تبیان، دستیار زندگی
لام در شرح حال و سیره‌ی حضرت رضا علیه السلام نوشته‌اند كه: هرگز با سخن خویش بر كسى جفا نكرد و بر وى ستم نراند. تا سخن كسى به پایان نمى‌رسید سخن نمى‌گفت و گفتار او را قطع نمى‌كرد. حاجت هیچ كسى را در صورت قدرت و توانایى ر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بخشش و کرامت امام رضا علیه السلام


در شرح حال و سیره‌ی حضرت رضا علیه السلام نوشته‌اند كه:

هرگز با سخن خویش بر كسى جفا نكرد و بر وى ستم نراند.

تا سخن كسى به پایان نمى‌رسید سخن نمى‌گفت و گفتار او را قطع نمى‌كرد.

حاجت هیچ كسى را در صورت قدرت و توانایى رد نمى‌نمود.

پاى خود را هرگز در مقابل كسى دراز نكرد.

هرگز كنار هیچ همنشینى بر چیزى تكیه نمى‌كرد.

هیچ یك از خادمان را به دشنام و ناسزا نمی‌گرفت.

صدا به قهقهه بلند نمى‌كرد؛ بلكه تبسّم مى‌فرمود.

آن حضرت در تابستان‌ها روى حصیر می‌نشستند، و زمستان‌ها روى پَلاس(پارچه‌ای شبیه به جاجیم) مى‌نشست.

جامه‌هاى خشن مى‌پوشید، اما هنگامى كه در میان مردم ظاهر مى‌شد داراى سر و وضع آراسته بود.

هرگز با سخن خویش بر كسى جفا نكرد و بر وى ستم نراند. تا سخن كسى به پایان نمى‌رسید سخن نمى‌گفت و گفتار او را قطع نمى‌كرد. حاجت هیچ كسى را در صورت قدرت و توانایى رد نمى‌نمود. پاى خود را هرگز در مقابل كسى دراز نكرد.

خیر و احسان آن حضرت آن چنان توأم با ادب و نزاكت و ظریف و لطیف انجام مى‌گرفت كه هرگز طرف احسان، شرمسار نمى‌گردید؛ لذا نوشته‌اند كه:

بسیار احسان مى‌كرد و بخشش‌ها را پنهانى انجام مى‌داد، و اكثر این خیرات را در شب‌هاى تار (و بى سر و صدا) برگزار مى‌كرد.

به عنوان نمونه:

مرحوم كلینى (رضوان الله علیه) در كتاب خود روایتى از «الیسع بن حمزه» آورده است كه مى‌گفت:

من در محضر امام رضا علیه السلام بودم كه گروه زیادى از مردم پیرامونِ آن حضرت گرد آمده بودند و از او راجع به حلال و حرام سؤال مى‌كردند. در این اثنا مردى بلندقامت و گندمگون وارد شد و گفت: السلام علیك یا ابن رسول الله! من یكى از دوستداران شما و آباء و اجدادتان هستم و از حج باز مى‌گردم و تمام موجودى ِ خود را از دست دادم و چیزى براى من باقى نمانده كه با آن بتوانم حتى یك منزل از منازل سفر را طى كنم. چاره‌اى در باره من بیندیشید تا مرا به شهر و دیارم باز گردانید، كه من در شهر و دیارم فردى توانمند و دارا مى‌باشم. به من كمك كنید كه وقتى به وطنم رسیدم از جانب شما به همین مقدار به فقراء كمك رسانم و به آنها بخشش كنم؛ چون تهیدست و مستحقِ اِمداد مالى نیستم. حضرت به او فرمود: بنشین كه خدا تو را رحمت كند. سپس آن حضرت رو كرد به مردم و با آنها به ادامه گفتگو نشست تا آن كه مردم از پیرامون او پراكندند، و فقط آن مرد خراسانى و سلیمان جعفرى و خیثمه و من در آن جا ماندیم. حضرت فرمود به من رخصت دهید به اندرون منزل بروم. لحظه‌اى گذشت و حضرت بیرون آمد و در را بست و از پشتِ در، دست را بیرون آورد و فرمود: مرد خراسانى كجاست؟

عرض كرد: اینجا.

فرمود: این دویست دینار را بگیر و مخارج خود را با آن تأمین كن و لازم نیست در دیار خود به مقدار آن از جانب من به فقراء كمك كنی، و از سراى من خارج شو كه من تو را نبینم و تو نیز مرا نبینى (كه مبادا هر دو شرمسار گردیم.)

سلیمان به آن حضرت عرض كرد: قربان! عطاى فراوانى به این مرد مرحمت فرمودى و او را مورد مهر خویش قرار دادى، چرا از پشت در و از خفا این كار را برگزار فرمودى؟

فرمود: بیم آن داشتم كه خوارى سؤال و خواهش را از رهگذر برآوردن نیازش در چهره او مشاهده كنم. آیا نشنیده‌ای كه رسول اكرم صلى الله علیه و آله فرمود: كسى كه پنهانى و بى سر و صدا احسان مى‌كند این كار او معادل با هفتاد حج مى‌باشد، و كسى كه بدى و گناه را افشا و آشكار مى‌سازد خوار و فرومایه خواهد گشت، و آن كه گناه و بدى را مخفى مى‌دارد امید آمرزش براى او وجود دارد .

سپس فرمود: آیا این بیت به گوش تو نرسیده است كه:

متى آته یوماً اطالب حاجة                  رجعت الى اهلى و وجهى بمائه

آن كسى را مى‌ستایم كه اگر روزى براى حاجتى نزد او روم، به سوى اهل و عیالم در حالى باز مى‌گردم كه آبروى من مصون مانده و دچار ذلت سؤال و خواهش نباشم.

نیز كلینى آورده است كه:

میهمانى بر امام رضا علیه السلام وارد شده و پاره‌اى از شب را با او به گفتگو نشست كه چراغ دگرگون شد و مى‌خواست خاموش شود. میهمان براى ترمیم و اصلاح آن دست خود را پیش آورد تا آن را به حالت نخست باز گرداند كه امام رضا علیه السلام مانع شد و شخصاً آن را ترمیم و اصلاح كرد، آن گاه فرمود:

ما خاندان رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم میهمانان خود را به كار نمى‌گیرم (بلكه مقدم آنها را گرامى داشته و از هیچ گونه ادب و نزاكتى نسبت به آنها دریغ نمى‌ورزیم.)

بدین امید كه خداى متعال ما را از توفیق در التزام به سیرت اخلاقى این امام بزرگوار برخوردار سازد و ارشادات سعادت آفرین و الگو پرداز آن جناب را در همه جوانب زندگانى به كار بندیم و شفاعت او را در روزى از خدا مى‌طلبم كه هیچ عاملى جز قلب سلیم و دل پالوده از آلودگى‌ها سود نمى‌بخشد.

منبع:

برگرفته از مجموعه آثار نخستین كنگره جهانى امام رضا علیه السلام، نوشته دكتر سید محمدباقر حجّتى.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.