تبیان، دستیار زندگی

انکار وجودحضرت رقیه توسط علمای بزرگ تاریخ

شهیدمطهری درحماسه حسینی داستان حضرت رقیه و وجود او را از تحریفات عاشورا دانسته است و در یادداشتهای خود نوشته است: از طفل امام حسین به نام رقیه که در شام مرده و بعد برایش ضریح ساخته اند اخیراً به هم بافته اند. (یادداشتها ج 2 ص 80) ایشان در حماسه حسینی نیز در بیان تحریفات عاشورا می نویسند: داستان طفلی از ابی عبدالله که در شام از دنیا رفت و بهانه پدر می گرفت و سر پدر را آوردند و همان جا وفات کرد. ( حماسه حسینی، شهید مطهری، ج 2 ص 585 و 586) ............"
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حضرت رقیه
پاسخ شبهه

1⃣-این بخش از کتاب حماسی حسینی که در متن شبهه وجود حضرت رقیه را انکار میکند مربوط به یادداشت‌های استاد شهید می باشد که در واقع فیش‌های تحقیقاتی ایشان بوده که قصد داشته اند بعدها راجع به آنها تحقیق نمایند تا به نتیجه نهایی و قطعی برسند. چنانکه در میان اهل پژوهش و تحقیق مرسوم است. ولی متأسفانه ناشر محترم آثار ایشان همانطورکه در مقدمه کتاب نیز تذکر داده است این یادداشت‌های خام را که هنوز در آنها تحقیق صورت نگرفته است، در کنار سخنرانی‌های استاد که دیدگاه‌های نهایی ایشان بوده، به چاپ رسانده است و این دستاویزی برای برخی اشخاص کم اطلاع و بعضاً معاند قرار گرفته است.

2⃣کتاب حماسه حسینی جلد دوم بر خلاف ادعای نویسنده دارای 308 صفحه بوده و چنین مطلبی هم در آن یافت نشد


3⃣ اصل وجود دختری4یا3 ساله برای امام حسین علیه السلام در منابع شیعی آمده است در کتاب بهائی نوشته علاء الدین طبری (قرن ششم هجری) قصه دختری 4 ساله که در ماجرای اسارت در خرابه شام در کنار سر بریده پدر به شهادت رسیده، آمده است.


4⃣-بر خلاف ادعای نویسنده بنابر نقل اللهوف، نام حضرت رقیه (ع) بارها بر زبان امام حسین (ع) جاری شده است.
*همینطور مادر حضرت رقیه (ع) از بانوان بزرگ و با فضیلت اسلام به شمار می آید. بنا به گفته شیخ مفید در کتاب الارشاد، کنیه ایشان بنت طلحه است.
گویا این اسم (رقیه) لقب حضرت بوده و نام اصلی ایشان فاطمه بوده است؛ زیرا نام رقیه در شمار دختران امام حسین(ع)کمتر به چشم می خورد و به اذعان برخی منابع، احتمال این که ایشان همان فاطمه بنت الحسین(ع)باشد، وجود دارد.در واقع، بعضی از فرزندان امام حسین (ع) دو اسم داشته اند و امکان تشابه اسمی نیز در فرزندان ایشان وجود دارد.


5⃣-علی بن عیسی اربلی ـ صاحب کتاب کشف الغمه (که این کتاب را در سال687 ه ق تألیف کرده است) به نقل از کمال الدین گفته است که امام حسین (ع) 6 پسر و 4دختر داشت ولی او نیز هنگام شمارش دخترها، سه نفر به نامهای زینب سکینه و فاطمه را نام می‌برد و از چهارمی ذکری به میان نمی‌آورد.
*احتمال دارد که چهارمین دختر همین رقیه (ع) بوده است.

*نظر علما در مورد وجود حضرت رقیه (س)


6⃣- در کتاب دانشنامه امام حسین(ع) جلد 1 و در ص 393 این نتیجه یافت شد که بر پایه اسناد روایى و تاریخى نمى توان در باره موضوع این پژوهش ، نظر قاطعى ارائه كرد ؛ لیكن كراماتى كه از این مزار نورانى دیده شده و مى شود، مؤیّد اعتبار معنوى آن است و ، بى تردید ، گرامیداشت این مكان منتسب به اهل بیت علیهم السلام ، لازم است.(عینا کلام آیت الله ری شهری)


7⃣- بر اساس تحقیقات انجام شده شبهه ذکر شده در متن از استاد محمد هادی یوسفی غروی در منبع ذکر شده در متن شایعه یافت نشد!

استاد یوسفی غروی معتقد است، ماجرای خرابه شام و شهادت دختری از خاندان اهلبیت امری مستند است.

8⃣ با توجه به غارت‌ها و کتابخانه‌سوزی‌هایی که در طول تاریخ شیعه رخ داده است، نمی‌توان ادعا کرد که نیافتن سند، نشانه نبودن آن واقعه است؛ چراکه احتمال بودن و نرسیدن به اندازه نبودن، وجود دارد.
در قضایای تاریخی یقین مطلق وجود ندارد و نمی‌توان به صرف به یقین نرسیدن نسبت به یک موضوع، آن را کنار گذاشت؛ چراکه با این روش، بسیاری از سرفصل‌های تاریخی باید کنار گذاشته شوند.
منبع : کانال قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.