تبیان، دستیار زندگی

میزبانی جام باشگاه‌های جهان، از رویا تا واقعیت

درحالی یک باشگاه ایرانی به دنبال میزبانی جام‌باشگاه‌های فوتسال جهان است که مطرح کردن آن بیشتر شبیه برداشتن سنگ بزرگ است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فوتسال
به گزارش تبیان و به نقل از ایسنا، باشگاه گیتی‌پسند مدعی شده به دنبال برگزاری جام باشگاه‌های جهان در اصفهان است و اولین جلسه مربوط به هماهنگی آن نیز دوشنبه با حضور عباس ترابیان (رئیس کمیته فنی فوتسال) در دفتر باشگاه برگزار شد.
اولین دوره این مسابقات تیر ۱۳۹۲ به میزبانی کویت با عنوان "جام کوچک باشگاه‌های جهان" برگزار شد و تیم دبیری تبریز به عنوان نماینده ایران با السد قطر، اسپرت کولونیال پاراگوئه و القادسیه کویت در مرحله گروهی مسابقات پیکار کرد. گفته می‌شد از سال بعدی قرار است این مسابقات زیر نظر و حمایت فیفا قرار بگیرد اما تا سه سال هیچ کشوری پیش‌قدم نشد و بالاخره شیخ‌های قطر با بودجه‌ای هنگفت در سال ۱۳۹۵ تیم‌های مطرح جهان را گرد هم آورد تا این مسابقات با شکوه فراوانی برگزار شود.
دومین دوره جام باشگاه‌ها از تیرماه پارسال با حضور هشت تیم برتر دنیا به همت فدراسیون فوتبال قطر و لیگ فوتسال اسپانیا در ورزشگاه علی‌بن‌حمد السد دوحه برگزار شد و شش تیم از قاره‌های آسیا، اروپا و آمریکای جنوبی درآن شرکت کردند. اینتر مویستار و بارسلونا از اسپانیا، کارلوس باربوسا و مگنوس از برزیل، دینامومسکو از روسیه و تاسیسات دریایی از ایران و السد و الریان از قطر تیم‌های حاضر در این دوره از مسابقات بودند. هر چند این تیم‌ها در دنیای فوتسال، جزو مطرح‌ها محسوب می‌شوند اما برای این که بتوان نام جام‌باشگاه‌های جهان روی مسابقات گذاشت، باید از تمام قاره‌ها در مسابقات، تیم پذیرفته شود در حالی که هیچ تیمی از آمریکای شمالی، آفریقا و اقیانوسیه به بازی‌های قطر دعوت نشده بود و فیفا نیز آن را به رسمیت نشناخت.
همچنین تنها تورنمنت معتبر جهانی فوتسال که زیر نظر فیفا برگزار می‌شود، جام‌جهانی است و مسابقاتی چون جام‌باشگاه‌های جهان و جام بین قاره‌ای تنها در حد یک تورنمنت چندجانبه با میزبانی کشورهای عربی برگزار شده است.
در این میان علیرضا جنتی مدیرعامل باشگاه گیتی‌پسند اصفهان درباره میزبانی از مسابقات جام باشگاه‌های فوتسال جهان گفته است: ۸۰ میلیون ایرانی میزبان جام باشگاه‌های جهان هستند نه گیتی پسند و شهر اصفهان. پس یک عزم ملی باید صورت پذیرد و حمایت همه‌جانبه مسئولان را می‌طلبد.
در حالی باشگاه گیتی‌پسند پیشنهاد اسپانسری و میزبانی از جام باشگاه‌های جهان را داده که آخرین رویداد بین‌المللی برگزار شده در ایران مربوط به مسابقات انتخابی جام‌ملت‌های آسیا است که باناهماهنگی بسیاری در تبریز برگزار شد و بارها عباس ترابیان به عنوان مسئول هماهنگی تورنمنت، از عدم همکاری نهادهای مرتبط انتقاد کرد.
یکی دیگر از مسائلی که می‌تواند سد راه انجام چنین رویدادهایی در ایران باشد، چگونگی تامین منابع مالی آن است. تاکنون بارها قول حضور تیم‌های بزرگ جهان در ایران از سوی کمیته فوتسال داده شده اما هر بار در دقیقه ۹۰ حضور تیم‌هایی مثل برزیل و اسپانیا به دلیل نبود اسپانسر لغو شده است. جدیدترین وعده‌ای که از سوی عباس ترابیان در این زمینه داده شد، مربوط به تورنمنت چهارجانبه با حضور تیم‌های آرژانتین، روسیه و قزاقستان است اما با وجود ارسال دعوت‌نامه به این سه کشور هنوز برگزاری تورنمنت به دلیل عدم استقبال اسپانسرها قطعی نشده است.
از طرفی دلارهایی که شیخ‌های قطر و کویت در دو دوره قبلی جام‌باشگاه‌های جهان خرج کرده‌اند، توقع باشگاه‌های شرکت کننده را بالابرده و باید توجه ویژه‌ای به امکانات و منابع مالی پیشنهاد دهنده ایرانی این تورنمنت داشت. باشگاه گیتی‌پسند که مدعی برگزاری جام‌باشگاه‌های جهان شده در فصل‌های اخیر لیگ برتر بدهی سنگینی به بار آورده و بازیکنان و مربیان بسیاری از این باشگاه اصفهانی طلب‌کارند. گروه صنایع گیتی‌پسند دو سال پیش تا مرز ورشکستگی پیش رفت و حتی مسئولان آن درباره ادامه باشگاه‌داری تجدید نظر کردند. بنابراین پیشنهاد میزبانی از رویداد بزرگی چون جام‌باشگاه‌های جهان توسط این باشگاه و با توجه به امکانات موجود، سنگ بزرگی است که نزدنش محتمل‌ است.