تبیان، دستیار زندگی

نگرش منفی نسبت به سالمند را متوقف کنیم

سازمان بهداشت جهانی با انتقاد از گسترش نگرش منفی و یا رفتار های خصمانه درباره دوره سالمندی اعلام کرد این رفتار ها اثر منفی بر سلامت فیزیکی و روانی سالمند بر جا می‌ گذارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
سالمندان

 در بررسی تازه‌ ای که در آستانه روز جهانی سالمند در اول اکتبر و با عنوان «بررسی ارزش های جهانی» منتشر شد، آمده است که ۶۰ درصد از شرکت کنندگان در این تجزیه و تحلیل گفتند که افراد مسن مورد احترام نیستند.

در این بررسی درباره ارزیابی رفتار های تمامی گروه های سنی در قبال سالمندان، بیش از ۸۳ هزار نفر از ۵۷ کشور جهان شرکت داشتند و نشان داد که کمترین سطح احترام به سالمند در میان کشور های پردرآمد است.

«جان بیرد» مدیر سالمندی و طول عمر سازمان جهانی بهداشت با اشاره به این که همانند تبعیض جنسیتی و نژادپرستی، تغییر نگاه منفی به سالمندی نیز امکان پذیر است، تصریح کرد: نگرش منفی در مورد سالمند و افراد مسن پیامد های ناگواری برای سلامت فیزیکی و روانی افراد سالخورده دارد.

وی خاطر نشان کرد: اگر سالمند خود را باری به دوش دیگران تلقی کنند، زندگی را کم ارزش می بینند و در معرض خطر ابتلا به افسردگی و انزوای اجتماعی قرار می گیرند.

تحقیقی که اخیرا منتشر شد، نشان می دهد افراد سالخورده ای که نگرش منفی در مورد سن خود دارند، در قیاس با افرادی که که نگرش مثبت دارند، کمتر بر ناتوانی ها غلبه کرده و به طور متوسط ۷/۵ سال کمتر عمر می کنند.

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، تا سال ۲۰۱۵ شمار افراد ۶۰ ساله و مسن تر دو برابر خواهد شد و تا سال ۲۰۵۰ این شمار به دو میلیارد نفر در سراسر جهان می رسد. اکثر قریب به اتفاق سالمندان در کشور های کم درآمد و با درآمد متوسط زندگی می کنند.

اگر همه ما با سلامتی مسن شویم، جامعه از جمعیت مسن منتفع می شود. اما برای انجام این کار باید نگرش منفی نسبت به سالمندی را متوقف کنیم.

وی ادامه داد: نگاه خصمانه به سالمندی اشکال مختلفی دارد که می تواند شامل به تصویر کشیدن افراد مسن به عنوان افراد ضعیف و وابسته ای باشد که به رسانه های جمعی دسترسی ندارند و یا این که از طریق شیوه های تبعیض آمیزی مانند جیره بندی مراقبت های بهداشتی براساس سن و یا سیاست های نهادی مانند بازنشستگی در یک سن معین، اعمال شود.

برای مثال، محدودیت های سنی اعمال شده در سیاست هایی مانند سن بازنشستگی، دامنه توانایی های سالمندان را در نظر نگرفته و فرض را بر این قرار داده است که همه افراد مسن مانند هم هستند.

در ماه مه سال ۲۰۱۶، مجمع جهانی بهداشت از مدیر کل سازمان جهانی بهداشت خواست که پویشی جهانی برای مبارزه با پیری ستیزی تشکیل دهد و «استراتژی و برنامه اقدام جهانی سازمان جهانی بهداشت در زمینه سالمندی و سلامت» را اجرا کند.

برگزاری روز جهانی سالمندی در روز اول اکتبر تاکیدی است بر اهمیت مشارکت افراد سالمند در ساخت جامعه و افزایش آگاهی ها در مورد مسائل و چالش های سالخوردگان در جهان امروز.

موضوع روز جهانی سالمندی در سال ۲۰۱۶ «موضع گیری در برابر پیری ستیزی» است و از همگان می خواهد تا این نگاه و اثرات مضر آن بر افراد سالخورده را در نظر بگیرند.
منبع : سلامت آنلاین
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.