تبیان، دستیار زندگی
یکا طبق برآوردهای علمی، آمریكا برای نگهداری نظامیان مجروح خود در عراق باید 5 تریلیارد دلار هزینه كند. به گزارش فارس به نقل از هفته‌نامه "نیواستیتسمن"، بر اساس یك تحقیق علمی كه گروهی از كارشناسان اقتصادی به ریاست لیندا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عراق، سیاهچاله آمریکا


طبق برآوردهای علمی، آمریكا برای نگهداری نظامیان مجروح خود در عراق باید 5 تریلیارد دلار هزینه كند.

به گزارش فارس به نقل از هفته‌نامه "نیواستیتسمن"، بر اساس یك تحقیق علمی كه گروهی از كارشناسان اقتصادی به ریاست لیندا بیلمز مشاور اقتصادی در دولت بیل كلینتون به عمل آورده است، فقط هزینه نگهداری از مجروحان جنگ عراق بالغ بر 2/5 تریلیارد دلار خواهد شد كه همین امر فشار مضاعفی را بر دوش دولت آمریكا می‌گذارد.

در این گزارش همچنین با اشاره به اینكه دولت آمریكا آمار و ارقام متناقضی را درخصوص هزینه مجروحان جنگ عراق و افغانستان ارائه می كنند، آمده است:«تعداد مجروحان جنگ عراق و افغانستان به مراتب بیش از چیزی است كه پنتاگون اعلام می كند ومحاسبه سرسری هزینه نگهداری این افراد نشان می دهد كه مالیات دهندگان آمریكایی مجبورند 36/5تریلیارد دلار بابت نگهداری این افراد بپردازند.»

به نوشته بیملز، تعداد قابل توجهی از نیروهای آمریكایی كه در عراق و افغانستان مستقر هستند هنگام بازگشت به كشور خود دچار ناراحتی‌های روانی هستند كه مستلزم پنج ، شش یا هفت دهه مراقبت جدی هستند.

بیلمز و همكارانش این تحقیق را با استناد بر آمار رسمی دفتر بودجه كنگره تنظیم كرده‌اند. این دفتر یك نهاد غیرحزبی است كه مستقل از نهادهای سیاسی تصمیم گیری و اطلاع رسانی می‌كند.

بنا بر این تحقیق، جنگ عراق روزانه تقریبا 200 میلیون دلار هزینه برای آمریكا دارد كه این مبلغ در ماه به 6 میلیارد دلار می‌رسد و تاكنون آمریكا 400 میلیارد دلار برای این جنگ هزینه كرده است.

بر اساس مطالعات دیگر انجام شده، یك چهارم از سربازان آمریكایی كه سابقه حضور در جنگ عراق و افغانستان را دارند دچار اختلالات روانی هستند.

این مطالعات نشان داد اختلال روانی-اجتماعی مانند خشونت‌طلبی در تعدادی از كهنه‌سربازان آمریكایی كه از بیماری روانی رنج می‌برند به 31 درصد رسیده است.

این گزارش به نقل از محقق ارشد این مطالعات حاكی است میزان ناراحتی روانی در میان نیروهایی كه به تازگی خدمت خود را به اتمام رسانده‌اند و همچنین در میان اعضای گارد ملی به مراتب فراتر از آمار ارایه شده در بررسی‌های به عمل آمده درباره نیروهای فعال كنونی است.

نتیجه بررسی تازه نشان داده یك سوم از نیروهای بازگشته از جنگ، به خدمات درمانی مورد نیاز دسترسی داشته‌اند.

خانم "كارن سیل" یكی از پزشكان و محققین مركز درمانی امور كهنه‌سربازان در سن‌فرانسیسكو، تاكید كرد:‌ «تفاوت فراوانی وجود دارد. نگرانی مهم این است كه 56 درصد از كسانی كه تحت درمان قرار گرفتند از بیش از یك ناراحتی روانی رنج می‌برند.»

وی اضافه كرد: «وقتی افراد به بیش از یك عارضه مبتلا هستند مایه نگرانی است. تشخیص این امر و مهمتر از همه درمان آن با چالش‌های فراوانی همراه خواهد بود.»

نابودی یک نسل از کودکان عراقی

در این میان سی ان ان از نابودی یک نسل از کودکان عراقی براثر خشونت و درگیری های این کشور خبر داد .

این شبکه خبری به نقل از مقامات عراقی از جمله مسئول تنها مرکز روانپزشکی در بغداد گزارش داد، یک نسل از کودکان عراق به دلیل افزایش خشونت ها و درگیری های خونین در این کشور از بین رفته و نابود شده اند.

دکتر حیدر عبدل محسن در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان با بیان اینکه خدمات به دلیل ناامنی ها بسیار نامناسب است ، گفت : عواقب جنگ و خشونت های روزانه در عراق موجب شده است کودکان ما روحیه ای خشن و حالت تهاجمی داشته باشند و شمار زیادی از عراقی ها بر اثر پیامدهای جنگ به بیماری های شدید روانی مبتلا شده اند

دکتر سعید الهاشمی از دیگر متخصصان روانشناسی در عراق هم درباره تاثیر مخرب خشونت ها بر کودکان عراقی گفت : اغلب کودکان عراقی به ویژه کودکانی که در بغداد و مناطق‌اطراف ان که مناطقی بحرانی است ، ساکن هستند ، دچار صدمات روحی و روانی شده اند.

سی ان ان در ادامه این گزارش تصاویری از بازی های خشن کودکان بغداد و سخنان یک کودک عراقی را پخش کرد که می گفت اینگونه اقدامات را از نیروهای امریکایی یاد گرفته است .

لینک مطالب مرتبط:

شکست هیمنه منتشر شد

ماجرای مجروحین امریکایی در جنگ عراق