تبیان، دستیار زندگی

پاسخ به شایعه واکسن آنفولانزا

" من فریبا هستم مادر امیر بابک هشت ساله. دلیل این که مشخصات میگم بخاطر این که میخوام تجربه تلخی که داشتم رو در اختیار گروه بذارم، گرچه هنوز با عواقبش در جنگیم ولی فقط توکل به خدا داریم وامید به دعای شما دوستان. پسر من روز بیستم مرداد امسال مبتلا به سندرمی شد بنام میلرفیشر، یک بچه کاملا سالم که کلاس کاراته میرفت ولی به یکباره در ظرف شش ساعت تمام حرکات ماهیچه های محیطی وعلاوه بر ان بلع وگگ را از دست داد. پسر من ۳۶روز در ای سی یو بیمارستان بعثت همدان بستری شد آن هم به خاطر عوارض واکسن آنفلوآنزا ...(متن شایعه توسط قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات خلاصه شده است)
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
واکسن

پاسخ شایعه


1⃣ اغلب اطلاعات شایعه صحیح نیست! سندروم "میلر فیشر" نوع نادری از بیماری "گیلن باره"است که یک بیماری خود ایمن و عفونی می باشد.



2⃣ از هر یک میلیون تزریق این واکسن، تنها یک نفر دچار این علائم می‌شود! در اغلب موارد علائم این سندروم همزمان با تزریق واکسن بروز پیدا می کند که با توجه به ابتلای این کودک مدتی بعد از تزریق، واکسن عامل بیماری او نیست!



3⃣ در ایران هم تزریق واکسن آنفولانزا تنها به سالمندان، کودکان، زنان باردار، بیماران قلبی، ریوی، کلیوی و دیابت توصیه می‌شود و فواید تزریق آن در این گروه‌ها بسیار بیشتر از احتمال بروز عوارض آن است!



4⃣ ادعاهای فاقد سندی مانند "تحقیق یک کلینیک مجهول" یا "گفته های خانم دکتری ناشناس"، نمی تواند دلیل توصیه به عدم استفاده از واکسن باشد!


5⃣ اگر عوارض ادعا شده فراگیری داشت، سازمان غذا و داروی جهانی و کشوری که سازمانی علمی و سختگیر است، جلوی تولید و توزیع این دارو را می گرفتند، نه اینکه برای آن تاییدیه صادر کنند!



6⃣ انتشار مطالب غیرعلمی و فاقد مستندات معتبر، موجب بروز مشکلاتی در سلامت جامعه است! از بازنشر چنین پیامهایی جدا خودداری کنیم!


منبع : کانال قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.