تبیان، دستیار زندگی
1- با توجه به این که در ایام نوروز عده ای از هم وطنان به مسافرت می روند، پیشنهاد می کنید از چه مواد غذایی در طول سفر استفاده شود تا سلامتی افراد تهدید نشود؟ افراد باید در طول سفر دقت کنند تا اصول تغذیه ای، بهداشت و ایمنی مو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرسش هایی درباره تغذیه در ایام نوروز



1- با توجه به این که در ایام نوروز عده ای از هم وطنان به مسافرت می روند، پیشنهاد می کنید از چه مواد غذایی در طول سفر استفاده شود تا سلامتی افراد تهدید نشود؟

افراد باید در طول سفر دقت کنند تا اصول تغذیه ای، بهداشت و ایمنی مواد غذایی را رعایت کنند. لذا باید به نکته های زیر توجه کافی نمایند:

- بایستی در طول سفر مانند سایر مواقع به طور متناسب، متعادل و متنوع از تمام گروه های غذایی استفاده نمایند.

- بهتر است از خوردن سبزی ها به صورت خام به دلیل احتمال آلودگی خودداری نمایند.

- در طول سفر برای جلوگیری از کم آبی و یبوست مقادیر مناسبی آب بنوشند. البته بهتر است از آب های بسته بندی که سلامت آن مورد اطمینان است، استفاده کنند.

- از خوردن زیاد غذاهای چرب، سرخ شده،  شیرینی ها، شکلات و خامه اجتناب کنند.

- به منظور جلوگیری از  یبوست،  از میوه ها به عنوان میان وعده های مناسب استفاده نمایند. حتماً قبل از استفاده آن ها را خوب شست و شو دهند.

- بهتر است به جای نوشابه، از دوغ  و نوشیدنی های کم کالری استفاده کنند.

- برای برطرف شدن نیاز مایعات بدن،  آب  بهترین نوشیدنی است. تا حد امکان از مصرف ساندیس و نوشابه های گازدار پرهیز کنند.

- حتماً در طول سفر به دریافت مقادیر مناسب لبنیات دقت کنند و روزانه متناسب با نیاز بدن تان حدود 3-2 لیوان شیر یا ماست استفاده کنند.

- به جای مصرف غذاهای سرخ شده، از غذاهای آب پز، کبابی و تنوری استفاده نمایند.

- تا حد امکان از مصرف سوسیس و کالباس  پرهیز کنند.

- قبل از مصرف غذاهای کنسروی، از سلامت آن ها اطمینان حاصل کنند و در صورت مشاهده ی برآمدگی و فرورفتگی از مصرف آن ها جداً خودداری نمایند. قبل از مصرف حتماً آن ها را چه باد کرده باشند یا نباشند، 20 دقیقه بجوشانند. (به طوری که از زمان جوش آمدن آب، 20 دقیقه ی دیگر بجوشند).


2- برخی خانواده ها در میهمانی های نوروزی با میوه های خشک از میهمانان خود پذیرایی می کند. آیا از نظر ارزش تغذیه ای، این قبیل مواد غذایی را پیشنهاد می نمایید؟

ارزش تغذیه ای میوه های خشک، به شیوه ی خشک شدن آن ها بستگی دارد. هر چه زمان خشک کردن بیشتر باشد، در مقابل نور آفتاب خشک نشده باشند و یا مواد خشک کننده بیشتری استفاده شود، از ارزش تغذیه ای آن ها کاسته می شود.

میوه های خشک به نسبت واحد حجم، کالری بیشتری دارند. اما به دلیل نگهداری آسان تر، برای استفاده در مدت طولانی مناسب تر هستند. توصیه می شود برای بهره مند شدن از ویتامین ها و املاح موجود در میوه ها، بیشتر آن ها را به صورت تازه مصرف کنید.


3- برای خرید آجیل مرغوب و سالم به چه نکاتی باید توجه نمود؟

- هنگام خرید آجیل  باید به تازگی آن توجه داشت، تا حد امکان از فروشگاه هایی که معتبر هستند و اجناس با کیفیت، مرغوب و تازه عرضه می کنند، خریداری کنید.

- از خرید خشکباری که علایم کپک زدگی در آن مشاهده می شود، خودداری کنید.

- بهتر است انواع کم نمک را انتخاب نمایید.


4- زیاده روی در مصرف شیرینی و شکلات در ایام نوروز، فرد را با چه مشکلاتی مواجه می کند؟

زیاده روی در مصرف شیرینی و شکلات در ایام نوروز، هم مانند سایر مواقع می تواند منجر به بروز مشکلاتی برای سلامت شود.

در کودکان زیاده روی در مصرف تنقلات، شیرینی و شکلات در این ایام، اغلب باعث بروز مشکلات گوارشی مثل درد معده، تهوع و استفراغ می شود. ضمن این که مانع مصرف وعده های اصلی غذا می شود. به این ترتیب تداوم این وضعیت به مدت 2 هفته در تعطیلات می تواند منجر به بروز مشکلات جدی در تغذیه ی آنها شود.

- مشکل دیگری که در نتیجه ی مصرف زیاده از حد شیرینی و شکلات ممکن است در کودکان ایجاد شود، مشکلات دندانی  است، به ویژه اگر بعد از هر بار مصرف به بهداشت دندان ها و مسواک زدن توجه نشود.

- در مورد افراد بزرگسال نیز زیاده روی در مصرف می تواند منجر به مشکلات گوارشی و هم چنین افزایش انرژی دریافتی و در نتیجه اضافه وزن در این ایام شود.

- در مورد افرادی که مبتلا به قند خون یا چربی خون بالا  هستند، زیاده روی در مصرف غذاهای چرب و شیرین باعث اختلال در سامتی آنها خواهد شد.

بنابراین برای برخورداری از تعطیلاتی همراه با آرامش و سلامت، رعایت اعتدال در مصرف مواد غذایی، در این ایام ضروری است.


5- با توجه به این که انواع مغزها و آجیل دارای ارزش تغذیه ای بالا می باشند، آیا می توان در ایام نوروز که مصرف این قبیل مواد غذایی طرفداران زیادی دارد، یک وعده ی غذایی را حذف نموده و از این مواد استفاده کرد؟

در ایام نوروز بهتر است برنامه ی غذایی مانند سایر زمان ها تنظیم شود و مصرف آجیل و مغزها به عنوان میان وعده و در مقدار متعادل باشد. ولی می توان حجم مواد غذایی را در وعده های اصلی کاهش داد. به ویژه شام را بسیار مختصر میل کرد.


6- در ایام تعطیلات به دلیل دیر برخاستن از خواب، اغلب افراد وعده ی صبحانه را حذف خواهند کرد. در این خصوص چه نظری دارید؟

صبحانه  یکی از مهم ترین وعده های غذایی است، که برای سلامت و تندرستی افراد اهمیت خاصی دارد. افراد بهتر است در ایام تعطیل، شب ها زودتر بخوابند تا صبح بتوانند با شادابی از خواب برخیزند و صبحانه ی کاملی که شامل مقادیر مناسبی نان، شیر، پنیر، گردو و ...است مصرف نمایند.

بهتر است از خوردن کره، خامه، سرشیر تا حد امکان پرهیز نمایند و برای ایجاد تنوع غذایی در صبحانه از تخم مرغ، خیار، گوجه فرنگی، میوه ها و آب میوه استفاده کنند.


7- برای جلوگیری از یبوست در ایام نوروز چه پیشنهادی دارید؟

- برای جلوگیری از یبوست، از غذاهای فیبردار(مثل میوه، سبزی، غلات و نان های سبوس دار ) استفاده کنید.

- به مصرف آب و مایعات توجه کنید و حداقل روزانه 8-6 لیوان مایعات مصرف نمایید.

- در رژیم غذایی خود مقادیر مناسبی میوه و سبزی بگنجانید.

- از غذاهای آب دار مثل سوپ ها و آش ، میوه های آبدار، سبزی های آبدار مثل خیار و گوجه فرنگی و کاهو استفاده نمایید.

- از مصرف زیاد چای و قهوه پرهیز کنید.

- به اندازه ی مناسب تحرک بدنی و ورزش  داشته باشید.


*مطالب مرتبط در این سایت:

- نكات ایمنی مصرف غذا در سفرهای نوروزی

- توصیه های بهداشتی برای مسافران نوروزی

- نحوه تغذیه در طول مسافرت و محل اقامت

- تغذیه در ایام نوروز

- برای حفظ سلامتی بدن در ایام نوروز باید ...

- هنگام تعطیلات، تغذیه مناسب را تعطیل نکنید

- تغذیه کودکان در مسافرت

- آجیل سرشار از مواد مغذی

- در هنگام خرید و مصرف آجیل شب عید مراقب باشید تا ...

آجیل چه خاصیتی دارد؟

پیشگیری از بیماری‌های ناشی از غذا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.