تبیان، دستیار زندگی

حکم شرعی فال و فالگیری

حرمت سحر و جادو مورد اتفاق همه علماست و هر نوع آموزش، یادگیری، استفاده از آن و پرداخت پول در قبال آن حرام است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حکم شرعی فال و فالگیری

 حکم شرعی فال و فالگیری 


حرمت سحر و جادو مورد اتفاق همه علماست و هر نوع آموزش، یادگیری، استفاده از آن و پرداخت پول در قبال آن حرام است. تنها در صورتی که انجام سحر به قصد باز کردن سحر و بر طرف کردن آثار آن باشد آن هم در صورتی که مستلزم انجام کار خلاف شرع مانند تهمت زدن به دیگران یا به کار بستن کارهای حرام دیگر نباشد توسط برخی مراجع اجازه داده شده ولی برخی مراجع دیگر رجوع به جادوگران و فالگیران را در هر صورت حرام دانسته اند. انجام کارهایی که با سرعت حرکت یا به اصطلاح تردستی همراه است یادگیری آنها حرام نیست هر چند برخی مراجع این امور را اگر شعبده بازی باشد حرام دانسته اند و پول دادن در قبال آن را جایز نشمرده اند البته دیدن آن اشکال ندارد، اما یادگیری و آموزش و استفاده از علومی مانند جفر و رمل و مانند آن اشکالی ندارد به شرط آن که مستلزم حرام دیگری نگردد.
درباره فالگیری هم بعضی از فقها مراجعه به فالگیرها را مطلقا حرام دانسته اند اما برخی دیگر مراجعه به آنها را بدون معتبر دانستن حرف هایشان و دادن پول به عنوان هدیه را جایز دانسته اند اما در مورد خود این آدم ها، اصل کسب درآمد از راه سحر و جادو و شعبده و فالگیری طبق نظر بیش تر مراجع حرام است. در ضمن فراموش نشود فال حافظ و مانند آن که قبلاً توضیح دادیم با این فالگیری هایی که خبر از اینده و امور پنهانی می دهند متفاوت است و حرام نیست! به علاوه انجام تفننی و به قصد سرگرمی فالگیری با قهوه و مانند آن هم حرام نیست به شرطی که به کار حرام دیگری نکشد.
نکته آخر درباره دعانویس ها و افرادی است که از راه های خاص برای معالجه افراد استفاده می کنند. طبق نظر برخی از مراجع انجام این کارها اگر از کتاب های معتبر باشد و خود این افراد هم اهل عمل به دستورات دین باشند و خلاف شرعی هم در کارهایشان صورت نپذیرد جایز است و مراجعه به آنها و پرداخت پول به عنوان هدیه اشکالی ندارد.
به طور کلی این نکته مهم را درباره این کارها فراموش نکنید که موجب حرام دیگری مانند تهمت به دیگران و سوءظن به آنها یا تسخیر جن و ارواح از راه های حرام و یا ترویج امور خرافه و خبر دادن از اینده به صورت قطعی و... نباشد که به هیچ وجه جایز نخواهد بود.

منبع : حوزه نت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.