تبیان، دستیار زندگی

وصیتنامه شهید محمد باقر ربانی

بزرگترین آرمان و آرزوی من اینست که در صف مبارزین اسلام و در پیکار با منافقین و کفار به فیض شهادت برسم آن جا که لقاءپروردگار و رستگاری در آن باشد چه خوفی از مرگ وشهادت … و پس از من نیزسنگر ها را حفظ کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
شهید محمد باقر ربانی
وصیتنامه شهید

* هوشیاری و مراقبت از اسلام وانقلاب شرط اول یك مسلمان بیرو قرآن است

*از راه های مبارزهبا استكبار جهانی نبرد با مزدوران دست نشانده داخلی آنها (منافقین) است كه در زمان و به هر شكل ممكن باید با آنها ستیز نمود و از بذل جان و مال دریغ ننمود.

بزرگترین آرمان و آرزوی من اینست که در صف مبارزین اسلام و در پیکار با منافقین و کفار به فیض شهادت برسم آن جا که لقاءپروردگار و رستگاری در آن باشد چه خوفی از مرگ وشهادت … و پس از من نیزسنگر ها را حفظ کنید.

درباره شهید

نام و نام خانوادگی : محمد باقر ربانی
نام پدر : اسد الله
تاریخ تولد: 1339
محل تولد: قم
رشته تحصیلی: علوم حوزوی
نام دانشگاه : امام صادق
تاریخ شهادت :25 آبان 1359
محل شهادت: سوسنگرد

زندگینامه ی شهید:

روحانی شهید محمد باقر ربانی در سال 1339در شهر مذهبی قم در خانواده ای اصیل و روحانی متولد شد و در دو سالگی به همراه پدرش به نجف اشرف هجرت نمود.

او كه در دامان علم و فضیلت برورش یافته بود و نیز به خاطر هوش و استعداد سرشارش در سال 5 سالگی وارد كلاس دوم دبستان اسلامی جعفری كه تحت نظارت مرجع بزرگ حضرت آیت ا…العظمی آقا سید محمود شاهرودی واقع در نجف اشرف اداره می‌شد.

مشغول به كسب علم و دانش گردید در كنار تحصیل به هنر خوشنویسی روی آورد.

آثار نبوغ وكمال ایشان همانطور كه در كسب معارف نمایان بود و در فن خطاطی هم هنرنمایی نمود.

پس ازده سال اقامت در شهرمقدش نجف اشرف به همراه خانواده به شهر خون و قیام قم مراجعت نمود.

از سال 1355به عضویت انجمن خوشنویسان ایران درآمد و موفق به اخذ لوح افتخار نایل گردید و از حضور اساتیدی همچون امیر خانی بهره می‌جست.

بس از دریافت دیپلم او كه با شركت در جلسات مذهبی و دینی به برورش روح و روان خود برداخته بود.

جهت تقوبت و تكمیل خصوصیات روحانی خود به تحصیل علوم دینی و در ضمن تحصیل وارد صحنه مبارزات پیگیر علیه رژیم مزدور پهلوی شد و به همین خاطر در یك گروه مذهبی كه مخفیانه فعالیت می كردند، وارد شد.

وی اعلامیه امام كه سراسر زیبایی و لطافت بود را با علاقه و دقت خوشنویسی می كرد و در میان انقلابیون توزیع می نمود و در یكی از روزها ساواك او را دستگیر و طی شكنجه مایی كه در زندان بر او وارد كرده بودند تا آخرین روزهای زندگی از درد مفاصل و مهره‌های كمر احساس ناراحتی می كردند.

شهید محمد باقر تا پیروزی انقلاب دست از مبارزات خود بر نداشت و در این راستا نه تنها در شهرستان قم بلكه دیوارهای شهرهای بزرگی همچون تهران، اصفهان، شیراز و مشهد و حتی سنگلاخ‌های جاده‌های شمال كشور، هنوز شعارهای انقلابی و بیام‌های حضرت امام را كه با دست این هنرمند نوشته شده است، در معرض نمایش دیگران گذاشته اند.

ایشان در روز 25 آبان 1359 مصادف با 8 محرم الحرام1401(ه.ق) در جنگی تن به تن پس از 5 ساعت مقاومت در سوسنگرد به فیض شهادت نایل گردید.

بدن مطهرش را در لاله زار شهیدان، شیخان قم با شعار ربانی ربانی خانه نو مبارك به خاك سپردند .
منبع:فاتحان