تبیان، دستیار زندگی

زائران اربعین از کفش و کوله مناسب استفاده کنند

بیشترین ضایعاتی که در این ایام زائران با آن مواجه می شوند، زخم ها و تاول های پا است و اگر کفش شان مناسب نباشد، در همان ابتدای پیاده روی دچار مشکل می شوند. به همین دلیل حتما از کفش مناسب پیاده روی استفاده کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
زائران اربعین

دکتر سید علی مرعشی ، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در رابطه با توصیه هایی به زائران مراسم پیاده روی اربعین گفت: یکی از مهم ترین توصیه ها به زائران اربعین این است، افرادی که بیمار کلیوی هستند و نیاز به دیالیز دارند با توجه به حجم جمعیتی که در ایام اربعین به عراق مشرف می شوند و نیز امکانات محدود بیمارستان های کربلا و نجف در مورد دیالیز، امکان دیالیز برای این بیماران وجود نخواهد داشت و به همین دلیل دیالیزی ها به طور جدی با مشکل سلامتی روبرو می شوند تقاضای ما از این عزیزان این است زمان زیارت را به زمان دیگری موکول کنند و در این ایام مشرف نشوند.

وی خاطر نشان کرد: نکته دیگر اینکه زائرانی که برای راهپیمایی مشرف می شوند از کفش و کوله پشتی مناسب استفاده کنند چون بیشترین ضایعاتی که در این ایام زائران با آن مواجه می شوند زخم ها و تاول های پا است و اگر کفششان مناسب نباشد در همان ابتدای پیاده روی دچار مشکل می شوند به همین دلیل حتما از کفش مناسب پیاده روی استفاده کنند.

مرعشی افزود: کوله پشتی زائران هم برای اینکه صدمه ای به ستون فقرات وارد نکند، ارگونومیک مناسب داشته باشند و با حداقل وسائل ضروری و مورد نیاز و از آوردن وسایل اضافی و سنگین کردن کوله پشتی جدا خودداری کنند.

این مقام مسئول تاکید کرد: زائران عزیزی که از داروی خاصی استفاده می کنند حتما داروی خود را همراه داشته باشند که درمان توسط هلال احمر در مسیر نجف به کربلا و شهرهای زیارتی نجف کربلا،کاظمین، سامرا و سید محمد ارائه می شود اما محدودیت کار ما طوریست که ممکن است داروی خاص زائران وجود نداشته باشد یا مشابه آن باشد به همین دلیل بیماران قلبی و ریوی حتما داروی خاص خود را همراه داشته باشند.

بیمارانی که ناراحتی قلبی و تنفسی دارند، با هماهنگی پزشک خود عازم پیاده روی اربعین شوند.

مرعشی در پاسخ به این سئوال که آیا بیماری خاصی در عراق وجود ندارد که زائران ایرانی را تهدید کند، گفت: خیر ، بیماری خاصی از عراق گزارش نشده است، فصل طوری است که روزها کمی هوا گرم و شب ها سرد است و این تفاوت درجه هوا در شب و روز ممکن است زائران را در معرض بیماری ها تنفسی و سرماخوردگی قرار دهد به همین دلیل مراقبت این مورد را باید داشته باشند.

وی در رابطه با لزوم استفاده از واکسن خاص قبل از اعزام به مراسم اربعین نیز گفت: خیر واکسن خاصی برای عراق نیاز نیست.

مرعشی درباره مراکز امدادی ایران در جریان برگزاری مراسم پیاده روی اربعین هم گفت : نیروهای ما در هر 4مسیر زمینی مستقر هستند و امسال ما 8 اتوبوس آمبولانسی را در مسیر و شهرها برای انتقال داریم و 25 دستگاه آمبولانس هلال احمر در عراق در خدمت زائران خواهد بود و با بیمارستان های عراق هماهنگ شده و همکاران ما در بیمارستان الحسین در کربلا مستقر هستند و بین راه نجف و کربلا در 8موکب امکانات درمانی را به زائران ارائه می دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در شهرهای کربلا و نجف هم در مراکز اسکان ایرانیان همکاران ما حضور دارند البته خدمات ارائه شده برای همه زوار اعم از ایرانی و غیر ایرانی خواهد بود.

مرعشی در رابطه با روش اطلاع رسانی زائران در صورت نیاز به کمک های امدادی هم اظهار کرد: ارتباطات همکاران ما با یک سیستم مخابراتی خاصی است اما تیم های امدادی ما در مسیر جاده هستند و در مسیر کوت، دیوانیه، حله حضور دارند و در کوت هم یک بیمارستان صحرایی توسط همکاران ما ایجاد می شود و ارائه خدمات خواهد داشت.

به گفته مرعشی خدمات رسانی گروه های امدادی ایران از 5صفر در عراق شروع می شود و تا پایان صفر ادامه خواهد داشت.

منبع: جام جم
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.