تبیان، دستیار زندگی

تکنیک های بالا بردن سرعت مطالعه

مطالعه یکی از توانایی های عمیق انسانی است که امروزه توجه زیادی به آن نمی شود. ما انتظار داریم که همه چیز را سریع به دست بیاوریم اما اطلاعات جزء این انتظارات ما نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
تکنیک های بالا بردن سرعت مطالعه
به همین دلیل است که مردم بیشتر به سمت اسکرول و گشت و گذار در وب می روند تا سمت مطالعه کتاب. طبق آمار به دست آمده حدود ۲۶ درصد جوانان آمریکایی در سال ۲۰۱۶ هیچ کتابی مطالعه نکرده اند.
وقتی بدون تفکر مطلبی را اسکرول می کنیم یادگیری ما به اندازه مطالعه نخواهد بود. کسانی که طرفدار مطالعه هستند وقتی غرق یک کتاب می شوند استرس و اضطراب کمتری را تجربه می کنند. مطالعه نباید روند آهسته داشته باشد. اگر فکر می کنید که مطالعه زمان زیادی از شما می گیرد باید سرعت آن را بالا ببرید.

اگر روش سریع خواندن را بلد باشید سرعت مطالعه را می توانید ۶ برابر کنید.
وقتی سرعت مطالعه را بالا می برید اطلاعات بیشتری هم به دست می آورید. طبق تحقیقات یک جوان به طور میانگین می تواند ۳۰۰ کلمه در دقیقه بخواند. اما حرفه ای ترها می توانند ۱۵۰۰ کلمه در دقیقه مطالعه کنند.
فرض کنیم یک کتاب در حالت معمول ۱۰۰ هزار کلمه دارد و یک فرد عادی باید ۵٫۵ ساعت برای خواندن آن صرف کند. اما فردی که سریع مطالعه می کند می تواند آن را در ۵۰ دقیقه تمام کند. پس می تواند روزانه یک کتاب بدون این که وقت زیادی از او بگیرد مطالعه کند. که در پایان سال به ۳۶۵ کتاب می رسد.
تکنیک های بالا بردن سرعت مطالعه
برای بالا بردن سرعت مطالعه تمرین لازم است. پس از همین حالا شروع به تمرین تکنیک هایی که در زیر به آن ها اشاره شده کنید.
 
اولین چیزی که می خوانید فهرست مندرجات باشد
معمولا وقتی کتابی را شروع به خواندن می کنیم فهرست مندرجات را نادیده می گیریم. فهرست مندرجات حکم نقشه کتاب را دارد. بدون شک هیچکدام از شما بدون نقشه به سفر نمی روید. مطالعه بی هدف مثل سفر بدون توجه به علائم جاده هاست. درست است که بدون خواندن فهرست مندرجات هم میتوان کتاب را مطالعه کرد اما احتمال این که تمرکزتان را از دست بدهید بیشتر است و برای پیدا کردن جواب سوالاتی که خیلی راحت تر می توانید در این فهرست پیدا کنید وقت بیشتری صرف می کنید.
اگر دنبال اطلاعات خاصی در کتاب باشید فهرست مندرجات به شما می گوید که کدام بخش به سوال شما مربوط است. بنابراین بخش هایی که مربوط به موضوع مورد نظرتان نیست را رد می کنید.

همیشه با هدف بخوانید
بعد از این که موضوع بخش را تشخیص دادید باید یک سوال در ذهنتان بپرسید: نویسنده سعی دارد چه چیزی به من بگوید؟ این کار بهترین راه برای شکل دادن به افکارتان است. ذهنتان در حین خواندن به دنبال جواب برای این سوال می گردد. وقتی با هدف می خوانید اطلاعات مرتبط را ارزیابی می کنید و مطالب غیرضروری را حذف می کنید.

دیدگاه نویسنده را تشخیص دهید و منابع بیشتری را برای درک آن بخوانید
همه کتاب ها یکسری منابع دارند. با خواندن آن ها می توانید پی ببرید که چگونه به نکات کلیدی کتاب شکل داده اند. این اطلاعات افکارتان را در هنگام مطالعه هدایت می کند. برای خواندن این منابع نیاز نیست که تمام جزئیاتش را مطالعه کنید. فقط کافی است نظریه کلی آن را بدانید. به خواندن مثل غذاخوردن فکر کنید. خوشمزه بودن غذا به این معنی نیست که حتما باید آن را کامل بخورید. وقتی سیر شدید باید خوردن را متوقف کنید. در مورد منابع کتاب ها هم همینطور است. همین که اطلاعات لازم را درباره محتوی کتاب به دست آوردید سراغ منبع دیگر بروید.

هیچ وقت بلند مطالعه نکنید
بلند خواندن برای تقویت روان خوانی خوب است اما سرعت مطالعه را پایین می آورد. بلندخواندن در مطالعه سریع لازم نیست. وقتی بلند می خوانیم ذهنمان تلاش بیشتری نسبت به زمانی که بی صدا می خوانیم می کند. وقتی بلند می خوانیم ذهنمان هم کلمات روی صفحات را می بیند و هم کلمات را می شنود و صدا تولید می کند. برای درک مطالب نیاز نیست آن ها را بلند بخوانیم. این کار فقط سرعت مطالعه را کم می کند.

مطالعه سریع مثل لذت بردن از منظره کلی باغ به جای تک تک گل هاست
وقتی آهسته می خوانیم کلمات را به روش متفاوتی تحسین می کنیم. مطالعه سطر به سطر مثل این می ماند که بایستید و از گل های زیبای باغ با ذره بین لذت ببرید یا نیم ساعت برای ارزیابی یک اثر هنری که در مقابلتان است صرف کنید. شاید فکر کنید که نیاز دارید عمیق تر و از نزدیک تر به موضوع نگاه کنید اما با این کار کلیت موضوع را از دست می دهید.
مطالعه سریع به شما این فرصت را می دهد که کلیت موضوع را ببینید. پس به جای این که روی گلبرگ های یک گل تمرکز کنید می توانید از کل باغ لذت ببرید. تکنیک مطالعه سریع به شما این امکان را می دهد. نه تنها اطلاعات بیشتیر از کتاب به دست می آورید بلکه از خواندن کتاب لذت بیشتری هم می برید.


منبع: bedunim.ir