تبیان، دستیار زندگی

حقایقی باورنکردنی در مورد تناسب‌اندام 2

اگر می‌خواهیم کیفیت زندگی خود در را بهبود ببخشیم و اگر می‌خواهیم بدون نگرانی درمورد سلامتی بدن خود بتوانیم به‌راحتی غذاهای مورد علاقه‌ی خود را مصرف کنیم باید چه‌کار کنیم؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید عبادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حقایقی باورنکردنی در مورد تناسب‌اندام 2
در سری اول این مطلب بیان شد که اگر می‌خواهیم کیفیت زندگی خود در را بهبود ببخشیم و اگر می‌خواهیم بدون نگرانی درمورد سلامتی بدن خود بتوانیم به‌راحتی غذاهای مورد علاقه‌ی خود را مصرف کنیم باید به‌صورت روزانه و تفریح‌گونه به مدت 15 الی 30 دقیقه ورزش کنیم که حتی جارو کردن خانه هم جزوی از این حرکات ورزشی محسوب می‌شوند. در ادامه به برخی از مزایای این ورزش‌ها و تناسب اندام می‌پردازیم.

روابط بهتر با ورزش و تناسب اندام

حقایقی باورنکردنی در مورد تناسب‌اندام 2
فکرش را بکنید که یک شریک در تمرین ورزشی داشته باشید و این شراکت در ورزش چه تاثیراتی مثبتی می‌تواند بر روی روابط و همچنین موثر بودن ورزش بگذارد. افراد می‌توانند شریک ورزشی خود را از بین همسر، خواهر یا برادر و یا دوستان خود انتخاب کنند. همان‌طور که می‌توان با این افراد به یک ناهار تفریحی رفت و از در کنار هم بودن لذت برد، می‌توان این در کنار هم بودن را به صورت پیاده‌روی، یک ورزش سبک، کوهنوردی، شنا کردن و یا دوچرخه‌سواری انجام داد تا باز هم با یک تیر دو نشان را زده باشیم و هم از در کنار هم بودن با عزیزان بهره‌مند شویم و هم به سلامتی و نشاط خود بیافزاییم.
آستورینو از کارشناسان علم ورزش در آمریکا معتقد است: ورزش کردن دو نفری همیشه بهتر و شادتر از تمرین کردن یک‌نفره است پس هر شب برای یک پیاده‌روی بعد از شام همراه با همسر خود برنامه‌ریزی کنید.
آستورینو همچنین می‌گوید افرادی که با یک شریک ورزشی به ورزش می‌پردازند بیشتر پایبند برنامه‌ی ورزشی خود می‌مانند و همین مساله باعث می‌شود زودتر به اهداف ورزشی خود برسند.

ورزش و تناسب اندام از بیماری جلوگیری می‌کند

حقایقی باورنکردنی در مورد تناسب‌اندام 2تحقیقات نشان داده که تمرینات ورزشی و تناسب اندام می‌تواند فرآیند دچار شدن به بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت نوع 2، آرتروز، پوکی استخوان و تحلیل عضلانی را کُند و آهسته کند و همچنین می‌تواند به کلی از بروز آن‌ها جلوگیری کند.

 افراد تنبل به جای آن‌که مواد غذایی را بخورند و برای سوزاندنش کمی وقت بگذارند، حاضر می‌شوند خود را از خوردن آن‌ها محروم کنند.


علاوه بر موارد فوق ورزش کردن می‌تواند روند پیرشدن را تحت تاثیر مثبت قرار دهد و سالخوردگی راحتی را برای انسان‌ها رقم زند.
نظر سدریس برایانت فیزیولوژیست ارشد شورای آمریکا در این مورد به این شکل است: چون ورزش کردن باعث قوی شدن بدن، عضلات و مفاصل می‌شود، در نتیجه سبب کاهش ریسک مبتلا شدن به بیشتر عوارضی که مردم عادی دچار آن‌ها می‌شوند مثل انواع دردهای مفاصل، صدمات عضلانی و استخوانی و سایر مشکلات رایج بین مردم بزرگسال خواهد شد.

تناسب اندام و بهبود پمپاژ قلب

اگر فکر می‌کنید ورزش کردن و تناسب اندام فقط باعث جلوگیری از بیماریی‌ها می‌شود باید بگوییم برایانت نظر دیگری علاوه بر این دارد. وی می‌گوید: ورزش کردن علاوه بر جلوگیری از بیماری‌ها و مقابله‌ی با آن‌ها، قلبی بسیار قوی‌تر از گذشته برای ما خواهد ساخت که مهم‌ترین عضله در بدن می‌باشد. این امتیازاتی است که فقط با روزی 15 الی 30 دقیقه ورزش به دست می‌آوریم.
برایانت در همین زمینه افزود: عملکرد قلب و دستگاه عروق به صورت چشم‌گیری بهبود می‌یابد و قلب پلاک کم‌تری ایجاد می‌کند که باعث پمپاژ بهتر قلب خواهد شد. در نتیجه زمانی که قلب قوی‌تر می‌شود و عملکرد پمپاژ بهبود می‌یابد باعث پمپاژ خون بیشتری در هر بار پمپاژ خواهد شد.
آستورینو در مورد قوی شدن قلب می‌گوید: زمانی‌که قلب قوی می‌شود و خون بیشتری پمپاژ می‌کند باعث می‌شود تا در زمان استراحت، ضربان قلب پایین آمده و دیگر نیازی نباشد هنگامی که در حال استراحت هستید قلبتان به شدت فعالیت کند و ضربان بالایی داشته باشد در نتیجه، فرد علاوه بر سلامتی آرامش بیشتری را نیز تجربه خواهد کرد.

گِرَم در مقابل گِرَم، ورزش کنید غذا بخورید

همه‌ی ما افرادی را دیده‌ایم که دائما به دنبال رژیم‌های مختلف هستند و هر بار خودشان را از خوردن چیزی منع می‌کنند. اما آیا راه بهتری نیست؟ گِرَم در مقابل گِرَم یعنی زمانی که چیزی می‌خورید و از آن لذت می‌برید نگران کالری آن نباشید. با چند دقیقه ورزش کردن می‌توانید آن کالری را بسوزانید. افراد تنبل به جای آن‌که مواد غذایی را بخورند و برای سوزاندنش کمی وقت بگذارند، حاضر می‌شوند خود را از خوردن آن‌ها محروم کنند. به نظر شما آیا این رفتار هوشمندانه است؟
نکته‌ی دیگر این است که عضلات شما در زمان استراحت، کالری بیشتری نسبت به چربی‌ها می‌سوزانند. پس نتیجه می‌گیریم هرچه عضلات ما بیشتر باشند، در زمان استراحت متابولیسم بیشتری خواهیم داشت و کالری بیشتری مصرف خواهیم کرد. می‌توانید روش‌های ورزشی یوگا، تی‌آر‌ایکس و یا پیلاتس را امتحان کنید.
با خواندن جمله‌ی بالا درمی‌یابیم که اگر ورزش کردیم و به میزانی مطلوبی از وزن، چربی و عضله دست یافتیم، خوردن یک شیرینی مثل سابق تاثیر منفی نخواهد داشت و چون سطح عضلات ما بیشتر شده میزان متابولیسم بدن هم افزایش یافته و خیلی سریع‌تر و آسان‌تر حکالری دریافتی از آن شیرینی را خواهد سوزاند. البته هیچ وقت در مصرف کالری زیاده‌روی نکنید.

ننتیجه‌گیری

به نظر می‌رسد اگر دستگاهی با قیمتی بالا در بازار عرضه شود و بگویند با خریدن این دستگاه می‌توانید کالری بسوزانید، طول عمر بیشتری داشته باشید، سلامتی خود را تضمین کنید و از تناسب اندام مطلوبی برخوردار شوید شاید بسیاری از مردم برای خرید این محصول آمادگی داشته باشند حال آن‌که محققان عمری است فریاد سر می‌دهند: با 20 دقیقه پیاده روی یا دوچرخه سواری روزانه می‌توانید از تمام این مزایا به‌صورت رایگان بهره‌مند شوید. اما به نظر شما علت چیست که بسیاری از ما حاضر به انجام آن نیستیم؟