تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران معتقدند ختنه کردن در پیشگیری از انتقال و ابتلا به بیماری ایدز به قدری موثر و موفق است که تقریباً شبیه به اثرات واکسن ایدز عمل می کند. سال هاست که پژوهشگران به دنبال کشف واکسنی برای پیشگیری از بیماری ایدز هستند، و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه ای درباره نوزادان پسر


پژوهشگران معتقدند ختنه کردن در پیشگیری از انتقال و ابتلا به بیماری ایدز به قدری موثر و موفق است که تقریباً شبیه به اثرات واکسن ایدز عمل می کند.

سال هاست که پژوهشگران به دنبال کشف واکسنی برای پیشگیری از بیماری ایدز هستند، ولی هنوز موفق نشده اند. محققان به تازگی دریافته اند که ختنه کردن که برای سال ها در برخی از جوامع بشری و به ویژه در کشورهای اسلامی مرسوم بوده است، می تواند اثری مانند واکسن رویایی جلوگیری از ایدز داشته باشد.

بر اساس مطالعات جدیدی که در کشورهای کنیا و اوگاندا صورت گرفته است، ختنه کردن پسربچه ها می تواند تا حدود 50 درصد خطر انتقال بیماری ایدز را کاهش دهد.

پژوهشگران که 4996 مرد اوگاندایی و 2784 مرد کنیایی با محدوده ی سنی 15 تا 49 را مورد بررسی قرار دادند، اعلام کردند خطر ابتلا و نیز انتقال بیماری ایدز در میان مردهایی که ختنه شده بودند، به طور قابل توجهی کمتر از بقیه بود.

نتایج این مطالعه به قدری شفاف و قوی بود که موسسه ی ملی سلامت آمریکا را وادار کرد به تمام والدین توصیه کند تا فرزندان پسر خود را حتماً ختنه کنند. در ضمن به تمام کشورها پیشنهاد شده است کلینیک ها و درمانگاه های مجهز، همراه با افراد آموزش دیده ای را فراهم کنند که در راستای ارائه ی خدمات در این زمینه، به مردم خدمت نمایند.

پژوهشگران این طرح اعلام کردند، واقعیت اینجاست که ما سال ها تا دستیابی به واکسن ایدز فاصله داریم، اما در طول این مدت نباید فرصت را از دست بدهیم و از مقابله و پیشگیری بیماری ایدز دست برداریم.

با این حساب به نظر می رسد در شرایط کنونی ختنه کردن جایگزینی برای واکسن ایدز باشد و تا حدودی برای ما همانند آن عمل کند.

مسلماً تلاش های ما برای کشف این واکسن ادامه پیدا می کند اما تا زمان حصول نتیجه، ابزاری قدرتمند و در عین حال ساده(ختنه کردن نوزادان پسر) در اختیار است که از سال های دور در کشورهای اسلامی به آن توصیه و سفارش شده است.

منبع : هفته نامه سلامت

* مطالب مرتبط در این سایت :

- کشف داروی ایدز توسط محققان ایرانی

- پیشگیری از ایدز با تغذیه صحیح و ...

- راه های انتقال و تشخیص ایدز

- تغذیه در مبتلایان به ایدز

- افزایش اشتها در مبتلایان به ایدز

- ایدز و تغذیه با شیر مادر

- آزمایش ایدز قبل از ازدواج

- آدرس مراكز آزمایش ایدز

- همه چیز درباره ایدز: علائم، مراحل؛ راه های پیشگیری و ...

- پرسش از پزشک تبیان

- برخی پرسش ها و پاسخ ها درباره ایدز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.