تبیان، دستیار زندگی
شود محمد باقر خرمشاد، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، روز دوشنبه در جمع خبرنگاران ، ضمن اعلام این خبر ، توسعه همه جانبه ایران را یكی از مهم‌ترین دغدغه‌های ملی دانست و خاطرنشان كرد: حصول این هدف مستلزم استحصال و كار...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین جشنواره فارابی برگزار می‌شود


محمد باقر خرمشاد، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، روز دوشنبه در جمع خبرنگاران ، ضمن اعلام این خبر ، توسعه همه جانبه ایران را یكی از مهم‌ترین دغدغه‌های ملی دانست و خاطرنشان كرد: حصول این هدف مستلزم استحصال و كارسازی دانش توسعه‌ای متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، خرمشاد با بیان این مطلب كه یكی از بنیادهای تمدن سازی بحث علوم انسانی است كه پرداختن به آن امری لازم و ضروری است، افزود: باید تلاش شود تا علوم انسانی كاربردی‌تر شوند و در این راستا معاونت فرهنگی وزارت علوم در نظر دارد برنامه‌های مختلفی را اجرا كند.

خرمشاد اضافه كرد:علی‌رغم اهمیت و اولویت علوم انسانی در فرایند برنامه‌ریزی توسعه، متاسفانه در تدارك برگزاری جشنواره‌های ملی و بین‌المللی در ایران، شاهد غفلت یا بی‌توجهی نسبت به این حوزه مهم و تاثیرگذار بوده‌ایم و در حالی كه در حوزه‌های مختلف جشنواره‌های مختلف برگزار می‌شود اما در حوزه علوم انسانی هیچ جشنواره‌ای نبود كه پژوهشگران این حوزه را معرفی و تقدیر كند.

وی برگزاری جشنواره فارابی در سال 86 را یكی از مهمترین اقدامات فرهنگی دانست و گفت: توسعه و مساله محور نمودن پژوهش در علوم انسانی، شناسایی، تكریم و پرورش نخبگان و پژوهشگران علوم انسانی، پشتیبانی و حمایت از تحقیقات بومی و كاربردی در حوزه علوم انسانی و تشویق صاحب‌نظران خارجی به توجه علمی به مسائل ایران و اسلام از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است.

معاون فرهنگی وزارت علوم، با اشاره به اینكه جشنواره فارابی همه ساله نسبت به معرفی پژوهش‌های برتر استادان و پژوهشگران در سه نوع پژوهش‌های بنیادی، توسعه‌ای و كاربردی اقدام می‌كند، گفت: در جشنواره بین‌المللی یك بخش ویژه به محققان جوان اختصاص یافته است كه پژوهشگران كمتر از 35 سال سن را شامل می‌شود. در این جشنواه مراكز آموزشی و پژوهشی كارآمد و برتر در زمینه ایرانشناسی، اسلام‌شناسی، انقلاب اسلامی و آموزش زبان فارسی و همچنین ایرانشناسان و اسلام‌شناسان غیر ایرانی معرفی و تقدیر می‌شوند.