تبیان، دستیار زندگی

هندونه سرخ تابستان

بسیاری از میوه‌هایی که امروز می‌خوریم تا همین 10-15 سال پیش میوه‌های لوکس و گرانی بودند که شاید سالی یکبار می‌خریدیم. کیوی، موز، آناناس و نارگیل خاطرات بامزه‌ای را در ذهن سال‌های جنگ و بعد از آن به یادمان می‌آورد. اگرچه خرید و مصرف این میوه‌ها دیگر چنین خاطره‌هایی را به یادمان نمی‌آورد، اما میوه‌هایی هم هستند که تبدیل به نوستالژی شده‌اند. هندوانه یکی از این میوه‌ها و شاید نوستالژیک‌ترین میوه برای همه ماست. هندوانه یعنی عصرهای تابستان، یعنی خانه مادربزرگ و نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای. اما این‌ همه داستان هندوانه نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خواص هندوانه
بسیاری از میوه‌هایی که امروز می‌خوریم تا همین ۱۰-۱۵ سال پیش میوه‌های لوکس و گرانی بودند که شاید سالی یکبار می‌خریدیم. کیوی، موز، آناناس و نارگیل خاطرات بامزه‌ای را در ذهن سال‌های جنگ و بعد از آن به یادمان می‌آورد. اگرچه خرید و مصرف این میوه‌ها دیگر چنین خاطره‌هایی را به یادمان نمی‌آورد، اما میوه‌هایی هم هستند که تبدیل به نوستالژی شده‌اند. هندوانه یکی از این میوه‌ها و شاید نوستالژیک‌ترین میوه برای همه ماست. هندوانه یعنی عصرهای تابستان، یعنی خانه مادربزرگ و نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای. اما این‌ همه داستان هندوانه نیست. هندوانه منبعی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است که می‌تواند از آن یک جادوی سلامتی بسازد.
این میوه قدیمی و پرمصرف را قطعا به یاد خاطره خانه مادربزرگ نمی‌خوریم. اولین انگیزه ما از خوردن هندوانه خاصیت خنک‌کنندگی و رفع عطش آن است. اما این همه ویژگی این توپ خنک نیست.
هندوانه قرمز به دلیل رنگ‌دانه‌های سرخ خود مثل همه میوه‌های قرمز خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و مانع تولید و رشد سلول‌های سرطانی می‌شود. پس ضد سرطان بودن این میوه را به خاصیت ضد تابستانی آن اضافه کنید. هندوانه همین طور ضد تهوع و سرگیجه هم هست. خاصیت دارویی این گیاه در پوست و گوشت آن بیشتر از هر عضو دیگری در بدن کلیه‎‌ها، و مجاری ادرای را نشانه می‌رود. مدر بودن هندوانه به رفع سنگ‌ کلیه کمک می‌کند و طب سنتی نوشیدن آب هندوانه با سکنجبین را برای خرد و دفع شدن سنگ کلیه توصیه می‌کند. در طبابت ایرانی و هندی خوردن هندوانه و هسته آن به عنوان شوینده روده و دستگاه گوارش توصیه شده است.
هندوانه نوستالژیک اگرچه قرمز است، اما هندوانه‌های زرد و سفید هم در سال‌های اخیر تولید و روانه بازار شده‌اند که هر طور که فکر کنید انصاف نیست که صرفا به دلیل نداشتن خاطرات قدیمی سراغ آنها نرویم. این هندوانه‌ها به دلیل تغییرات ژنتیک طبیعی در طی سالها رنگدانه‌های قرمز خود را از دست داده‌اند، اما هنوز هویت هندوانه‌ای خود را حفظ کرده‌اند. این هندوانه‌ها خاصیت جدیدی پیدا کرده‌اند تا از هندوانه‌های قرمز کم‌ نیاورند. میزان بالای ویتامین A و لوتئین به این هندوانه‌ها خاصیت تازه‌ای داده است که تقویت قدرت بینایی و رفع مشکلات چشم است. همچنین ماده سیترولین این میوه را به یک ویاگرای طبیعی بدل کرده است.
هندوانه حای ویتامین‌های B,A,C است و برای سلامت عروق و قلب یک میوه جادویی به شمار می‌رود. تنها بیماران دیابتی باید در خوردن این میوه زیاده‌روی نکنند و بقیه افراد می‌توانند درباره این میوه قانون “اندازه نگه‌دار که اندازه نکوست”  را دور بزنند چون تنها دردسر هندوانه میزان بالای آب موجود آن است که خب باید به نحوی دفع شود. اگر دستشویی در دسترس باشد دیگر جای نگرانی نیست.
توضیح راه شناسایی هندوانه شیرین و رسیده سخت است. بنابراین به آقای هندوانه فروش اعتماد کنید، تنها کاری که بعد از خرید باید انجام دهید این است که هندوانه را دو سه روز بیرون از یخچال نگهداری کنید و بعد از خرد کردن در یخچال قرار دهید. هندوانه در دمای عادی خواص ضد سرطانی خود را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد. هندوانه فقط خاطره یک عصر بیخیال و کودکانه خانه مادربزرگ نیست. هندوانه جادوی خنک و سرخ طبیعت است.
منبع:رنگی رنگی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.