تبیان، دستیار زندگی

ادعاهای ژنرال‌های سابق آلمان و بریتانیا

جنگ سوم حزب الله و اسرائیل نزدیک است!

روسای سابق ستادهای مشترک ارتش‌های آلمان و بریتانیا در یادداشتی ضمن هشدار نسبت به وقوع جنگ بین حزب الله لبنان و اسرائیل، خواهان محدود کردن ایران و تحریم حزب الله شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جنگ سوم

به گزارش فرارو، ژنرال کلوس دایتر نومان، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آلمان و همتای انگلیسی او، لورد ریچارد دانات، در یادداشتی که در وبگاه «هیل» منتشر شده، به احتمال رویارویی حزب الله با اسرائیل پرداختند و نوشتند: درحالی که جنگ داخلی سوریه، بازندگان زیادی داشته، حزب الله لبنان پیروز مسلم این جنگ ظاهر شده و در توانمندی‌های نظامی‌اش پیشرفت‌های مهمی بدست آورده است.

این دو مقام نظامی، با اتهام‌زنی علیه نقش ایران در منطقه، اعلام کردند که تحولات اخیر حزب الله و انگیزه ایران، منطقه عمیقا بی‌ثبات را با "خطر شدیدی" مواجه کرده است. اگر این تحولات بدون مانع ر‌ها شود، احتمالا جنگ سوم لبنان را تسریع خواهد کرد. چیزی که از همه چیزهایی که پیش‌تر دیدیم، بدتر خواهد بود.

"از زمان جنگ دوم لبنان و اسرائیل در سال ۲۰۰۶، حزب الله، ستون اصلی استراتژی جنگی منطقه‌ای ایران در قالب نایب، در عزم خود برای برقرار کردن مجدد خود به عنوان یک نیروی نظامی پایدار در لبنان، مصمم بوده است."

علاوه بر این حزب الله با در اولویت قرار دادن کسب یک زرادخانه پیچیده که شامل بیش از ۱۰۰ هزار موشک دقیق است، خود را با ظرفیتی مجهز کرده که با آن می‌تواند اهداف استراتژیک در سراسر اسرائیل را اصابت کند. کمک ایران باعث شده این گروه به جای تکیه بر دریافت محموله‌های سری، در شُرُف تولید موشک‌های پیچیده قرار گیرد.

نویسندگان این یادداشت که اعضای "گروه نظامی بلندپایه" هستند، قرار است گزارشی درباره "تهدید حزب الله" منتشر کنند. در این گزارش، آنها آماده شدن اسرائیل برای یک حمله از جنوب لبنان را نتیجه تحولات مزبور دانستند.

"بدون شک امروزه توانمندی‌های حزب الله به معنای آن است که اسرائیل مجبور است یک اقدام مؤثر انجام دهد."

این دو نظامی ارشد، با توجیه "مشروعیت" نظامی اسرائیل در رابطه با خسارت‌های احتمالی غیر نظامی، حزب الله را به خاطر پنهان کردن اسلحه و نیروهایش در میان غیرنظامیان، مقصر تلفات آینده دانستند.

نویسندگان در ادامه برای جلوگیری از جنگ پیشنهادهایی را ارائه کردند که به شرح زیر است:

۱ - اعمال فشار دیپلماتیک علیه مقامات لبنان و قطع ارتباطات دولت لبنان با حزب الله بخصوص روابطی که حزب الله با نیروهای مسلح لبنان دارد.

۲ - کمک‌های اقتصادی آینده به لبنان بایستی به انجام شرایط وابسته باشد و فشار اقتصادی باید با تلاش‌های دیپلماتیک همراه شود.

۳ - آمریکا و متحدان اروپایی‌اش باید عملکرد نیروهای یونیفل (نیروی موقت سازمان ملل متحد در لبنان) را بهبود بخشند.


منبع: فرارو