تبیان، دستیار زندگی

نشانه‌های بیماری مرگبار سپسیس

وقتی عفونتی در بدن به طور کامل درمان نمی شود و یا از کنترل خارج می گردد، سیستم ایمنی بدن از کار می افتد و منجر به سپسیس یا عفونت خون می شود که یک بیماری تهدیدکننده زندگی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عفونت خون

در حال حاضر همه ما می دانیم که زمانی که بدن ما به عفونت دچار می شود، سیستم ایمنی بدون هیچ خستگی، برای از بین بردن مهاجمانی که شما را بیمار ساخته اند، مبارزه می کند-گاهی به کمک داروهایی مانند آنتی بیوتیک و آنتی ویروس ها. اما متاسفانه این نبرد همیشه به راحتی به پیروزی ختم نمی شود.

وقتی عفونت به طور کامل درمان نمی شود و یا از کنترل خارج می گردد، سیستم ایمنی بدن از کار می افتد (به دلایلی که حتی پزشکان هم آن را درک نمی کنند) و منجر به سپسیس یا عفونت خون می شود که یک بیماری تهدیدکننده زندگی است که در آن بدن به بافت و اندام های خود آسیب می زند و این شوخی بردار نیست.

در صورت عدم درمان، سپسیس می تواند به شوک سپتیک تبدیل شود که شایع ترین شکل این بیماری است و به مشکلات قلبی عروقی منجر می گردد و سبب فشار خون بسیار پایین و نارسایی مناسب خون به اندام های حیاتی می شود. هنگامی که در شوک هستید، فشار خون بسیار پایین دارید که با مایعات داخل وریدی و سطح بالای لاکتات بهبود می یابد، که نشان می دهد جریان خون به اندام و سلول ها کافی نیست.

از آنجایی که هیچ تستی برای این وضعیت وجود ندارد، تشخیص سپسیس و شوک سپتیک بسیار دشوار است.اما آنچه که پزشکان می دانند این است که سپسیس اغلب توسط چهار عفونت ناشی می شود: پنومونی، عفونت های شکمی (مانند آپاندیسیت درمان نشده)، عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) و عفونت پوست یا بافت نرم. نشانه های سپسیس اغلب با کسانی که شوک سپتیک دارند همگام است و هر دو با علائمی مانند ادرار دردناک و یا مشکل تنفسی ناشی از عفونت های اولیه روبرو می شوند.

بنابراین، اگر تا کنون ترکیبی از علائم عفونت و موارد زیر را تجربه کرده اید، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

در اینجا پنج نشانه اصلی سپسیس وجود دارد:

1- پوست سرد و بی حرارت

هنگامی که در معرض سپسیس قرار می گیرید، بدن شما بر روی انتقال خون به ارگان های حیاتی مانند قلب، کلیه و مغز تمرکز می کند. به همین دلیل، پوست شما می تواند شروع به احساس سردی و بی حرارتی کند و این حالت می تواند زمانی که بدن شما به سمت شوک سپتیک می رود، یا باقی بماند و یا بدتر شود.

اما به یاد داشته باشید: پوست سرد و بی حرارت می تواند نشانه ای از بسیاری از شرایط مرگبار (و حتی کاملا خوش خیم) نیز باشد.اگر علایم دیگری از عفونت اولیه نیز وجود داشته باشد، سپسیس تنها علت نگرانی است.

2- کاهش ادرار و یا ادرار تیره

از آنجا که کلیه یکی از اندام های معمول آسیب بیننده در سپسیس است، به ویژه از آنجایی که به تغییرات در جریان خون و فشار بسیار حساس است، این امر در میزان و کیفیت ادرار نیز تأثیر می گذارد. هنگامی که بدن شما فشار خون پایین را احساس می کند، تمام تلاش خود را می کند تا مایعات به اندازه کافی در بدن نگه داشته شود، که باعث می شود مایع کمتری به صورت ادرار خارج گردد. در نتیجه رنگ ادرار نیز بسیار تیره و بدبو خواهد شد.

علت دیگر بروز این علامت چیست؟ دهیدراته شدن بدن در نتیجه از دست دادن مایعات از طریق، عرق کردن به دلیل تب، عدم نوشیدن آب کافی و عدم دریافت مایعات از طریق غذاها است. همچنین پارگی رگ های خونی، که در طی آن سیالات از جریان خون شما خارج می شوند نیز سبب دهیدراته شدن می گردد.در موارد شدید، ممکن است ادرار به طور کامل قطع شود. اگر احساس می کنید که بدن تان دچار کم آبی شدید است، لزوما آن را تنها به یک دهیدراته شدن جزئی نسبت ندهید، به ویژه اگر احساس بیماری می کنید.

3- تغییر وضعیت ذهنی

سردرگمی، کاهش سطح هوشیاری و یا سرگیجه می تواند ناشی از کاهش جریان خون به مغز، کم آبی بدن و سموم بدی که به علت سپسیس به بدن وارد می شود، باشد. اگر شما شوک سپتیک را تجربه می کنید، تمام این علائم "کاملا عمیق" هستند. این نشانه ها باید همراه با عفونت بدن باشند تا نشانه های سپسیس را مشخص کنند، به ویژه اینکه این نشانه ها همچنین از علائم رایج مشکلات دیگری مانند سکته مغزی و یا خستگی زیاد نیز هستند.

4- ضربان بسیار سریع قلب

این شامل تعداد ضربان قلب شما بعد از یک ورزش صبحگاهی نیست. نه، ما در مورد داشتن ضربان قلب سریع صحبت می کنیم. برای مثال وقتی که شما به سادگی بر روی صندلی نشسته اید، اما ضربان قلبتان شدید است. میانگین ضربان قلب معمولی بین 60 تا 90 ضربه در دقیقه است، بنابراین اگر ضربان قلبتان چیزی بیش از 90 ضربه در دقیقه بود، این می تواند نشانه ای از سپسیس باشد. در سپسیس، قلب به دلیل تلاش بدن برای مبارزه با عفونت، تند می زند. به علاوه، در این شرایط قلب تلاش می کند تا جریان خون را به بافت های آسیب دیده افزایش دهد. این به افزایش ضربان قلب شما منجر می شود تا سطح خونی را که پمپاژ می کند بالا ببرد. در شوک سپتیک حتی ممکن است ضربان قلب از این هم بیشتر شود.

5- تنگی نفس

به یاد داشته باشید، پنومونی (عفونت ریه ها)، شایع ترین عفونتی است که به سپسیس منجر می شود. مانند افزایش ضربان قلب، این علائم نیز ناشی تلاش بدن تان برای مبارزه با بیماری است- در این مورد، مصرف اکسیژن بیشتر و در نتیجه تولید دی اکسید کربن بیشتر از حد معمول است. به همین دلیل، بدن شما نیاز به اکسیژن بیشتری دارد و تلاش می کند تنفس سریع را تداوم ببخشد که به طور بالقوه باعث ایجاد احساس خستگی می شود. در بعضی از بیماران تنفس ممکن است سخت تر شود، به این ترتیب که دیگر نمی توانند به تنهایی نفس بکشند.

بنابراین اجازه دهید ما تکرار کنیم: اگر هر یک از علائم بالا را در ارتباط با عفونت تجربه کردید، از شما می خواهیم که به پزشک مراجعه کنید. چرا  باید عجله کرد؟

سپسیس یک سندرم حساس به زمان است، به این معنی که آسیب بعد از چند ساعت اتفاق می افتد (نه بعد از چند روز و چند ماه).به علاوه داده هایی وجود دارد که نشان می دهد که درمان سریع تر سپسیس و شوک سپتیک نتایج بهتری دارد و احتمال مرگ را کاهش می دهد.

درمان این بیماری متفاوت خواهد بود، زیرا هر بیمار و عفونتی که به آن دچار است، متفاوت است، درمان، معمولا یک فرآیند تهاجمی است، زیرا پزشکان با چالش هایی مانند مشکل تشخیص بیماری و سرعت بالای انتشار آن مواجه هستند.

آن ها ابتدا با استفاده از آنتی بیوتیک ها به جنگ با عفونت ها می پردازند و سعی می کنند فشار خون و حجم خون را بامایعات داخل وریدی افزایش دهند. پزشکان بر روی چیزی به نام "کنترل منبع" تمرکز می کنند که شامل شناسایی علت عفونت و انجام اقدامات مناسب - در برخی موارد حتی جراحی یا زهکشی – برای کنترل آن است.

وقتی که عفونت به سپسیس و شوک سپتیک ختم می شود، به یاد داشته باشید که شناسایی و درمان زودرس بسیار مهم است.بنابراین، اگر شما همیشه نگران هستید، به پزشک توجه کنید تا خطر عوارض را کاهش دهد. شوک سپتیک در 40 درصد موارد کشنده است. پس تعلل نکنید.
زینب حکیمی - بخش سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.