تبیان، دستیار زندگی

نکاتی در رابطه با خودکشی منتسب به چالش نهنگ آبی

متاسفانه خبری مبنی بر خودکشی دو دختر نوجوان ۱۷ و ۱۸ ساله در شهر اصفهان منتشر شد که با چالش نهنگ آبی ارتباط دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نهنگ آبی

به نقل از روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، از آنجا که نسخه اصلی این چالش که توسط یک فرد روسی ایجاد شده بود، مدت‌هاست دیگر وجود ندارد و بنیاد نیز در جریان رسانه‌ای این چالش که مدتی پیش در کشور به‌ راه افتاد، رویکردهای تخصصی خود را ارائه کرده بود؛ ذکر چند نکته در این زمینه حائز اهمیت است:

همچنان برخی رسانه‌ها و افراد «نهنگ آبی» را یک بازی رایانه‌ای می‌نامند. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بارها تاکید کرده که «نهنگ آبی» بازی رایانه‌ای نیست بلکه یک چالش است که از فضای مجازی برای اجرایی شدن بهره می‌برد. این چالش ۵۰ مرحله دارد که نه تنها با استفاده از فضای مجازی، بلکه می‌توان این مراحل را به صورت حضوری نیز رد و بدل کرد.
نسخه اصلی این چالش مدت‌هاست با دستگیری ایجادکنندگان آن در روسیه از دسترس خارج شده است.
زمانی که رسانه‌های سراسر کشور شروع به اطلاع‌رسانی در زمینه نهنگ آبی کردند، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هشدار داد که موج‌سواری رسانه‌ای در این زمینه خطرناک بوده و ممکن است سودجویانی با کپی‌برداری از مراحل نهنگ آبی، چالش‌های مشابهی را در کشور راه‌اندازی کرده و بحران‌آفرینی کنند. متاسفانه به این هشدار توجهی نشد و نهنگ آبی که چالشی ناشناخته در کشور بود به یک‌باره بر سر زبان‌ها افتاد و موقعیت برای سودجویان فراهم شد.
خانواده‌ها باید توجه کنند اگر فرزندشان فعالیت‌های مشکوکی از جمله دیدن فیلم ترسناک به‌ صورت مداوم، زخمی کردن خود، گوش دادن به موسیقی‌های خاص و پوچ‌گرایانه و دیگر رفتارهای غیرعادی انجام می‌دهند چرایی این اقدامات را بررسی و از ادامه آن جلوگیری نمایند.
امید است با توجه و هشیاری خانواده‌ها و اطلاع‌رسانی صحیح شاهد تکرار چنین اتفاقات تلخی در کشورمان نباشیم.
منبع: کلیک