تبیان، دستیار زندگی

آیه ها و آینه ها

تواضع علمی میرزای قمی در باقی ماندن قوه اجتهاد

از مسائل بسیار مهم و مورد تأکید در اسلام تواضع و فروتنی می‌باشد که در قرآن هم چند مرتبه به آن اشاره شده است و حتی به پیامبر گرامی اسلام (ص) امر به تواضع و فروتنی شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
 تواضع علمی میرزای قمی در باقی ماندن قوه اجتهاد
از مسائل بسیار مهم و مورد تأکید در اسلام تواضع و فروتنی می‌باشد که در قرآن هم چند مرتبه به آن اشاره شده است و حتی به پیامبر گرامی اسلام (ص) امر به تواضع و فروتنی شده است و چه زیباست این خضوع در هنگام بزرگی و قدرت.
آیه: خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا فرقان/۳و بندگان خداى رحمان، كسانى‏اند كه روى زمین با تواضع و فروتنى راه می‏روند.
آینه: حکایت؛ هنگامی‌که میرزای قمی به سنّ پیری رسیده بود، روزی سید محمد مجاهد به قم سفر کرد. میرزا زمانی که متوجه ورود آقا سید محمد به قم شد، شبی ایشان را با جمعی از علماء دعوت کرد به منزلش و با ایشان و سایر علماء به بحث و صحبت علمی مفصلی پرداخت و پس از این مباحث فرمود: غرض از دعوت شما عزیزان و مکالمات علمیّه‌ای که صورت گرفت این بود که بنده به سنّ پیری رسیده و قوای من به تحلیل رفته، نگران بودم که قوه اجتهادم هنوز باقی است یا خیر لذا خواستم با شما قدری صحبت کنم تا شما کیفیت علمی مرا ببینید و تشخیص دهید که قوّه استنباط و ملکه اجتهادم باقی است یا ضعیف شده است؟
آقا سیّد محمد که از تواضع و احتیاط میرزای قمی شگفت‌زده شده بود، پس از صحبت‌های ایشان فرمود: اگر ملکه استنباط این است که شما دارید پس من و امثال من هیچ قوه استنباط نداریم.
1- با اقتباس و ویراست از کتاب داستان‌هایی از علماء
منبع: خبرگزاری رسمی حوزه