تبیان، دستیار زندگی
عبه در جوار كعبه مجتمع مرتفعی در دست ساخت است كه به منظر مقدس‌ترین مكان مذهبی جهان لطمه می‌زند. به گزارش همشهری به نقل از نیویورك تایمز، این برج‌ها قسمتی از پروژه «ابرج‌البیت»، یكی از بزرگترین پروژه‌های ساختمانی عربست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تخریب چشم انداز کعبه


در جوار كعبه مجتمع مرتفعی در دست ساخت است كه به منظر مقدس‌ترین مكان مذهبی جهان لطمه می‌زند.

به گزارش همشهری به نقل از نیویورك تایمز، این برج‌ها قسمتی از پروژه «ابرج‌البیت»، یكی از بزرگترین پروژه‌های ساختمانی عربستان است و با پایان یافتن آن در سال 2009، هفتمین برج بلند جهان به همراه یك بیمارستان، هتل‌ها و نمازخانه‌هایی در این مجتمع ساخته خواهد شد.

«ابرج البیت» پروژه‌ای 13 میلیارد دلاری است كه در فاصله‌ای كوتاه از كعبه قرار دارد و چهره مذهبی و باستانی مكه را دگرگون خواهد كرد.

مجتمع مسكونی ابرج‌البیت، طرحی با 5/1 میلیون یارد مربع مساحت و شامل هتلی بلندمرتبه است.

هتلی غول‌آسا نیز به همراه یك مجتمع مسكونی بزرگ در منطقه «جبال عمر» در حال ساخت است. برای اجرای این پروژه یك كوه باید به‌طور كامل تسطیح شود. به گفته كارشناسان اجرای چنین پروژه‌هایی موجب از میان رفتن جاذبه‌های مذهبی شهر خواهد شد.برخی افراد از گروه‌های اپوزیسیون عربستان اجرای چنین پروژه‌هایی را توهین به مقدسات تلقی می‌كنند.برخی دیگر نیز انگیزه ساخت و سازها را مذهبی دانسته و معتقدند شهر به آن نیاز دارد. این در حالی است كه قیمت یك آپارتمان سه‌خوابه در محدوده كعبه به 3 میلیون دلار و در صورتی كه مستقیماً مشرف به مسجدالنبی باشد به 5 میلیون دلار نیز می‌رسد.

عده‌ای با انتقاد به این وضعیت می‌گویند این مسئله باعث تبعیض و جدایی عده‌ای خاص از مسلمین می‌شود در حالی كه همه در پیشگاه خداوند برابر هستند.از سوی دیگر، عده‌ای «سلفی‌»های بنیادگرا را كه عواملی بسیار بانفوذ در عربستان سعودی هستند، از ترس آن كه مبادا مكان‌های تاریخی تبدیل به پرستشگاه شوند، متهم به نابود كردن این مناطق می‌كنند.

دكتر «عرفان احمد» مؤسس «بنیاد میراث فرهنگی اسلامی» با هدف حفظ میراث مناطق مهم مذهبی عربستان، در فهرستی بیش از 300 سایت تاریخی مختلف شامل قبرستان‌ها و مساجد را نام می‌برد كه تاكنون تخریب شده‌اند.

وی می‌افزاید: خانه‌ای كه پیامبر در آن زندگی می‌كرد كاملاً تخریب شده است و جایش را كتابخانه‌ای مخروبه با درها و پنجره‌های بسته گرفته است.