تبیان، دستیار زندگی
5) امروز ، دوم فروردین ماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 2 ربیع الاول 1428 هجری قمری و 22 مارس 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند: *** درگذشت كنستانتین امپراتور مقتدر ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروزدرتاریخ(2فروردین86)


امروز ، دوم فروردین ماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 2 ربیع الاول 1428 هجری قمری و 22 مارس 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:

***

درگذشت كنستانتین امپراتور مقتدر قلمرو روم

1670 سال پیش در چنین روزی در سال 337 میلادی ، كنستانتین امپراتور مقتدر همه قلمرو روم میلادی درگذشت.پاره ای از اسناد ، تاریخ مرگ او را 22 ماه مه این سال نوشته اند كه با تطبیق تقویمها این روز درست تر است.

كنستانتین امپراتور روم دهم آوریل سال336 میلادی به بهانه شركت در مراسم سی امین سال حكومت خود ، آتش بس دوهفته ای با ارتش ایران را كه 22 روز طول كشیده بود ، به صورت نا محدود تمدید كرد و بعدا از ادامه جنگ چشم پوشید . اما جنگ دو امپراتوری كه سال بعد از سر گرفته شد ، 26 سال متناوبا طول كشید . مورخان نوشته اند كه اگر ایران در آن زمان دارای رئیس كشور بود ، كار روم همان زمان پایان یافته بود . شاه ایران در آن زمان یك كودك بود كه در سال 310 میلادی 17 ساله شد و به نام شاپور دوم ( ذوالاكتاف ) خود زمام امور را به دست گرفت و بعدا دوبار رومیان را شكست سخت داد.

از كارهای مهم كنستانینن دستور ساختن شهر بزرگی در كنار تنگه بسفور در محل مهاجر نشین قدیمی یونانیان به نام بیزانتیوم است كه به نام وی كنستانتینوپل نامیده شد كه از سال 1453 پس از تصرف آن به دست تركان عثمانی به اسلامبول ( شهر اسلام ) تغییر نام داده شد كه اینك به همان گونه كه تلفظ می شود « استانبول » نوشته می شود.

كنستانتین 11 مه سال 330 میلادی دستور ساختن كنستانتینوپل ( قسطنطنیه ) را صادر كرد تا پایتخت شرقی روم و نزدیك به ایران باشد ؛ زیرا با روی كار آمدن ساسانیان و احیای ناسیونالیسم سازش ناپذیر ایرانی راهی جز این ، برای امپراتوری روم باقی نمانده بود.

از دیگر كارهای مهم كنستانتین كه تا به امروز باقی مانده و رعایت می شود ، تعطیل روز یكشنبه است . وی 3 ژوئیه سال 321 اعلام كرد كه از آن پس یكشنبه ها در سراسر قلمرو روم تعطیل عمومی و اجباری خواهد بود و روز استراحت است.

كنستانتین كه پس از پیروزی بر رقیبان داخلی، 28 اكتبر سال 312 میلادی خود را امپراتور همه روم اعلام داشت تاكید كرد كه مسیحیت را تحمل می كند و بعدا ضدیت با معتقدان به خدایان متعدد را آغاز كرد و آنان را مشرك خواند و دستور مصادره اموال معابد آنان را صادر كرد ولی اجازه تخریب نداد و بیشتر این معابد به مرور زمان تبدیل به كلیسا شدند.

به دستور كنستانتین ، طاق نصرت معروف شهر روم ساخته شد . كنسانتین در شهر قسطنطنیه مدفون است .

***


گشایش بیمارستان عضدی توسط آل بویه در بغداد

1029 سال پیش در چنین روزی در سال 978 میلادی ، بیمارستان عضدی در بغداد گشایش یافت . این بیمارستان به دستور عضدالدوله دیلمی فرزند حسن بویه ، که پایتخت خلفای عباسی را فتح نموده وبر فارس حكومت می‌كرد ، ساخته شد و در این روز گشایش یافت . وی همچنین دستور داد مزار شهدای كربلا و مقبره حضرت علی(ع) را تعمیر كنند. عضدالدوله شهر شیراز را پایتخت خود قرار داده بود.

در این بیمارستان كه به مانند مراكز درمان دانشگاهی امروزی عمل می كرد همه انواع كارهای پزشكی و داروسازی انجام می شد و در كنار آن پزشكان با سابقه به آموزش اطباء جوان می پرداختند. البته قبل از عضد الدوله بیمارستانی در قسمت قدیمی شهر ساخته شده بود كه در جنوب غربی و طرف دروازه كوفه قرار داشت.

آل بویه اهل گیلان بودند و تسلط آنها بر خلافت عباسی اوج پیشرفت ایرانیان در قدرت سیاسی جهان اسلام در مقابل اعراب بود". دوره کوتاه (صد ساله) بین ضعف قدرت خلافت بغداد و یورش اقوام ترک و مغول که دوران اوج قدرت دیلمیان آل بویه و استقلال ایران بود, جدا از موفقیتهای نظامی, دوران رشد فرهنگی و علمی جامعه و ظهور غولهای علمی ادبی نیز بود.

***


اختراع آب کربناته توسط جوزف پریستلی

374 سال پیش در چنین روزی در سال 1633 میلادی ، آب كربناته توسط جوزف پریستلی اختراع شد . جوزف پریسْتْلی در نزدیكی شهر لیدْزْ انگلستان به دنیا آمد .

وی از آن پس تحت سرپرستی عمه‏اش به تحصیل پرداخت و زبان‏های فرانسه، آلمانی، ایتالیایى و عربی را به خوبی فرا گرفت. پریستلی پس از چندی به علم شیمی علاقه پیدا كرد و آزمایش‏هایى در این زمینه انجام داد. وی در یكی از آزمایش‏های خود، قطعه چوبی را سوزاند و سپس آن را در معرض گازی كه از خمره آبجو خارج می‏شد قرار داد و مشاهده كرد كه شعله چوب خاموش می‏شود. این واقعه باعث پیگیری بیشتر پریستلی و كشف گاز كربنیك گردید. او آزمایش‏های خود را ادامه داد و با انجام فعل و انفعالاتی بر روی گاز كربنیك یك گاز بی‏رنگ و بو كشف كرد كه همان گاز ازت است. پریستلی در یكی دیگر از آزمایش‏ها، مقداری از گاز كربنیك را در آب حل كرد و برای اولین بار، راه تهیه مشروبات غیرالكلی را به جهان نشان داد.

یكی دیگر از كارهای مهم او آن است كه برای اولین بار، گاز اكسیژن را كشف كرد. وی همچنین در سال 1772 اكسید نیترو را کشف نمود . به زودی معلوم شد كه این گاز سمی نیست، اما وقتی استنشاق شود آثار عجیبی به بار می آورد و افراد مشغول كارهای غریبی مثل آواز خواندن، دعوا كردن، و خندیدن می شوند. همین خندیدن باعث شد كه عوای اكسید نیترو را" گاز خنده آور" بنامند.

جوزف پریستلی سرانجام در 7 ژانویه 1804م در 71 سالگی درگذشت.

***


تولد ویلهلم که به زادروز خود مباهات می کرد

210 سال پیش در چنین روزی در سال 1797 میلادی ، ویلهلم اول متولد شد . ویلهلم از این كه در نوروز ایرانیان به دنیا آمده بود افتخار و مباهات می كرد و طول عمر خود را كه افزون بر نود سال شد نتیجه آن می دانست .

وی در سراسر عمر همواره موفق بود و شكست نداشت. ویلهلم اول كه در آغاز كار تنها پادشاه پروس بود هنگام درگذشت رئیس همه آلمانی ها بود كه در زیر یك پرچم متحد شده بودند.

او علاقه ویژه به مطالعه تاریخ قوم آرین داشت. ساکنان ایران زمین (فلات ایران ) آرین های جنوبی خوانده می شوند. در دوران ویلهلم اول تحقیقات تاریخی و تاریخنگاری در آلمان به اوج اعلای خود رسیده بود.

***


روی کار آمدننهضت فاشیسم توسط بنیتو موسولینی

88 سال پیش در چنین روزی در سال 1919 میلادی ، نهضت فاشیسم با نام" نهضت پیراهن مشکی ها" در ایتالیا به روی کار آمد .

از نظر تاریخی فاشیسم نخست در ایتالیا در سال 1919 بوجود آمد و سه سال بعد توانست حکومت را در این کشور غصب کند. رهبر این نهضت را که بعدها جنایات فروانی مرتکب شد، " بنیتو موسولینی" به عهده داشت .

موسولینی در سال 1883 میلادی به دنیا آمد . وی پس از طی تحصیلات مقدماتی به روزنامه نگاری پرداخت؛ اما این امر او را اقناع نکرد و خواست که به طور عملی وارد حوزه سیاست شود. به همین دلیل تصمیم گرفت که اندیشه های خود را در قالب یک حزب سیاسی عملی سازد .

او در این دوره دست به تاسیس یک حزب ناسیونالیست افراطی زد که اعضای آن تمامی لباس سیاه به تن داشتند و مشغول به انجام اعمال تروریستی بودند .

"... بنا بر این زندگی بر پایه تصور فرد فاشیست ، باید جدی و بی پیرایه و توام با ریاضت و مذهبی باشد؛ تمامی جلوه های آن در جهانی صورت می پذیرد که نیروهای اخلاقی آن را استوار نگه می دارد و تابع مسئولیتهای معنوی و روحانی است. فرد فاشیست زندگی آسوده و مرفه را به چشم خواری بیزاری می نگرد و دون شان خویش می داند.

تصور فاشیستی از زندگی ، تصوری مذهبی است که ، بر طبق آن، آدمی درچارچوب مناسبات دائمی خود با قانونی عالیتر و در عین برخورداری از موهبت اراده ای عینی لحاظ شود که از اراده فردی در میگذرد و بالاتر می رود و او را به پایگاه عضویت اگاهانه در جامعه ای معنوی و روحانی ارتقا میدهد.

نظام زندگی فاشیستی چون ضد فردگرایی است ، اهمیت دولت را مورد تاکید قرار میدهد که نماینده خودآگاهی و کلیت انسان به عنوان موجودی تاریخی است. و فرد فقط تا جایی قبول دارد که منافعش با منافع دولت منطبق باشد.

اگر بناست آزادی صفت انسانهای زنده واقعی باشد و نه آدمکهایی که لیبرالیسم فردگرایانه در عالم مجردات اختراع کرده است، باید پذیرفت که فاشیسم مظهر آزادی است و یگانه آزادی که داشتنش ارزش دارد، یعنی آزادی دولت و آزادی فرد درون دولت.

تصور فاشیستی از دولت همه چیز را در بر میگیرد، و خارج از ان ، نه هیچ ارزش انسانی یا معنوی ممکن است وجود داشته باشد و نه، به طریق اولی، دارای قدر و قیمتی است. بدین ترتیب فاشیسم ، توتالیتر است، و دولت فاشیستی در مقام واحد جامعی که همه ارزشها را در بر می گیرد، سراسر زندگی مردم را مورد تعبیر و تفسیر قرار می دهد و می پروراند و قدرت بیشتر به آن می بخشد."

سرانجام موسیلینی رهبر فاشیسم ایتالیایی پس از آنکه به دست مخالفین خود دستگیر شد ، به هلاکت رسید .

***


تولد مجیب الرحمان ، بانی بنگلادش

85 سال پیش در چنین روزی در سال 1922 میلادی ، مجیب الرحمان بانی جمهوری بنگلادش متولد شد . وی نخستین رهبر بنگلادش بود كه اینك پدر و بنیاد گذار كشور بنگال خوانده می شود.

جمهوری پاكستان از زمان تاسیس در 1947 شامل دو بخش مسلمان نشین هندوستان سابق بود كه به فاصله دور از هم در طرفین جمهوری هند قرار گرفته بودند و به دلیل قرار گرفتن پایتخت در پاكستان غربی ، شرقی ها احساس می كردند كه تحت سلطه واقع شده اند و اتباع درجه دوم بشمار می آیند .

مجیب الرحمن رئیس حزب عوامی لیگ و نماینده پاكستان شرقی در پارلمان پاكستان همواره این جریان را مطرح می كرد و خواستار خود مختاری برای پاكستان شرقی در چار چوب جمهوری پاكستان بود. حزب عوامی لیگ با شعار : سوسیالیسم ، دمكراسی و جدایی دین از دولت هواداران فراوان داشت.

اعزام سرباز تقویتی از پاكستان غربی در مارس 1971 به پاكستان شرقی كه در دوران استعمار انگلستان بنگال شرقی خوانده می شد برای سركوب طرفداران خودمختاری باعث تشدید درگیری دو پاكستان و نبدیل تقاضای خود مختاری به استقلال كامل شد و مبارزه سیاسی به درگیری مسلحانه انجامید و چون دولت پاكستان مجیب الرحمان را به عنوان رهبر جنبش بازداشت كرد درگیری به جنگ مبدل شد و نظامیان پاكستانی كه از بخش غربی اعزام شده بودند دست به خشونت شدید زدند.

دولت هند كه در انتظار چنین فرصتی بود به كمك بنگالی ها نیرو فرستاد كه اواخر سال جنگ به شكست پاكستان غربی منجر شد و نظامیان پاكستانی به اسارت هندی ها در آمدند و پاكستان شرقی به نام جمهوری بنگلادش پا به عرصه وجود گذارد مجیب از زندان آزاد و رهبری آن را به دست گرفت.

این كشور جوان كه در آغاز كار حتی صندلی برای ادارات نوپایش نداشت در همان سالهای اول با چند حادثه سیل و توفان هم رو به رو گردید.

چون مجیب از سه شعار قبلی حزب خود به سوسیالیسم توجه بیشتری كرد و دست به ملی كردن كارخانه های بزرگ زد و بیش از پیش به هند و كشورهای سوسیالیستی نزدیك شد مورد دشمنی افسران ارتش بنگلادش كه همان نظامیان سابق پاكستان بودند و شهرت به نزدیكی با غرب داشتند قرار گرفت و در اوت سال 1975 بر ضد او كودتا كردند و او را كشتند.

جمهوری بنگلادش بر خلاف پاكستان خیلی زود به دمكراسی ( از نوع خود ) بازگشت به گونه ای كه حزب عوامی لیگ كه بانو « حصینه » دختر مجیب رهبری آن را به دست داشت اكثریت به دست آورد و در دهه 1990 قدرت را به دست گرفت و بانو حصینه رئیس دولت شد و سه سال این سمت را بر عهده داشت .

***


جلسه علنی مجلس مبنی بر اعلام جمهوریت رضا خان

82 سال پیش درچنین روزی در سال1303 ه.ش ، جلسه علنی مجلس شورای ملی به منظور اعلام جمهوریت ساختگی رضاخان تشكیل شد.

رضا خان میرپنج فرزند عباسقلی خان سواد کوهی معروف به" داداش بیک" در بیست و دو سالگی به سلک نیروهای قزاق در آمد ودر این مسیر پیشرفت کرد . او در بیست سال آینده دوره های مختلف نظامی را تا فرماندهی هنگ قزاقخانه ( آتریاد ) همدان طی کرد . در سوم اسفند سال 1299 هجری شمسی واحدهای قزاق مقیم قزوین به فرماندهی رضاخان میر پنج وارد تهران شدند. کودتای سوم اسفند 1299 با توجه به تاثیرات فراوان آن بر حیات سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی ایران واقعه ای مهم و در خور توجه است.

بعد از برگزاری جلسه فوق الذکر جمعی از روحانیون ، اصناف و مردم با اعلام تعطیل عمومی به سوی مجلس حركت كردند . آنان با تجمع در میدان بهارستان بر ضد جمهوری رضا خانی شعار سر دادند . بتدریج برعده تظاهر كنندگان افزوده می شد .و همین امر رضا خان را مشوش كرد از این رو نظامیان تحت امر او عده زیادی را كشتند و یا مجروح و مصدوم ساختند . در همین احوال آیت الله شیخ محمد خالصی زاده برای وعظ و سخنرانی بر ضد جمهوری همچون روزهای گذشته در مسجد سلطانی حضور یافت اما درب های مسجد را بسته دید، از این رو در مركز بازار مشغول اقامه نماز شد، سپس به اتفاق جمعی از نماز گزاران بسوی مجلس شورای ملی حركت كرد. گوینده عده نمازگزاران در آن روز بیش از هشت تا ده هزار نفر بود . در پی این حادثه مجلس شورای ملی بدون اخذ نتیجه تعطیل شد .

***


درگذشت كلود مونه

81 سال پیش درچنین روزی در سال 1926میلادی ، كلود مونه نقاش مشهورو پدرسبك امپرسیونیسم درگذشت. مونه زندگی را از محیط پیرامون خود استخراج می کرد و آن را به بوم خود منتقل می نمود .مونه زندگی شختی داشت و همیشه برای بهتركردن هنرش فعالیت و كوشش می‎كرد. او درابتدای كارازشهرت چندانی برخوردارنبود اما با مجموعه نقاشی نیلوفرهای آبی ، شهرت جهانی دست یافت.

سزان در توصیف او چنین می‌گوید: «تنها یک چشم دارد؛ ولی خدایا چه چشمی!»

***


تشکیل جامعه ی عرب در قاهره

62 سال پیش درچنین روزی در سال 1945 میلادی ، به پیشنهاد ملك فاروق شاه مصر وبا امضای پیمان میان دولتهای اردن، سوریه، عراق، عربستان صعودی ، مصر و یمن، جامعه عرب در قاهره تشكیل شد. عرب ها با هدف همکاری و حفظ تمامیت ارضی و استقلال كشورهای عضو و برقراری همكاری نزدیك سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و همچنین در جهت ارتقای پان عربیسم موجود در این کشور ها دست به این اقدام زدند .

درسال1979میلادی مصربه سبب شركت درپیمان كمپ دیوید ازجامعه عرب خارج شد و مركزاین اتحادیه به كشور تونس منتقل شد.

***


حمله رژیم شاهنشاهیبه مدرسه فیضیه ی قم

43 سال پیش درچنین روزی در سال1342ه.ش ، سران رژیم پهلوی براى جلوگیرى ازشوروش مردمی علیه رژیم جمع بسیارى از نیروهاى گارد جاویدان را با لباس مبدل به قم فرستادند تا در لباس دهقانان بر عزادران هجوم‏برند . کامیونهای سربازان مسلح در میدان آستانه مقابل مدرسه فیضیه متوقف شده و ماموران امنیتی محل را در محاصره خویش گرفتند . عصر آن روز مجلس سوگوارى امام صادق(ع) برگزارشد و هزاران نفر از اقشار مختلف مردم همراه طلاب، استادان و مراجع به سوگ نشستند . هنگامى که یکی از فضلای حوزه علمیه قم مشغول بیان فضایل رئیس مذهب جعفری بود ، ناگاه صدای صلوات بلند شد و واعظ امکان ادامه سخنرانی را نیافت . در همین حال یکی از ماموران رژیم بلند شد و میکروفون را در اختیار گرفت .در همین هنگام ماموران که لباس مبدل پوشیده بودند یک صدا شعار جاوید شاه سر دادند . این افراد به طلاب جوان حمله کردند و طلاب نیز به دفاع از خود مشغول شدند . در این زمان نیروی شهربانی وارد معرکه شد و رگبار گلوله به سوی طلاب جوان آغاز گشت . ماموران به طبقه دوم رفته بودند وطلاب جوان را از طبقه دوم به پایین پرت می کردند و شروع به آتش زدن البسه و کتب آنان کردند . عمال رژیم پهلوی در این روز وحشی گری های بسیاری مرتکب شدند . بدین‏ترتیب فیضیه قتلگاه عزاداران امام صادق(ع) شد و صدها نفر مجروح و شهید شدند.

حضرت امام خمینی (ره) و دیگر روحانیون برجسته و مبارز مدتها قبل اعلام كرده بودند كه در آن سال مردم عید نخواهند داشت زیرا اعمال ضد اسلامی رژیم و اصول به اصطلاح سفید آن، ( تصویب لوایح ششگانه شاه ) موجودیت اسلام و هویت ایران را در معرض خطر قرار داده بود .

حادثه مدرسه فیضیه و خون شهدای این روز از مهمترین عوامل بیداری مردم مسلمان و مبارز ایران بود؛ بطوریكه سر انجام این مبارزات در بهمن 57 به ثمر رسید .

***


روز اعلام جمهوری پاکستان

51 سال پیش درچنین روزی در سال 1956 میلادی ، نظام جمهوری پاکستان به طور رسمی اعلام شد . اسكندر میرزا از رجال سیاسی این كشور در سمت نخستین رییس جمهوری پاكستان این مسئولیت را بعهده گرفت . پس از ایجاد دو كشور هندوستان وپاكستان در اوت سال 1947 میلادی ، پاكستان بصورت فرمانداری كل اداره می شد ، اما در چنین روزی پاكستان نظام جمهوری اعلام كرد .

کشور پاکستان از شمال و شمال غرب با افغانستان، از شمال شرق با چین، از شرق با هندوستان از جنوب با هندوستان و دریاى عمان، و از جنوب غربى با کشور ایران همسایه است. این کشور از نظر وسعت‏سى و سومین کشور جهان است.

***

اِنّا فَتَحنا لَکَ فَتحَاً مُبیناً – آغاز عملیات فتح المبین

24 سال پیش در چنین روزی در سال 1361 ه.ش ، عملیات فتح المبین آغاز شد . طرح ریزی عملیات افتخارآفرین فتح المبین از اواسط آبان سال 1360 آغاز شد و پس از تلاش های مستمر و خستگی ناپذیر و انجام مشورت ها و هماهنگی های گسترده میان (فرماندهی مشترک ارتش و سپاه پاسداران)، در ساعت سی دقیقه بامداد 2فروردین ماه، فرمان حمله با رمز "بسم الله الرحمن الرحیم، بسم الله القاصم الجبارین و یا زهرا به منظور تامین شهرهای شوش، دزفول، اندیمشک و انهدام نیروهای عراقی در غرب کرخه و کاستن از خطوط پدافندی خودی اجرا گردید.."

ویژگی این عملیات، مسدود کردن دو تنگه عین‌خوش و رقابیه بود که نیروهای ایرانی از پهلو نیروهای عراق را دور زده و تنگه‌ها را بستند و آنها را محاصره نمودند. در این عملیات کلیه اهداف مورد نظر ایران تامین گردید بیشترین خسارات تجهیزاتی و تلفات انسانی از آغاز جنگ تا آن زمان به نیروهای عراق وارد آمد.

در این مرحله عملیات، رزمندگان اسلام موفق شدند ضمن زخمی و به هلاکت رساندن 000، 10 نفر از سربازان دشمن تعداد 200، 2 نفر از آنان را به اسارت خویش در آورند و 7 فروند هواپیمای دشمن را سرنگون و تعداد 60 دستگاه تانک عراقی را منهدم و منطقه ای به وسعت 650 کیلومتر مربع در محورهای عملیاتی شوش و دزفول را از وجود دشمن پاک کنند.

***


ریزپردازنده پنتیوم

14 سال پیش در چنین روزی در سال 1993 میلادی ، شرکت" اینتل پروسسور"، بزرگترین تولید کننده ریز پردازنده در دنیا ، پنتیوم را به جهان معرفی کرد . اینتل سعی می کند تا اجرای ریزپردازنده ها را از طریق راه هائی ساده تر از افزایش قدرت هوشمندی محاسباتی که تحت عنوان سرعت ساعتی شناخته شده است را تقویت کند.

پنتیوم ها که نسل جدیدی از ریز پردازنده های رایانه به شمار می روند، از سرعت بالای پردازش نسبت به نسل قبلی ریز پردازنده ها بر خوردارند . در حال حاضر پنتیوم های چهار به بازار عرضه شده اند . گفته می شود ریز پردازنده" پنتیوم 5 اینتل" نیز به بازار عرضه می شود و پس از آن نیز پنتیوم 6 به فاصله چند ماه عرضه خواهد شد . پنتیوم 5 دارای سرعتی معادل 5 الی 7 گیگاهرتز به همراه دو مگابایت حافظه است .

***


روزجهانی هواشناسی

همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی هواشناسی در کشور های مختلف جهان گرامی داشته می شود . سازمان هواشناسی جهانی در واقع در این روز تاسیس شده است .W.M.O عنوان جهانی این سازمان است . به گفته پروفسور "گودوین اوباسی" دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی در حال حاضر علت وقوع بسیاری از بلایای طبیعی اقدامات مخرب انسان بر محیط زیست و آب و هوای جهان است.او هشدار داده است به دلیل گرم شدن کره زمین سطح آب دریاها در حال بالا رفتن است که این میزان معادل 10 تا 20 سانتی متر است. وی می گوید طی 50 سال گذشته 10 تا 15 درصد از یخ های قطبی ذوب شده اند.

***

منابع:

مهر

روزنامک

ویکی پدیا

صدا و سیما

تبیان

آوینی

خبرگزارى جامع جوانان ایران (سینا)

.SHOMALIHA

سایت شفیقی

روزنامه کیهان

جزیره دانش

هجرت