تبیان، دستیار زندگی

آموزش ساخت هواپیماهای کاغذی - جلسه اول

در اینجا، به طراحی و ساخت هواپیماهای کاغذی دارای توان عملکردی بالا پرداخته‌شده است. بخش‌ها، بر اساس تئوری بنیادین پرواز و مفاهیم پیشرفته، در طراحی هواپیما بوده و به هنر پرتاب نیز به شکل صحیح پرداخته‌شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : یگانه داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اهداف جلسه:
·       افزایش تمرکز
·       بالا بردن درک سه بعدی
·       آشنایی با علم پرواز
·       بازی با علم ریاضیات و مهندسی
·       آشنایی با قوانین آیرودینامیک

وسایل مورد نیاز : یک عدد برگه A4

در اینجا، به طراحی و ساخت هواپیماهای کاغذی دارای توان عملکردی بالا پرداخته‌شده است. بخش‌ها، بر اساس تئوری بنیادین پرواز و مفاهیم پیشرفته، در طراحی هواپیما بوده و به هنر پرتاب نیز به شکل صحیح پرداخته‌شده است؛ و چگونگی به دست گرفتن هواپیما با توجه به اصول آیرودینامیک و بسیاری از خلاقیت‌ها و تجربیات به شما آموخته می‌شود.
اگرچه این مدل‌ها بسیار پیشرفته‌اند، اما تقریباً هرکسی می‌تواند یک هواپیما کاغذی عالی را با نگاه کردن به دستورالعمل‌های آسانی که در هر بخش گفته می شود، بسازد.
شما لازم نیست که زمان زیادی را صرف کنید و از مقواهای آن‌چنانی استفاده کنید و یا مجبور شوید که برش روی کاغذ را انجام دهید یا برای ساختن هر بخش خاص، به یک جای خاص بروید. تنها چیزی که شما نیاز دارید، یک برگه کاغذ است. یک برگه کاغذ A4 با اندازه 21  ´29.7 سانتی‌متر یا یک صفحه مقوایی، ایده‌آل می‌باشد. اکنون دانش‌آموزان می‌توانند مطالعه خود را به این سمت تغییر داده و گلایدرهایی را به هر شکلی که می‌خواهند و در هر جای ممکن بسازند.
 هواپیمایی استفاده می‌شود. با یک هواپیما کاغذی، شما از ساخت خود، متعجب خواهید شد. چراکه فقط کافی است سر جای خود بنشینید و کاغذ را تا کنید.  
آموزش ساخت هواپیماهای کاغذی - جلسه اول
اکنون یک تکه کاغذ بردارید و تمرکز خود را بر روی تست متمرکز نمایید. مطمئناً از نتیجه بسیار راضی خواهید شد.
تاریخچه اوریگامی
بعد از اختراع کاغذ در چین کم کم هنر اوریگامی یا تا دادن کاغذ شروع شد. سپس این هنر به کشورهای کره و ژاپن رسید و در ژاپن تکامل یافت و جزئی از زندگی مردم شد.
آموزش ساخت هواپیماهای کاغذی - جلسه اول
بعدها پرنده دریایی به نماد اوریگامی و سمبل صلح و سلامتی تبدیل شد به‌طوری‌که در افسانه‌های ژاپنی آمده هرکس که 1000 پرنده دریایی درست کند به آرزوی خود می‌رسد و اگر بیمار باشد به‌سلامتی می‌رسد.

کاغذ در سال 105 میلادی توسط آقای تسایی لون که وزیر کشاورزی چین بود، اختراع شد. چند سال بعدازآن بود که تولید کاغذ افزایش یافت و در اختیار توده مردم قرار گرفت. از این زمان بود که هنر تا دادن کاغذ در چین شروع شد. آن‌ها چندین قرن، اسرار تولید کاغذ و تا دادن آن را نزد خود حفظ نمودند، تا بعد به کره و ژاپن راه یافت، در ژاپن بود که کار تا دادن کاغذ کامل‌تر شد و به صورتی رواج پیدا نمود که جزئی از زندگی مردم گردید.
آموزش ساخت هواپیماهای کاغذی - جلسه اول
و سال‌ها بعدازآن بود که به کشورهای اروپایی راه پیدا نمود. درکشورهای اروپایی این هنر با علم مدرن آمیخت و با حمایت دانشگاه‌ها و تشکیل انجمن های بزرگ و قوی اوریگامی (مانند دانشگاه معروفِ M.I.T  در آمریکا، دانشگاه کمبریج در انگلستان و ...) تحولی جدید یافت.
اوریگامی طیف بسیار گسترده‌ای از کودکان پیش‌دبستانی تا اساتید دانشگاه را دربرمی‌گیرد. تمام مردم می‌توانند از آن لذت برده و با خلق طرح‌های جدید به تاریخ اوریگامی بپیوندند. اوریگامی مدرن، در چند ساله اخیر (از سال 1950 میلادی به بعد) با انتشار کتاب‌های آقای یوشیزاوا، استاد اوریگامی از ژاپن، رنسانس خودش را شروع کرد. اکنون اوریگامی کاربردهای مهمی در هنر، علم و صنعت پیدا نموده است.
پرنده دریایی (Crane Bird)
 نماد اوریگامی است، که سمبل بین‌المللی صلح نیز می‌باشد. در ژاپن هر بچه‌ای عاقبت ساختن پرنده دریایی را می‌آموزد.
الی نور کوئر (Eleanor Coerr)
   کسی است که با نوشتن کتاب ((ساداکو و هزار پرنده دریایی کاغذی)) ، به این سمبل عمومیت داد. این کتاب که به‌صورت گسترده‌ای منتشر گردید، داستان دختر جوانی بنام ساداکو را بازگو می‌کند که در اثر تشعشعات رادیواکتیو بمب باران اتمی ژاپن توسط آمریکا در جنگ جهانی دوم، صدمه‌دیده بود.
آموزش ساخت هواپیماهای کاغذی - جلسه اول
در پایان جنگ او در بیمارستانی تحت درمان قرار گرفت. چند سال بعد سرطان خون او عود کرد. دوست او با در دست داشتن یک پرنده دریایی کاغذی به ملاقاتش رفت. او به ساداکو گفت که پرنده دریایی سمبل سلامتی است و اگر او بتواند هزار پرنده دریایی بسازد، حالش خوب خواهد شد. دوست او ساخت پرنده دریایی را به او آموخت. کار ساده‌ای نبود؛ اما وقتی‌که ساداکو در ساخت اولین پرنده دریایی مهارت یافت، شروع کرد به ساختن 999 تای دیگر. او دلیرانه مصمم شده بود که آن‌ها را بسازد. ساختن پرنده دریایی چنان فکر او را به خود مشغول می‌کرد که بیما ریش را از یاد برده بود.
آموزش ساخت هواپیماهای کاغذی - جلسه اول
مصمم بودن او و کارش توجه پرسنل بیمارستان و بازدیدکنندگان را به خود جلب نمود و آن‌ها نیز مجلات، پاکت‌های عکس‌های رادیوگرافی و دیگر کاغذهایی که به دستشان می‌رسید را برای او می‌آوردند تا او بتواند کارش را کامل کند.

وقتی دید که بیماران دیگر نیز به این کار علاقه‌مند شده‌اند او کارش را متوقف کرد و شروع به آموزش ساختن پرنده دریایی به دیگر بیماران نمود تا آن‌ها هم بتوانند این کار را انجام دهند. جنگ موجب بیماری او شده بود، ساداکو همانطورکه پرنده دریایی را می‌ساخت، پیام صلحش را به همه جا گسترش می‌داد. به‌زودی او صد پرنده دریایی را ساخت. حال او بهتر شده بود و توانست از بیمارستان مرخص شده و به خانه برگردد. اما بیماری او مجدداً عود کرد. توانش به حدی کاهش یافت که متاسفانه دیگر قادر نبود کار ساختن بقیه پرنده‌های دریایی را تمام کند. با کمتر از 700 پرنده دریایی کامل شده، ساداکو به حالت کما افتاد و سپس درگذشت.
 وقتی همکلاسی‌هایش فهمیدند که او قادر نبوده روی‌ای خودش راک امل کند، همه تصمیم گرفتند تا درست کردن پرنده دریایی را بیاموزند. به‌زودی آن‌ها توانستند کار ساختن هزار پرنده دریایی ساداکو را تمام کنند و به روی‌ای او تحقق بخشند. بچه‌ها تصمیم گرفتند به تمام کودکان دیگر ژاپنی نامه نوشته و داستان ساداکو را به آن‌ها گفته و از آن‌ها بخواهند با جمع‌آوری پول‌هایشان بنای یادبودی برای ساداکو و گسترش پیام صلح او بسازند.
آموزش ساخت هواپیماهای کاغذی - جلسه اول
وقتی دولت ژاپن از این طرح مطلع شد تصمیم گرفت یک پارک در هیروشیما را به نام پارک صلح تغییر نام دهد. آن‌ها در این پارک روی بنای عظیمی مجسمه‌ای شبیه پرنده دریایی ساداکو ساخته و روی این بنا قراردادند.  همکلاسی‌های او تصمیم گرفتند به خاطر احترام گذاشتن به ساداکو نوشته‌ای بر روی پایه این بنای یادبود نصب نمایند. این متنی است که آن‌ها انتخاب کردند:
این فریاد ماست. این خواسته‌ی ماست. صلح در دنیا (مدتی است که بخش روانشناسی بیمارستان محک (مرکز حمایت از کودکان سرطانی) با آموزش اوریگامی به کارشناسان روانشناسی مستقردرآن بیمارستان، اعم از بخش های نقاهتی و درمانی، با هدف کمک و التیام بخشی روحی و روانی به مادران و بعضاً پدران منتظر پشت درهای اتاق‌های شیمی درمانی که ساعات سختی را می‌گذرانند، توانسته موجب آرامش آن‌ها شود. این مهم تا حدی مفید واقع شده که کودکان بیمار و همراهان آن‌ها به محض دیدن کارشناسان روانشناسی بیمارستان، از ایشان می‌خواهند تا برایشان جعبه، حیوانات وگلهای کاغذی بسازند یا به آن‌ها آموزش دهند. ).
آموزش ساخت هواپیماهای کاغذی - جلسه اول
ایجاد ارتباط عاطفی
دریکی از بررسی‌های انجام‌شده حدود ده خانواده در نظر گرفته شد. به افراد خانواده‌ها اطلاعات اولیه اوریگامی و ساخت چند شکل ساده آموزش داده شد، با توجه به رفتار و لغات بکار برده شده در گفتگوی بین اعضای خانواده در قبل از آموزش و بعدازآن، مراوده های بین اعضای خانواده خلاق و دوستانه‌تر شده بود. همین کار با چند گروه دانش‌آموز و بعد به‌صورت تک‌نفره نیز صورت گرفت. ایجاد روابط اجتماعی دوستانه‌تر و ایجاد علاقه به شکل ساخته‌شده از طرف سازنده‌ی آن، نیز به‌خوبی قابل‌مشاهده بود.
تمام انسان‌ها به حل مشکل یا معما علاقه‌مند هستند، بخصوص انسان‌های اهل علم، طراحی، مهندسی، گرافیک، ریاضی، فیزیک و غیره، که عاشق حل مسائل علمی و ذهنی می‌باشند. دنیای اوریگامی از این بابت یکی از سرآمدترین و هیجان‌انگیزترین علم و هنری است که بشر به آن دست‌یافته است. صرف‌نظر از کارآمدی و کار آیی آن برای بسیاری از علوم، تمرین بسیار خوبی برای ایجاد خلاقیت و ذوق مثبت و سازنده در تمامی افراد از کودکان تا بزرگسالان است. اوریگامی بیش از آنکه یک علم یا یک هنر باشد، یک نیاز برای انسانی است که می‌خواهد خلاق و پویا باشد. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم اوریگامی جزء مهمی از دنیای حال و مخصوصاً آینده‌ی ما خواهد بود.
تاکنون به دلایل مختلف ازجمله عدم وجود خلاقیت‌ها و فرهنگ‌سازی‌های مناسب و کار آمد، در رسانه‌ها ازجمله رادیو و تلویزیون روزنامه‌ها و غیره، اطلاع‌رسانی و بسترسازی مناسب در این زمینه انجام‌نشده است. مثلاً برای تهیه‌کنندگان برنامه‌های تلویزیونی ساخت برنامه‌های کم محتوی آسان‌تر است، تا ساخت برنامه‌های ناب و کارآمدی که حاصل تحقیق، مطالعه و استفاده از طرح‌های صاحب‌نظران باشد. روزنامه‌های ما نیز ترجیح می‌دهند و برایشان ساده‌تر است که به حوادث روزمره بپردازند تا به علوم و فرهنگ‌هایی که توسعه آن‌ها موجب رشد و پویایی جامعه می‌گردد. با این دید، هر دو رسانه در جذب ایده و طرح‌های نو و کارآمد، چندان ابتکار عملی ندارند. بنابراین تمام افراد خوش فهم باید با استفاده از امکانات پیشرفته دنیای ارتباطات، به پیشرفت جامعه کمک کنند و کم‌کاری رسانه‌ها را پر نمایند. بجای چشم دوختن به دست این‌وآن و اینکه مدام بپرسیم دیگران برای ما چه‌کاری کرده‌اند خوب است که گاهی به این بیندیشیم که ما برای کشور و مردم مان چه‌کاری انجام داده‌ایم و می‌توانیم انجام دهیم.
آموزش ساخت هواپیماهای کاغذی - جلسه دوم
رشد نظم و ترتیب بهتر در کارها - افزایش مهارت دست‌ها - هماهنگی اندیشه و عمل ایجاد علاقه به ساخت شکل‌ها و مدل‌های اوریگامی و ترجیح دادن آن به انجام بعضی بازی‌های کامپیوتری و دیدن بعضی برنامه‌های تلویزیونی، و … تا حد زیادی قابل ثبت و مشاهده بود. این کارها با امکانات بسیار کمی انجام شد، تحقیقات علمی تر و بهتر در این زمینه نیاز به امکانات بیشتری دارد، که فعلاً این امکانات را در اختیار نداریم. 
آموزش ساخت هواپیماهای کاغذی - جلسه اول

ارزان بودن
با توجه به زمینه‌های گسترده شکل‌های اوریگامی (کاغذ و تا) و ارزان بودن و حتی مجانی بودن ابزار (که کاغذ است و حتی می‌توان از مجلات و روزنامه‌ها و کاغذهای باطله نیز استفاده نمود.) می‌توان با دسته‌بندی این اشکال آن‌ها را در سنین مختلف و در درس‌های مختلف بکار برد. این درس‌ها می‌توانند زندگی حیوانات، هندسه، زیست‌شناسی، دنیای دایناسورها و باشند. بدیهی است ترکیب کار اوریگامی با دیگر هنرها و وسایل آموزشی و آزمایشگاهی، فرآیند آموزشی را متنوع‌تر، شاد و اثربخش تر خواهد نمود.
از مزیت‌های بسیار مهم اوریگامی زیادشدن شوق و علاقه به طبیعت و موجودات زنده است. تا وقتی خود ما یک خرگوش را نساخته‌ایم پی به اهمیت زندگی و حیاط او نمی‌بریم، ولی هنگامی‌که برای ساخت آن زحمت زیادی کشیدیم از آفریدن کاغذی آن بسیار لذت خواهیم برد و تازه پی می‌بریم که یک حیوان واقعی چه عظمت و حقوقی دارد. در این صورت نه تنها هرگز راضی به اذیت و آزار آن‌ها نخواهیم شد بلکه بیش‌ازپیش به آن‌ها عشق خواهیم ورزید. برای اینکه مردم به طبیعت، به حیوانات و به انسان‌ها عشق بورزند باید نخست از یک جایی تمرین عشق‌ورزی را شروع نمایند یکی از مهم‌ترین، ارزان‌ترین و ساده‌ترین راه‌ها، ساخت شکل‌ها توسط اوریگامی یا کاغذوتا است .
آموزش ساخت هواپیماهای کاغذی - جلسه اول
باید کاره همه‌ی برنامه ریزان آموزشی، تدوین برنامه‌های درسی به گونه‌ای باشد که در پایان فرآیند هر برنامه آموزشی تغبیر رفتار مطلوب در جهت ایجاد خلاقیت‌های بیشتر، عشق و امید به زندگی، کارایی مفید‌تر در زمینه درس ارائه شده و … صورت گیرد. یکی از مؤثر‌ترین راه‌ها، اجرای برنامه‌هایی است که به‌طور غیر مستقیم موجب چنین تغییرات مفیدی در فر گیران شود. آموزش اوریگامی همگام با فلسفه و تاریخچه‌ی صلح و دوستی آن می‌تواند یکی از کارآمد‌ترین روش‌ها برای رسیدن به اهداف ذکر شده باشد. برای نتیجه گیری مطلوب‌تر باید به عنوان یک واحد درسی از پیش دبستانی تا انتهای دانشگاه به گونه مناسبی در محتوی درس‌ها گنجانده شود.
 می‌توان انجمن‌های غیر دولتی متفاوتی از دوستاران اوریگامی تشکیل داد و با حمایت‌های دولت، این هنر را عمومی‌تر نمود. این انجمن‌ها می‌توانند یکی از بهترین مکان‌ها برای گذراندن اوقات فراغت تمام اقشار جامعه از کودکان تا بزرگ‌سالان باشد. اوریگامی تنها علم و هنر مورد نیاز بشر نیست، لذا باید پاسخگوی نیاز جامعه به علوم و دیگر هنر‌ها، نیز بود.
اوریگامی را می‌توان به‌راحتی جایگزین بسیاری از اسباب بازی‌هایی نمود که نقشی در رشد خلاقیت و کارایی افراد ندارند. وقتی به‌صورت آزمایشی دروس اوریگامی به افراد مختلف تدریس می‌شد به وضوح ملاحظه می‌گردید که افراد کار با اوریگامی را به بسیاری از بازی‌های دیگر ترجیح می‌دهند.
بسیاری اوقات انسان‌ها در دنیای تصورات خودشان زندگی می‌کنند نه در دنیای واقعی. کار با اوریگامی و موجودات ساخته‌شده با آن می‌تواند دنیای خیال‌انگیز و آرامی را فراهم کند. انسان‌ها به چنین آرامشی برای مقابله برخی با استرس‌های دنیای واقعی نیاز دارند.
تمرکز حواس، مدیتیشن و ذن از دیگر کاربردهای مفید و مهم اوریگامی است در این حالت است که امکان تلقین‌های مثبت فراهم می‌شود و فرصتی به دست می‌آید تا خلاقیت‌های درونی شکوفا شود و قابلیت‌های خودشان را آشکار نمایند.
کمک به ساخت الگوهای هنری و صنعتی به دلیل قابلیت آسان شکل‌گیری و به عمل درآمدن ایده‌ها از دیگرمزایای اوریگامی است.
اوریگامی بر اساس گسترش صلح و دوستی بین تمام ملت‌ها رواج پیدا نمود. معمولاً کسانی که در زمینه اوریگامی فعالیت می‌کنند انسان‌های صلح‌جویی هستند و اوریگامی نیز به شدت این حس را تقویت می‌کند.
یافته‌های جدید
اوریگامی فواید زیادی دارد از جمله، هماهنگی بین چشم و دست ، مهارت در کارهای فکری که نیاز به انجام ترتیب و توالی خاص دارد، مهارت در دقت، افزایش شکیبایی و صبر، افزایش مهارت‌های خاص جسمانی، افزایش نتیجه گیری‌های منطقی و ریاضی و …

وقتی مشغول ساخت مدل‌های اوریگامی هستید چون مجبورید با هر دو دست کار کنید، تمام مغز شما در حال فعالیت است. طبق آخرین تحقیقاتی که دکتر کاترین شماکوف و یوری شماکوف روی مغز انجام داده‌اند، وقتی هر دو دست مشغول انجام کاری هستند، مغز پالس‌های محرک بیشتری را دریافت می‌کند. در نتیجه کٌرتکس‌های مغز افزایش یافته و شاهد بروز خلاقیت‌های بیشتری، در افرادی که اوریگامی کار می‌کنند، خواهیم بود.
کاریردهای اوریگامی
- نوجیما مدرس دانشگاه کیوتو و استاد اوریگامی «تئوری اوریگامی را می‌توانیم برای همه‌چیز استفاده کنیم چون‌که همه‌جا هست.» او مردم را در حالی تصور می‌کند که در مبل‌های تا شو خود نشسته‌اند و در هنگام زلزله خانه‌های آن‌ها بجای فروریختن فقط مقداری تا می‌شوند. نوجیما با استفاده از اصول اوریگامی، در حال کار روی طرح است که استفاده انرژی در ماهواره‌ها را بهینه می‌سازد.
-  آچیرو هاگیوارا دانشمند ژاپنی، در حال پیدا نمودن راهی است که قسمت تاشونده ای در خودروها ساخته شود تا انرژی تصادف بجای تخریب در آن قسمت‌ها جذب شود.
- رابرت لنگ کیسه هوایی برای خودروها طراح نموده است به‌راحتی در هنگام تصادف بازشده و سرنشین‌ها را از صدمه دیدن محافظت می‌کند.
- ساختار تلسکوپی معروف که بزرگ‌ترین تلسکوپ فضایی جهان است و بنام چشم شیشه‌ای هم نام برده می‌شود بر اساس اوریگامی طراحی گردیده است. مساحت این تلسکوپ بیشتر از مساحت یک زمین فوتبال می‌باشد. این تلسکوپ بر اساس نرم افزار «تری می‌کر» که استاد بنام اوریگامی و، پژوهشگر سابق ناسا آقای رابرت لنگ آنرا طراحی نموده است با همکاری دانشمندان لابراتوا رلارنس لیورمور در کالیفرنیا ساخته شد. از آن برای طراحی تلسکوپی قابل حمل استفاده کردند که تلسکوپ مثل یک گل باز می‌شود.
- ساختمان کتابخانه عمومی شهر سیاتل بر اساس اوریگامی ساخته شده است. طراح این بنا رم کولهاس آلمانی و جوشا راموس هستند. یکی از کاربردهای اوریگامی ساخت بناهای زیبا و مقاوم در برابر زلزله است.اوریگامی در ساخت نقشه ها، چادر ها، ظرفهای غذا و گنبد استادیومها کمک شایان توجهی کرده است.
- اوریگامی دنیای ریاضیات، مهندسی و علوم و هنرهای دیگر را دچار تحول کارآمدتری نموده است (برگرفته از کلوپ اوریگامی ایران).
باشگاه‌ها و رقابت‌ها
تشکیل باشگاه‌هایی برای دانش‌آموزانی که به دنبال منابع و طرح‌های هواپیماهای جدید هستند، بسیار ایده‌آل می‌باشند. این طرح‌ها باعث به وجود آمدن اختراعات ایده‌آل و جدید و حتی بهتر شوند که همه و همه با یک‌تکه کاغذ روی می‌دهد. تمام چیزی که شما نیاز دارید، کمی تصور است. البته، رقابت می‌تواند باعث شود که شما بهترین ابداع را انجام دهید. بهترین ساخت هواپیما کاغذی، را می‌توانید از روی این کتاب یاد بگیرید و بیاموزید که چگونه به بهترین شکل، آن‌ها را تنظیم کنید تا عملکردی مناسب داشته باشند.

مطالب مرتبط:
آموزش ساخت هواپیماهای کاغذی - جلسه اول
آموزش ساخت هواپیماهای کاغذی - جلسه دوم
آموزش ساخت هواپیماهای کاغذی - جلسه سوم
آموزش ساخت هواپیماهای کاغذی - جلسه چهارم
آموزش ساخت هواپیماهای کاغذی - جلسه پنجم

بخش: پروژه های دانش آموزی، تهیه کننده: آقای یوسف ناصرزاده ، تنطیم کننده: راضیه پورحسین