تبیان، دستیار زندگی

ارتباط اوتیسم و داروهای ضد‌افسردگی

خوردن قرص‌ های ضد‌ افسردگی در دوران بارداری خطر تولد کودک اوتیسمی را افزایش می‌ دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
 ارتباط اوتیسم و داروهای ضد‌افسردگی
تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه بریستول نشان داده است كه فرزندان مادرانی كه چنین قرص‌هایی مصرف می‌كنند 41درصد بیشتر به اوتیسم مبتلا می‌ شوند ولی با این حال خطر مطلق ابتلا هنوز كم است؛ یعنی از 2/9 مورد در ۱۰۰ كودك به 4/1 مورد افزایش می‌یابد.
حدود ۸ درصد از زنان باردار بریتانیایی در دوران بارداری داروهای ضد‌ افسردگی مصرف می‌ كنند و در سال 700هزار تولد در این كشور رخ می‌دهد.
هم چنین محققان با بررسی 256هزار و 610كودك 4تا 17سال كه 5/378 نفرشان مبتلا به اوتیسم بودند و در استكهلم زندگی می‌كردند به نتیجه مشابه رسیدند.
محققان تخمین می‌زنند كه اگر رابطه بین اوتیسم و داروهای ضد‌افسردگی عادی باشد، فقط 2درصد از موارد ابتلا را می‌ توان جلوگیری كرد؛ حتی اگر هیچ زنی با داشتن اختلالات روانپزشكی دارو در این دوران مصرف نكند.
پروفسور ایان جونز، استاد روانپزشكی و مدیر مركز بهداشت ملی روانپزشكی دانشگاه كاردیف معتقد است كه احتمال دارد عامل ابتلا به اوتیسم دارو باشد و در عین حال اختلال خلقی كه برایش دارو تجویز شده، خود عامل اوتیسم باشد. به هر حال در این مطالعه مشخص شد كه با افزایش میزان اختلالات خلقی در والدین احتمال تولد كودك اوتیسمی بیشتر می‌شود، هم چنین ممكن است همپوشانی ژنتیك بین اختلالات خلقی و ASD وجود داشته باشد.
ممكن است عوامل دیگری علاوه بر دارو‌های ضد‌افسردگی نیز بر این كشف مؤثر باشد كه نیاز به تحقیق بیشتر داشته باشد.


منبع: همشهری آنلاین