستین جلسه هیات دولت به ریاست رضاخان برگزار شد. پیش از شروع جلسه اعضای دولت نزد ولیعهد رفتند و پس از معارفه، جلسه هیات وزرا در دربار تشکیل شد.

6 آبان 1302
بنابر آن چه که ارفع الدوله نماینده ایران در جامعه ملل به وزارت امور خارجه گزارش داد، در جمع آوری اعانه برای خسارت دیدگان زلزله ژاپن، 200 فرانک سوئیس از طرف ایران کمک شد. سفارت ژاپن ضمن تشکر، رسید این مبلغ را برای این نمایندگی ارسال کرد.

6 آبان 1300
وزیر مختار افغانستان به همراه وحیدالسلطان کفیل اداره تشریفات وزارت امور خارجه در عمارت صاحبقرانیه با احمدشاه دیدار کردند.