تبیان، دستیار زندگی

مگر یک دختر سه ساله چقدر تحمل دارد؟

روز عاشورا فقط یك رویداد نیست كه در زمان مانده باشد و در دل تاریخ دفن شده باشد. عاشورا زنده است و قلب تپنده تاریخ به دست عاشورا می تپد. روزی كه حق با تمام توان در مقابل باطل با همه قامتش می ایستد و درس عبرت آموزی برای بیداران كل عالم می آفریند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مریم خندابی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مگر یک دختر سه ساله چقدر تحمل دارد؟
عاشورا آفرینش حیات طیبه به دست حسین بن علی است .تجلی عشق و عاشقی و عطش واقعی وصل محبوب است.حال این سوال در ذهن همه نقش می بندد كه چگونه می شود امام و یارانش چنین تاریخ را تغییر می دهند ؟جریان سازان اصلی واقعه عاشورا چه كسانی بودند؟ این جریان سازان از كدام چشمه آب حیات نوشیده اند كه هنوز زنده اند و دست مباركشان در حال تغییر سرنوشت ها و هدایت انسان هاست؟
ایام شهادت حضرت رقیه (سلام الله علیها) است. دختر كوچكی كه در جریان حماسه عاشورا صحنه های زیبایی را می آفریند و با دستان كوچك خود، گره های بزرگی را باز می كند. دختری كه در مكتب پدر درس شهامت و شجاعت و صبر و تحمل یاد گرفته تا به جهانیان این پیام عظیم را تبلیغ كند

بلا و ابتلاء 

در قیام عاشورا مساله ای كه درخشش خاصی دارد و رنگ و بوی عشق می دهد بحث صبر و تحمل است كه باید مورد تامل قرار گیرد. مسیر زندگی برای همه پر از سختی و بلا و آزمایش است قرآن می فرماید: سختی ها زمینه و بستر مناسب برای رشد و كمال هستند و هیچ انسانی در آسایش و راحتی به مراتب رشد نمی رسد و بالواقع سختی ها مربی اصلی انسان هستند و استعدادها و توانمندی های انسان در بستر مناسب مشكلات بالفعل می شوند اما آیا گوهر گرانبها وجود همه انسان ها تحمل استقامت در برابر شدائد را دارند؟

قدرت روحی انسان فقط در اتصال به ذات لایزال الهی تقویت می گردد و آستانه تحمل افراد را بالا می برد. آنان كه تكیه گاه محكمی در مسیر زندگی دارند مأیوس و ناامید نمی شوند و از همه امتحانات سربلند بیرون می آیند.


داستان ذغال سنگ

كوچك كه بودم داستانی را می خواندم كه برایم بسیار جالب و شیرین بود .قصه الماس هایی كه در معادن بدست انسان ها استخراج می شدند اینان همان ذغال سنگ هایی بودند كه در اعماق زمین بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی و حرارت زیاد و سوخت و سازهای خاص از سیاهی زغال سنگ به سپیدی و درخشندگی الماس تبدیل می شدند اما راز مهم این بود كه همه ی ذغال سنگ ها به این كمال نمی رسیدند.
داستان انسانها هم همین است مقاومت و تحمل وجود انسان را صیقل می دهد و مس وجود را به طلا تبدیل می كند، آنان كه در راه مانده اند هیچ گاه به نهایت كمال نمی رسند. پس سرّ ماندن ، ساختن، موفق بودن در یك كلمه تحمل و مقاومت  است .

آستانه تحمل

چگونه می شود بعضی ها اندكی تحمل  سختیی ها را ندارند و با بروز كوچكترین سختی و مانع در زندگی دچار یاس و نومیدی می شوند و دست از زندگی می شویند؟ عده ای به بیماری های روانی دچار می شوند، عده ای دست به خودكشی می زنند، عده ای هم به قول امروزی ها هارد زندگیشان هنگ كرده و زندگیشان را تعطیل می كنند؟ فقط قلیلی از انسانها هستند كه این موانع را برطرف می كنند و پله های رشد را طی كرده و به مقامات عالی دنیوی و اخروی می رسند.
چه عاملی باعث می شود اینان انقدر قوی و آن گروه كثیر ضعیف عمل كنند؟ آیا قدرت بدنی باعث استقامت می شود یا قدرت روحی؟ آستانه تحمل این دو گروه یكسان است؟
صحنه كربلا پر است از زنان و كودكانی كه بعد از عصر عاشورا به اسارت در آمده و زیر تازیانه ها و آزار دشمن مقاومت كرده یكی از این كودكان حضرت رقیه (سلام الله علیها) می باشد كه با سن كم، تحمل بالایی دارد .همه سختی ها را به جان می خرد و دم نمی زند. مگر یك دختر سه ساله چقدر تحمل دارد ؟

قدرت روحی

انسان موجودی دو بعدی می باشد؛ بعد روحی و مجرد  و بعد جسمی و مادی كه هر دو باید به كمال برسند. بعد جسمی نیاز به غذا و ماده دارد .از طرفی روح نیز برای رشد و كمالش باید از روزی های معنوی و ملكوتی  ارتزاق كند. مهمترین امری كه باعث رشد و كمال روح می شود دین است.
قدرت روحی انسان فقط در اتصال به ذات لایزال الهی تقویت می گردد و آستانه تحمل افراد را بالا می برد. آنان كه تكیه گاه محكمی در مسیر زندگی دارند مأیوس و ناامید نمی شوند و از همه امتحانات سربلند بیرون می آیند.

انسان موجودی دو بعدی می باشد؛ بعد روحی و مجرد و بعد جسمی و مادی كه هر دو باید به كمال برسند. بعد جسمی نیاز به غذا و ماده دارد .از طرفی روح نیز برای رشد و كمالش باید از روزی های معنوی و ملكوتی ارتزاق كند. مهمترین امری كه باعث رشد و كمال روح می شود دین است.


عاشورا درس استقامت

صحنه های عاشورا پر از دقیقه های نفس گیری است كه شدائد آن هر انسان قوی و محكمی را خرد می كند و این وقایع آنچنان عظیم است كه مصیبت آن  یك شبه جوانی  را پیر می كند اما ما حضرت زینب (علیها السلام) را می بینیم شیر زنی است كه یك تنه رهبری كاروان اسیران را به دوش می كشد و برای به تصویر كشاندن عظمت مصیبت عاشورا و قدرت روحی خود فقط اشاره می كند كه نماز شب را نشسته خواندم. 
حضرت رقیه (سلام الله علیها) دختر سه ساله ی اباعبدالله (علیه السلام) كه صحنه كربلا ،اسارت و خرابه شام را تحمل می كند. مسیر اسارت از كربلا تا كوفه از كوفه تا شام سر بریده پدر را بالای نیزه می بیند و صبر می كند و در برابر این آزمایش و صحنه های مصیبت سربلند بیرون می آید .         

علت استقامت

چه قدرتی انسان را تا این حد مقاوم می كند و آستانه صبر و تحمل آدمی را بالا می برد؟ این وجود مقدس اهل بیت وقرآن است كه توان روحی آدم را تقویت کرده  و او را در برابر سختی ها قوی می گرداند
جوانانی كه با هزار امید و آرزو مدافع حرم می شوند و دست از همه زیبایی های دنیا و تعلقات می شویند و خود را در سخت ترین شدائد قرارمی دهند، چگونه توانایی كنترل و مهار نفس خود را دارند ؟ این نیرو و قدرت خارق العاده فقط و فقط در قرآن و اهل بیت می باشد كه مس وجود را چون كیمیا تبدیل به طلا کرده و راه هدایت را برای انسان ها فتح می كنند.
بالواقع صبر و تحمل همان هدایت انسان ها به سوی كمال الی الله است. آنان كه حسینی ترند استقامت و تحملشان در شدائد بیشتر است.
ایام محرم و صفر روزهای استعانت از حضرت ارباب است تا ما را یاری كنند در مسیر سخت و پر پیچ و خم زندگی مایوس و ناامید نشویم و تسلیم دشمن نگردیم .. ان شاء الله


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.