تبیان، دستیار زندگی

اشاره حضرت علی(علیه السلام) به معلق بودن زمین در فضا

امام على علیه السلام : [خداوند] زمین را ایجاد كرد و آن را نگه داشت، بى آن كه وى را مشغول سازد. و آن را بر جایى بدون قرار استوار كرد و بى هیچ پایه اى بر پایش داشت و بى هیچ ستونى برافراشتش و آن را از كجى و انحراف نگاه داشت و از افتادن و شكافتن آن جلوگیرى كرد .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زمین

تا نزدیک به دو قرن اخیر بشر فکر می کرد که زمین در مرکز عالم قرار دارد و بسیاری از دانشمندان فکر می کردند که زمین مسطح است و کروی شکل نیست.و هر دانشمندی که سعی می کرد نظریه زمین مرکزی و مسطح بودن زمین را رد بکند مورد غضب کلیسا قرار می گرفت.در قرن اخیر با اختراع تلسکوپ و خارج شدن انسان از زمین انسان ها به این موضوع پی بردند که زمین در فضا معلق است.همچنین در بسیاری از تمدن های بدوی تصور می شد که زمین روی شاخ گاو قرار دارد یا بروی یک ماهی قرار دارد یا در یونان باستان تصور می شد که زمین بروی دست یا بازوی خدایان قرار دارد و وقتی این گاو یا ماهی یا خدا زمین را تکان می دهد زمین لرزه رخ می دهد.

در 1400 سال قبل حضرت علی (ع) در خطبه 186 نهج البلاغه (الإمامُ علیٌّ علیه السلام : أنْشَأَ الأرضَ فأمْسَكَها مِن غیرِ اشْتِغالٍ ، و أرْساها على غَیرِ قَرارٍ ، و أقامَها بغَیرِ قوائمَ ، و رَفَعَها بغَیرِ دَعائمَ ، و حَصَّنَها مِن الأوَدِ و الاعْوِجاجِ ، و مَنَعَها مِن التّهافُتِ و الانْفِراجِ .امام على علیه السلام : [خداوند] زمین را ایجاد كرد و آن را نگه داشت، بى آن كه وى را مشغول سازد. و آن را بر جایى بدون قرار استوار كرد و بى هیچ پایه اى بر پایش داشت و بى هیچ ستونى برافراشتش و آن را از كجى و انحراف نگاه داشت و از افتادن و شكافتن آن جلوگیرى كرد .

به معلق بودن زمین در فضا بدون اینکه توسط نیرویی نگه داشته شود اشاره فرموده اند :

امام على علیه السلام : [خداوند] زمین را ایجاد کرد و آن را نگه داشت، بى آن که وى را مشغول سازد. و آن را بر جایى بدون قرار استوار کرد و بى هیچ پایه اى بر پایش داشت و بى هیچ ستونى برافراشتش و آن را از کجى و انحراف نگاه داشت و از افتادن و شکافتن آن جلوگیرى کرد .

این حدیث با توجه به علم امروز ما بسیار بدوی و ساده است ولی در 1400 سال قبل در شرایطی که نظریات خرافی حاکم بود و هیچ ابزار علمی وجود نداشت دانستن این مساله تنها یک معجزه محسوب می شده است.

منبع : مرکز جهانی اطلاع رسانی آل البیت علیهم السلام
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.