تبیان، دستیار زندگی

چهره دیگر نویسنده مشهور در نامه‌های شخصی‌اش

نامه‌های شخصی «هارپر لی» ـ نویسنده برنده «پولیتزر» رمان «کشتن مرغ مقلد» ـ وجوه دیگری از شخصیت او را نمایان می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هارپر لی


«گاردین» نوشت: تعدادی از نامه‌های «هارپر لی» نویسنده آمریکایی رمان‌های «کشتن مرغ مقلد» و «برو یک نگهبان بگمار» به زودی چوب حراج می‌خورد.

«لی» که همیشه به عنوان نویسنده‌ای گوشه‌گیر شناخته می‌شد و با خبرنگاران رابطه خوبی نداشت، در این نامه‌ها از علاقه‌ زیاد به دوستانش «گرگوری پک» و «ویوین لی» نوشته و درباره رئیس‌جمهور شدن «باراک اوباما» اظهارنظر کرده است.

این ۳۸ نامه بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ به قلم این نویسنده آمریکایی برنده «پولیتزر» برای دوستش «فلیس ایتسکاف» نوشته شده‌ و در هفته جاری به حراج می‌روند. «لی» در این نامه‌ها به دوستی خود با چهره‌های هالیوودی اشاره کرده است.

در یکی از این نامه‌ها که به روز ۲۰ ژانویه ۲۰۰۹ ـ‌ روز تحلیف «باراک اوباما» به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا ـ‌ تاریخ خورده، آمده است: در روز تحلیف من فکر می‌کردم چقدر خوشبختم... به دوست دیگرم «گرگ پک» که دوست خوب «لیندون بی. جانسون» هم هست، فکر می‌کردم. «گرگ» به او گفته بود: فکر می‌کنی آن‌قدر زنده بمانیم که یک سیاهپوست رئیس‌جمهورمان شود؟ «جانسون» هم جواب داده بود: نه،‌ اما امیدوارم این اتفاق درباره یک زن سیاهپوست رخ دهد.

«پک» که سال ۱۹۶۲ نقش «اتیکوی فینچ» را در فیلم اقتباسی «کشتن مرغ مقلد» ایفا کرده بود، تا پایان عمر از دوستان نزدیک «لی» بود.

این نویسنده همچنین «ویوین لی» ـ بازیگر اسکاری فیلم‌های «بر باد رفته» و «اتوبوسی به نام هوس» ـ را این‌گونه توصیف کرده است: او خود یک کاراکتر است و من دوستش دارم.

 «لی» در جای دیگر از ویراستار کتاب «کشتن مرغ مقلد» تمجیده کرده و او را شبیه‌ترین فرد به پدر خود دانسته که به دوستی‌اش افتخار می‌کند.

یکی از این ۳۸ نامه که قیمت کلی‌شان ۱۰ هزار دلار تخمین زده شده، علاقه او به دیدار «یودورا ولتی» داستان‌نویس آمریکایی را نشان می‌دهد: افسوس، هرگز افتخار دیدار با خانم «ولتی» را نداشتم... او تنها فردی بود که واقعا دوست داشتم ملاقاتش کنم. شنیده‌ام یک بار زمانی که درباره «نویسندگانی با یک رمان» حرف می‌زده، چیزی درباره «مورد هارپر لی» گفته است. همین‌طور هم هست، من نیازی به نوشتن رمان دیگری ندیدم.

«لی» اما چند سال پیش از مرگش، اعلام کرد پس از گذشت ۵۵ سال از انتشار «کشتن مرغ مقلد»، تصمیم گرفته دنباله آن را روانه بازار کتاب کند. او گفت که دست‌نوشته «برو یک نگهبان بگمار» توسط دوست و وکیلش در یک گاوصندوق قدیمی پیدا شده است. این نویسنده عنوان دومین رمانش را از خطی در انجیل قرض گرفته، این کتاب در دهه ۱۹۵۰ به نگارش درآمده، اما ناشر به او پیشنهاد کرده داستان را در کتابی دیگر از زاویه دید «اسکوت» روایت کند.

داستان این رمان که سال‌ها هیچ‌کس از وجودش خبر نداشت و به طور همزمان در جولای ۲۰۱۵ روی پیشخان کتاب‌فروشی‌های ۷۰ کشور دنیا قرار گرفت، ۲۰ سال پس از رویدادهای «کشتن مرغ مقلد» اتفاق می‌افتد؛ زمانی که دختر «آتیکوس فینچ» برای دیدن پدرش به آلاباما سفر می‌کند.

«هارپر لی» سال ۲۰۱۶ درگذشت اما گفته می‌شد در سال‌های پایانی عمرش به زوال عقل مبتلا شده بود. او در یکی از نامه‌هایش که تاریخ سال ۲۰۰۸ را دارد، نوشته: هوش و حواس خفاش‌ها را ندارم، داروها را مقصر می‌دانم، اما شاید هم علتش پیری است... همه این‌جا به نوعی زوال عقل دارند + ‌من هم استثنا نیستم. حداقل من اتفاقات مهمی مثل ۱۱ سپتامبر را که تولد «آلیس» (خواهرش) هم هست، یادم می‌ماند. نودوسه +‌ هنوز از خواهر کوچولویم مراقبت می‌کنم. با عشق.

رمان «کشتن مرغ مقلد» این نویسنده آمریکایی از زمان اولین چاپ تاکنون، بیش از ۴۰ میلیون نسخه‌ فروش داشته و به بیش از ۴۰ زبان ترجمه شده است. این اثر از زبان دختری به نام «اسکات فینچ» روایت می‌شود که دختر وکیل سفیدپوستی به نام «اتیکوس فینچ» است. «اتیکوس» دفاع از جوان سیاه‌پوستی به نام «تام رابینسون» را که به اتهام ناروای تجاوز به یک دختر سفیدپوست در شهر کوچکی به نام «می‌کوم» آلاباما محاکمه می‌شود، به عهده می‌گیرد. مردم این شهر در رمان مردمی خودپسند و نژادپرست توصیف شده‌اند.

این رمان در سال ۱۹۶۲ میلادی توسط «رابرت مولیگان» ـ کارگردان سرشناس هالیوود ـ به سینما راه پیدا کرد. در نظرخواهی‌های عمومی، همواره از فیلم «کشتن مرغ مقلد» به ‌عنوان یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های تمام عمر تماشاگران سینما نام برده می‌شود.

منبع: ایسنا