تبیان، دستیار زندگی

«اشکانه» تکنیکی ترین اثر من است

ابراهیم حسن بیگی درباره رمان «اشکانه» گفت: این رمان اصطلاحا روایت سیال ذهن است و پیچیدگی‌های ساختاری خود را دارد و تکنیکی‌ترین اثر من نسبت به سایر آثارم است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
 ابراهیم حسن‌بیگی

ابراهیم حسن‌بیگی رمان نویس  درباره رمان «اشکانه» که در طرح کتابخوان آبان ماه نهاد کتابخانه های عمومی کشور معرفی می شود، نوشتن این داستان را حاصل دغدغه‌هایش در ارائه مفهومی صحیح از عشق در جریان داستان نویسی دهه ۸۰ عنوان کرد و گفت: در نوشتن این کتاب تلاش کردم فارغ از آثار عاطفی و عاشقانه مرسوم در آن دوران، عشق واقعی میان دختری به نام اشکانه و سید حسین، جانباز قطع نخاعی دوران دفاع مقدس را ارائه کنم.

وی با اشاره به فضای داستان‌نویسی اوایل دهه ۸۰ در ایران، ادامه داد: این اثر تقریبا حدود سال‌ ۸۲ نوشته شد؛ درست زمانی که ادبیات داستانی ما به سمت موضوعات عشقی و عاطفی پیش رفته بود و بسیاری از نویسندگان با تولید آثاری عامه‌پسند و یا اصطلاحا کتاب‌هایی زرد، دریافتی سطحی و مبتذل از عشق را در آثار خود ارائه می‌کردند. در آن زمان در جمع دوستان نویسنده این دغدغه مطرح شده بود که چرا در آثار نویسندگان جبهه و جنگ و نویسندگان ارزشی، جای پرداختن به مفهوم عشق خالی مانده و چرا هیچ گاه تلاشی از سوی این نویسندگان برای ارائه و مکتوب کردن عشق واقعی انجام نشده است. به همین دلیل تصمیم گرفتم اثری در این موضوع بنویسم و جرقه‌های اولیه برای نگارش رمان «اشکانه» از آن زمان در ذهن من زده شد که در نهایت در سال ۱۳۸۳ توسط انتشارات قدیانی چاپ شد. 

نویسنده رمان «محمد» با تأکید بر لزوم تمایز قائل شدن میان عشق و هوس در ادبیات داستانی، گفت: عشق بزرگ‌ترین نعمت خداوند در وجود انسان‌هاست و آنچه اصطلاحا به عنوان عشق مبتذل، کوچه بازاری یا بچه مدرسه‌ای در برخی آثار داستانی می‌شناسیم، تنها هوسی زودگذر است که رنگ و بوی عشق به آن داده‌اند. در این رمان تلاش کردم تا عشق واقعی میان دختری به نام اشکانه و سید حسین جانباز قطع نخاعی دوران دفاع مقدس را ارائه کنم.

حسن بیگی گفت: داستان این رمان در حال و هوای دوران دفاع مقدس و چند سال پس از آن روایت می‌شود. سعی کردم با استفاده از تغییر و تحولاتی که در جامعه پس از جنگ داشتیم و تلفیق زندگی حال و گذشته حسین که در دوران دفاع مقدس قطع نخاع شده، ویژگی‌ها و شرایط رابطه عاطفی و عاشقانه او و اشکانه را بیان کنم. البته این اثر نیز زندگینامه داستانی نیست که متکی به واقعیت‌ها باشد، ولی در کنار استفاده از تخیل، برخی واقعیت‌های اجتماعی را در جای جای داستان گنجاندم و در واقع واقعیت و تخیل در خلق این داستان چنان در هم تلفیق شده که گاهی مرز آن مشخص نیست.

وی درباره ساختار رمان «اشکانه» گفت: این رمان اصطلاحا روایتی سیال ذهن است و پیچیدگی‌های ساختاری خود را دارد و می‌توانم بگویم «اشکانه» تکنیکی‌ترین اثر من نسبت به سایر آثارم است. چرا که سعی کردم  با استفاده از عناصر مدرن داستان‌نویسی اثری ارائه کنم که خواننده را جذب کند و خوشبختانه بر اساس بازخودهایی که از زمان انتشار اثر با رسیدن به ۸ چاپ تا کنون گرفته‌ام، اشکانه را اثری نسبتا موفق می‌دانم که در سال ۱۳۸۵ نیز به عنوان یکی از آثار برگزیده کتاب سال دفاع مقدس معرفی شد.

نویسنده رمان «شب ناسور» با اشاره به برخی ویژگی‌های این اثر گفت: این اثر پیچیدگی‌هایی به لحاظ فنی دارد که با کتمان اطلاعات و حس تعلیق خواننده را به دنبال خود می‌کشاند. از آنجا که جوانان و بزرگسالان مخاطب این کتاب هستند، مطمئن هستم که از خواندن آن به خصوص در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور از مطالعه آن ناراضی نخواهند بود، چراکه ساختار و محتوای کتاب به گونه‌ای است که خواننده را با خود همراه می‌کند. چند سال پیش حق اقتباس ساخت سریال این کتاب از سوی سیمافیلم خریداری شد و قرار است بر اساس این رمان سریالی ساخته شود.

حسن بیگی در ادامه با ابراز خرسندی از معرفی رمان «اشکانه» در طرح کتاب‌خوان آبان‌ماه، گفت: در میان تمام طرح‌های اجرا شده برای ترویج کتابخوانی، طرح کتاب‌خوان ماه که از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی و شبکه گسترده کتابخانه‌های تحت پوشش خود اجرا می‌شود، یکی از موثرترین آنها می‌دانم. اینکه هر ماه ۴ کتاب در یک روند کارشناسی انتخاب و در کتابخانه‌های سراسر کشور معرفی می‌شود تا آن را بخوانند و در باره آن صحبت کنند، اتفاق مبارکی است که زمینه‌ساز ترغیب مردم به کتاب خواندن و ثمرات بعدی آن خواهد بود. از اجرای این طرح بسیار خرسندم و آن را تأیید می‌کنم و امیدوارم که معرفی ماهانه ۴ کتاب به معرفی هفته‌ای ۷ کتاب تبدیل شود.

رمان «اشکانه» به قلم ابراهیم حسن‌بیگی یکی از ۴ اثر حاضر در طرح کتاب‌خوان آبان‌ماه است که توسط انتشارات قدیانی چاپ و عرضه شده است. این رمان به عنوان یکی از آثار محوری برای فعالیت‌ کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور در آبان‌ماه معرفی شده است.

منبع: مهر