تبیان، دستیار زندگی

امواج دریاچه‌ ها، زمین را می‌ لرزانند

امواجی که در سطح دریاچه‌ های سر تا سر جهان در تلاطمند، می‌ توانند در سیاره زمین نیز صدای غرش و لرزه‌ های خفیفی ایجاد کنند، ردپایی که می‌ تواند با استفاده از لرزه‌ نگارها از وضعیت دریاچه‌ ها و سرزمی ن‌های دربرگیرنده آن ها به دانشمندان خبر دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
 امواج دریاچه‌ها زمین را می‌لرزانند
براساس گزارش ساینس الرت، دانشمندان می‌ توانند با استفاده از این نشانه‌ ها، بدون نیاز به مشاهده مستقیم بگویند دریاچه‌ ای یخ زده‌ است، تنها كافی است اطلاعات لرزه‌ نگاری مناطق دربرگیرنده دریاچه را در اختیار داشته‌ باشند.
به گفته محققان دانشگاه یوتا و یون‌ آن در چین، این لرزه‌ ها به اندازه‌ ای قوی نیستند كه با ایستادن در كنار دریاچه بتوان آن ها را احساس كرد، اما با در اختیار داشتن ابزار مناسب می‌ توان از تغییرات آب و هوایی و دیگر اطلاعات منطقه نقشه‌ ای كامل به دست آورد.
ریزلرزه‌ها پدیده‌هایی شناخته شده‌ هستند و می‌ توان آن ها را در كشش امواج در بستر اقیانوس‌ ها نیز مشاهده كرد، این لرزه‌ ها بخشی از نویز ارتعاشی پس‌ زمینه در مناطق ساحلی به شمار می‌ روند. اما مطالعه روی امواج دریاچه‌ ها به این شیوه ایده‌ ای جدید به شمار می‌ رود و محققان در این پژوهش از داده‌ های قدیمی در كنار داده‌ های جدیدی كه از دریاچه یلواستون در وایومینگ و دریاچه‌ هایی در چین و آمریكا به دست آمده‌ اند استفاده كرده‌ اند.
به گفته محققان این دریاچه‌ ها محوطه‌ ای به وسعت 210 تا 27 هزار كیلومتر مربع را پوشش می‌ دهد و از شرایط اقلیمی متنوعی برخوردارند زیرا هریك از آن ها در سه منطقه مختلف، كانادا،‌ آمریكا و چین واقع شده‌ اند.
یافته‌ ها نشان می‌ دهند با ثبت فعالیت‌ های لرزه‌ ای این دریاچه‌ ها در طولانی مدت،‌مثلا برای دوره‌ ای 6 ماهه، می‌ توان نقشه‌ ای از زمین به دست آورد كه دانشمندان آن را سی‌ تی‌ اسكن زمین می‌ نامند. این ریز امواج از میان ساختارهای زمینی مختلف با سرعت‌ های متفاوت عبور كرده و به دانشمندان امكان می‌ دهند تا ساختار زمین دربرگیرنده دریاچه را مطالعه كنند،‌بدون اینكه به ایجاد لرزه‌ ای مصنوعی مانند یك انفجار نیازی داشته‌ باشند.
محققان همچنین دریافته‌اند این ریزلرزه‌ها می‌توانند به عنوان شاخص‌هایی دقیق برای تعیین چگونگی تاثیرگذاری زمین‌ لرزه بر منطقه نزدیك دریاچه مورد استفاده قرار گیرند و هم چنین براساس آن ها می‌توان منجمد بودن دریاچه را نیز براساس سرعت حركت ریز لرزه‌ ها حدس بزنند.
به این ترتیب دانشمندان می‌توانند به جای استفاده از ماهواره‌ ها یا سفرهای وقت‌ گیر اكتشافی از لرزه‌ نگارهای حساس و دقیق برای ثبت تغییرات دمای فصلی در اطراف دریاچه‌ها استفاده كنند. این كارایی درمورد دریاچه‌های دور افتاده‌ ای كه بالاتر از سطح دریاها وقاع شده‌اند و شاخص‌ هایی كارایی برای تعیین تغییرات اقلیمی زمین به شمار می‌ روند، بیشتر خواهد بود.


منبع: همشهری آنلاین