تبیان، دستیار زندگی

هفت شیوه تبیین اهمیت حجاب به دیگران

وظیفه اصلی و اساسی نهی از منكر است؛ ولی این مسئولیت باید به طور شایسته و صحیح انجام گیرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
 هفت شیوه تبیین اهمیت حجاب به دیگران
امر به معروف و نهی از منکر یکی از وظایفی است که خداوند متعال به بندگان خود محوّل کرده تا معروف، گسترش یافته و منکر، کم رنگ شود؛ اما مدل اجرای این فریضه الهی یکی از دغدغه هایی است که امروز با آن مواجه بوده و باید راهی درست و صحیح برای آن پیدا نماییم.
نحوه مواجهه و برخورد با بانوان کم حجاب نیز یکی از معضلاتی است که امروز با آن مواجه بوده و در این نوشتار به روش برخورد با آنان خواهیم پرداخت.
وظیفه اصلی و اساسی نهی از منكر است، ولی این مسئولیت باید به طور شایسته و صحیح انجام گیرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود. در انجام این وظیفه، احكام و شرایطی را كه در این زمینه بیان شده، بدانیم و فرا گیریم، زیرا چه بسا انسان بی اطلاع كارهایی انجام می‌دهد كه ضرر آن بیشتر از نفع است. این احكام و شرایط در رساله مراجع معظم تقلید و بعضی از كتاب‌ها و جزوه ها بیان شده است.
به دختر جوانی كه حجاب اسلامی را رعایت نمی كند، نمی توان به زور مقنعه و چادر پوشاند، بلكه باید او با رغبت و میل باطنی حجاب را بپذیرد و به آن باور درونی پیدا نماید. وقتی برای خانمی، زیبایی، فضیلت، فواید و آثار حجاب جا نیفتاده باشد، طبیعی است كه آن را نمی پذیرد و فشار و تحمیل خارجی اثر دراز مدت ندارد. در این راستا لازم است كتاب هایی را كه درباره حجاب است، در اختیار او قرار داد.
در برخورد با دوستان کم حجاب لازم است این نكات را حتماً مورد نظر داشته باشیم:
1ـ اعطای شخصیت: هرگز به خاطر بدحجابی نسبت به کسی بی احترامی نکرده و آمرانه و قلدرمآبانه برخورد نکنیم، بلكه خواهرانه و دوستانه برخورد كنیم و با گفتن جملاتی مانند: این عمل در شأن شما نیست یا شأن شما بالاتر از این ها است، او را راهنمایی نماییم. به طور كلی به صورت پیشنهادی باشد، نه دستوری.
2ـ جلب اعتماد:‌ نهی از منكر وقتی تأثیر دارد كه اعتماد طرف مقابل جلب گردد. بنابراین قبل از آموزش باید جذب صورت گیرد. امام علی(ع) می‌فرماید: "قلوب الرجال وحشیة فمن تألّفها أقبلت علیه؛ دل های مردم وحشی است. پس هر كسی آن قلوب را جذب كند، به او روی خواهند آورد".(1)
3ـ در نظر گرفتن وضع روحی و روانی: در نهی از منكر باید به این نكته روان شناختی توجه داشت كه حرف در زمانی كه احتمال تأثیر آن می رود، زده شود. بدیهی است انسان همیشه حال و حوصله سخن گوش دادن را ندارد. امام علی(ع) می‌فرماید: "دل ها برای قبول نصیحت اقبال (روی آوردن) و ادبار (نپذیرفتن) دارند؛ پس در مواقع پذیرش، آن‌ها را دریابید، زیرا اگر دل نسبت به چیزی اكراه داشته باشند، در آن مورد كور بوده، چیزی را نمی‌بیند".(2)
4ـ رعایت نزاكت و ادب: قرآن مجید درباره نحوه برخورد می‌فرماید:‌ "ادفع بالّتی هی أحسن السیئة؛ ای رسول ما،‌تو آزار و بدی های امت را به آن چه نیكوتر است، دفع كن".(3)
انسان در مقابل خشونت و یا ملایمت، واكنش مناسب با اوضاع را بروز خواهد داد. اگر به یك نفر با عصبانیت بگویید: حجابت را رعایت كن، ممكن است در جواب بگوید: چرا، چنین كنم؟! اگر با احترام از او چنین تقاضایی داشته باشید، قبول می‌كند.
5ـ محترم شمردن عقاید افراد: خانمی كه با بدحجابی وارد جامعه می‌شود و آن را نشانه عظمت و تمدن می داند، ‌این ها را ارزش تلقی می‌كند و نشانه شخصیت می پندارد. واضح است كه هیچ گونه اهانت و تحقیری را نسبت به فكر خود نمی پذیرد. در برخورد با این افراد باید به آن‌ها فهماند كه به عقیده و نظرشان احترام می گذارید، ولی این انتخاب را صحیح نمی دانید.
6ـ پافشاری بر نكات مثبت: از ابتدا نباید كار خلاف دیگران را مطرح كرد، زیرا زمینه پذیرش وجود ندارد و چه بسا واكنش نشان داده می‌شود. در آغاز باید طرف مقابل را به خاطر صفات مثبت ستود تا از این طریق احساس كرامت كند و در مقام تلافی و ستیزه جویی بر نیاید.
7ـ برخورد با علل: برای رفع ناهنجاری ها باید علل را بازشناسی كرد. بی حجابی یا بد حجابی دختران قطعاً علل مختلفی دارد،‌ مانند عدم تربیت صحیح، بی محبتی پدر و مادر، معاشرت با نااهلان و اوضاع نابسامان سیاسی و اجتماعی و اقتصادی. با ریشه‌یابی و عكس العمل مناسب با آن می توان با این پدیده ناپسند مبارزه كرد.
پی نوشت ها:
1.نهج البلاغه، قصار 47.
2.همان، قصار 184.
3.مؤمنون (23) آیه 96
منبع: خبرگزاری رسمی حوزه