تبیان، دستیار زندگی
عات اشاره : ‌وقتی با فشردن كلید DELETE فایل یا پوشه‌ای را حذف می‌كنیم، ویندوز با ارسال آن به RECYCLE BIN یا همان سطل آشغال، امكان بازگردانی و ذخیره مجدد فایل یا پوشه پاك شده را همچنان حفظ می‌كند. اما زمانی كه فایل‌های ان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نرم افزارهای ‌بازیابی اطلا‌عات


اشاره :

‌وقتی با فشردن كلید DELETE فایل یا پوشه‌ای را حذف می‌كنیم، ویندوز با ارسال آن به RECYCLE BIN یا همان سطل آشغال، امكان بازگردانی و ذخیره مجدد فایل یا پوشه پاك شده را همچنان حفظ می‌كند. اما زمانی كه فایل‌های انتقال یافته به سطل آشغال را حذف می‌كنیم یا زمانی كه با استفاده از كلید میانبر SHIFT+ DELETE فایل‌ها را به طور مستقیم و بدون انتقال به سطل آشغال پاك می‌كنیم، ویندوز دیگر قادر به بازیابی و بازگردانی فایل‌های پاك شده نیست! این عدم توانایی ویندوز توسط برخی كاربران به معنای حذف كامل فایل تلقی می‌شود، اما در حقیقت این طور نیست. در این‌‌گونه مواقع برخی كاربران فایل‌های پاك شده را كلاً از دست رفته تلقی می‌كنند. برخی دیگر از كاربران، از امكان بازیابی فایل‌ها آگاهند، اما آن را كاری بسیار حرفه‌ای، وقت‌گیر و دور از حد توان خود می‌دانند. با این حال عده‌ای دیگر می‌دانند كه نرم‌افزارهای متنوع و گوناگونی وجود دارند كه كاربران سطوح مختلف، حتی كاربران مبتدی را قادر می‌سازند بسیاری از اطلاعات از دست رفته خود را بازیابی كنند. راستی شما جزء كدام دسته هستید؟

1. IOLO SEARCH AND RECOVER4

شركت معتبرIOLO TECHNOLOGIES كه نرم‌افزار قدرتمند و محبوب SYSTEM MECHANIC را ارائه كرده است، با ارائه نرم‌افزار SEARCH AND RECOVER در حیطه نرم‌افزارهای بازیابی اطلاعات نیز بسیار قدرتمند ظاهر شده است.

این نرم‌افزار هم برای كاربران مبتدی و هم برای كاربران حرفه‌ای گزینه مناسبی محسوب می‌شود. كاربران مبتدی توسط یك ویزارد، مرحله به مرحله راهنمایی می شوند. این نرم‌افزار قبل از اقدام به بازیابی، پیش‌نمایشی از اسناد مختلف و انواع فایل‌های مالتی‌مدیا را به كاربر ارائه می‌كند. به این ترتیب كاربر با اطمینان فایل مورد نظر را انتخاب و بازیابی می‌كند. همچنین SEARCH AND RECOVER با استفاده از قابلیت SMARTSCAN خود، كاربر را قادر می‌سازد تمام آنچه را كه به هر دلیلی پاك شده است، به صورت یكجا بازیابی و ذخیره كند. از دیگر سرویس‌های مفید این نرم‌افزار می‌توان به ابزار STRONGSCAN اشاره كرد كه قادر است بسیاری از اطلاعات و فایل‌هایی را بازیابی و ذخیره كند كه ماه‌ها و حتی سال‌ها قبل حذف شده‌اند.

یكی از قابلیت‌های منحصر به فرد SEARCH AND RECOVER، توانایی بازیابی اطلاعات پاك شده از سی‌دی‌ها و DVDهای دارای قابلیت رایت مجدد (CD-RW/DVD-RW) است. همچنین اگر از نرم افزار هایی مانند OUTLOOK ،OUTLOOK EXPRESS ،NETSCAPE ،THUNDERBIRD و EUDORA برای دریافت ایمیل استفاده می‌كنید، با در اختیار داشتن SEARCH AND RECOVER برای بازیابی ایمیل‌های پاك شده، هیچ‌گونه نگرانی و دردسری نخواهید داشت.

128 مگابایت حافظه رم، ده مگابایت فضای دیسك سخت، WINDOWS MEDIA PLAYER 6/4 یا بالاتر و NTERNET EXPLORER6 با SERVICE PACK 2 حداقل نیازمندی‌های این نرم‌افزار است كه از طرف شركت سازنده به كاربران توصیه شده است. این نرم افزار روی ویندوز های 98،ME ،2000 و XP قابل اجرا است.

2. HANDY RECOVERY 3.0

HANDY RECOVERY نرم‌افزاری كوچك با كاربردی بسیار آسان و در عین حال بسیار قدرتمند و كارآمد برای بازیابی اطلاعات پاك شده است. این نرم‌افزار فایل‌هایی را بازیابی می‌كند كه بر اثر آلودگی به ویروس یا خطا‌های مختلف نرم‌افزاری آسیب دیده یا به طور كامل از دست رفته‌اند.

این نرم‌افزار همچنین قابلیت بازیابی اطلاعات از پارتیشن‌های فرمت شده دیسك‌سخت را دارد. یكی از قابلیت‌های بسیار مناسب و منحصر به فرد این نرم‌افزار، نمایش تمام پوشه‌ها و فایل‌های پاك شده در قالب محیطی مشابهWINDOWS EXPLORER است. به این ترتیب كاربر قادر است قبل از اقدام به بازیابی، فهرستی مرتب از اطلاعات پاك شده سیستم را مشاهده نماید و سپس برای بازیابی اطلاعات مورد نیاز اقدام كند.

HANDY RECOVERY می‌تواند سیستم را بر اساس نام فایل یا پوشه پاك شده جست‌وجو كند و احتمال بازیابی موفق هر فایل یا پوشه را به كاربر اعلام نماید. این برنامه روی تمام نسخه‌های ویندوز قابل استفاده است. و از تمام انواع سیستم فایل‌های ویندوزی (FAT 12/16/32 NTFS /NTFS5) به خوبی پشتیبانی می‌كند و توانایی بازیابی فایل‌های فشرده و رمزنگاری شده در پارتیشن‌های NTFS را دارد و برای كاربرانی كه در جست‌وجوی نرم‌افزاری ساده و در عین حال قدرتمند برای بازیابی اطلاعات هستند، گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌رود.

3. O&O DISKRECOVERY 4

O&O SOFTWARE عناوین متنوعی از نرم‌افزار‌های بازیابی اطلاعات را در منوی محصولات خود معرفی كرده است كهO&O DISKRECOVERY یكی از این محصولات است. این نرم‌افزار قادر است تمام سكتورهای دیسك سخت، انواع كارت‌های حافظه و دوربین‌های دیجیتال و ... را برای بازیابی فایل‌ها زیرورو كند. حتی زمانی كه سیستم فایل به طور كامل فرمت شده یا به هر دلیلی دچار خرابی و آسیب‌های جدی شده باشد، O&O DISKRECOVERY بازیابی اطلاعات پاك شده و از بین رفته را ممكن می‌سازد و توانایی شناسایی، بازیابی و ذخیره بیش از 350‌نوع فرمت مختلف را نیز دارد.

O&O DISKRECOVERY به موتور قدرتمند O&O DEEPSCAN مجهز است و می‌تواند با جست‌وجوی عمیق در میان داده‌ها، حتی كوچك‌ترین فایل‌ها را بازیابی نماید. ویرایش 4 این نرم‌افزار برای استفاده در ویندوزهای

2000 ، XP ، NT 4.0 و 2003 ارائه شده است.

4. UNDELETEONCLICK 1.2

توجه تیم طراحیUNDELETEONCLICK به دو مشخصه كاربرد آسان و كارایی و قدرت مناسب در بازیابی اطلاعات از دست رفته هنگام كار با این نرم‌افزار كاملاً محسوس و ملموس است. UNDELETEONCLICK نرم‌افزار نسبتاً نوپا و جدیدی در حیطه خود محسوب می‌شود، اما از لحاظ قابلیت و كارآیی نرم‌افزار مناسبی به شمار می‌رود.

این نرم‌افزار از انواع (FAT 12 ، 16، 32) و همچنین NTFS به خوبی پشتیبانی می‌كند و توانایی بازیابی اطلاعات از دیسك سخت، فلاپی‌دیسك و انواع كارت‌های حافظه مورد استفاده در تجهیزات همراه را دارد. بازیابی فایل‌های فشرده و رمزگذاری شده در پارتیشن‌های با سیستم فایل NTFS، سرعت بالا در جست‌وجو و بازیابی فایل‌ها و امكانات متنوع برای جست‌وجوی اطلاعات بر اساس مشخصاتی مانند نام فایل یا پوشه، نوع (پسوند)، اندازه و تاریخ ایجاد و ویرایش، از دیگر قابلیت‌های این نرم‌افزار به حساب می‌آید.

UNDELETEONCLICK در ویندوزهای 98SE و تمامی نسخه های بعد از آن و همچنین ویندوز ویستا قابل استفاده است.

5. ACTIVE UNDELETE .15

این نرم‌افزار قدرتمند علاوه بر پشتیبانی از سیستم‌های فایلی NTFS ،FAT 32 ،FAT 16 ،FAT 12 كه تقریباً در تمام نرم‌افزارهای مشابه نیز پشتیبانی می‌شوند، از دو سیستم فایل NTFS5 و NTFS+EFS نیز به خوبی پشتیبانی می‌كند. همچنین از دیسك‌های سخت خارجی (EXTERNAL) و هارددیسك‌های حجیم چند صدگیگابایتی نیز به خوبی پشتیبانی می‌نماید.

امكان بازیابی فایل‌های فشرده و رمزگذاری شده در پارتیشن های NTFS، فایل‌های آسیب دیده و پاك شده به دلایل مختلف، اطلاعات از دست رفته در پارتیشن‌های فرمت شده، پشتیبانی از فایل‌های دارای اسامی طولانی، قابلیت جست‌وجوی پیشرفته بر اساس مشخصات مختلف یك فایل (نام، پسوند، اندازه و ...) و بازیابی اطلاعات از انواع كارت‌های حافظه و فلاپی‌دیسك‌ها از دیگر امكانات این نرم‌افزار است. از دیگر ویژگی‌های ACTIVE UNDELETE می‌توان به رابط كاربری مرورگر گونه نرم‌افزار، ارائه فهرستی از فایل‌ها و پوشه‌های قابل بازیابی توسط نرم‌افزار به كاربر و امكان انجام عملیات پویش و بازیابی با دو متد BASIC (جست‌وجوی سریع و مقدماتی) و THOROUGH (جست‌وجوی عمیق و كامل) اشاره كرد. ACTIVE UNDELETE در تمام نسخه های ویندور قابل استفاده است.

6. FILERESCUE PROFESSIONAL 2.5

FILERESCUE PROFESSIONAL از سیستم های فایلی NTFS ،FAT 32 ،FAT 16 ،FAT 12 و همچنین NTFS5 به خوبی پشتیبانی می‌كند.

قابلیت بازیابی اطلاعات پاك‌شده، آسیب دیده بر اثر خطاهای مختلف نرم‌افزاری و همچنین فایل‌ها و اطلاعات از بین رفته یا تخریب‌‌شده توسط ویروس‌ها را دارد. رابط كاربری آن بسیار ساده و گویا است و در عین حال با استفاده از یك ویزارد كاربر را مرحله به مرحله راهنمایی می‌كند. این نرم‌افزار از فرمت‌های محدودی پشتیبانی می‌كند و در مجموع در قیاس با دیگر نرم‌افزارهای بررسی شده، نرم‌افزار متوسطی ارزیابی می‌شود.

منبع : نشریه عصر شبکه


مطالب مرتبط :

1. یک نتیجه جالب درباره هارددیسك

2. حافظه اصلی رایانه وحجم آن

3. SATA و IDE چه هستند؟

4. رفع عیب در كارت‌های حافظه

5. حافظه و انواع آن در كامپیوتر