تبیان، دستیار زندگی

پاسخگویی كتب درسی به نیازهای فردی و اجتماعی بسیار كند است

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وجود کتاب‌ های کمک آموزشی در همه پایه‌ های تحصیلی گفت: پاسخگویی كتب درسی به نیازهای فردی و اجتماعی بسیار كند است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
پاسخگویی كتب درسی به نیازهای فردی و اجتماعی بسیار كند است
به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیش از ظهرامروز، سید محمد بطحایی در دوازدهمین همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌ های آموزشی كه در مدرسه دارالفنون تهران برگزار شد، با اشاره به حساسیت بالای كتب درسی، اظهار كرد: كوچكترین اشتباه در تالیف یكی از صدها كتاب درسی، انعكاس بسیار وسیعی را درجامعه در پی خواهد داشت .
وی كتاب درسی را به عنوان یك سند رسمی كشور، دارای اهمیت والایی دانست و افزود: بخشی از این اهمیت به علت وجود تفاوت این كتب با سایر كتاب هاست كه به علت انعكاس ارزش ها و رویكردهای نظام و حاكمیت، کمتر ازمولفین كتاب‌ های درسی نامی برده می شود و ازآن به عنوان یك سند رسمی ماندگار در تاریخ یك كشور یاد می کنند .
بطحایی مولفان كتاب‌ های درسی را سهیم در تمدن سازی هر كشوری برشمرد و عنوان كرد: مسئولیت انتشار مطالب یك كتاب درسی به دلیل سند رسمی و ملی بودن آن تنها بر عهده مولف كتاب نیست بلكه آموزش و پرورش نیز باید پاسخگو باشد .
وی ادامه داد: موضوعات كتب درسی همواره از سوی صاحب نظران، نهادها، دستگاه‌ها و حتی اولیای دانش آموزان رصد می شود و مولفان در تدوین  وتالیف كتب درسی تحت فشار قرار می‌گیرند .
وزیر آموزش و پرورش تصریح كرد: در فرآیند تالیف كتب درسی همیشه با چند سوال از جمله پرسش در مورد فرآیند و ماهیت كتاب‌ های درسی مواجه هستیم .
وی پاسخگویی كتب درسی به نیازهای اجتماعی و فردی را بسیار كند دانست و خاطر نشان كرد: از هنگامی كه یك نیاز مطرح می شود تا پاسخگویی به آن نیاز در كتب درسی 3 تا 4 سال زمان نیاز است .
بطحایی عنوان كرد: علیرغم وجود كتب متعدد در جامعه، كتاب‌ های درسی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ ای برخوردار است و همچنان درفرآیند یاددهی و یادگیری نقش به سزایی دارند، اما متاسفانه سرعت پاسخگویی به نیاز در كتاب‌ های درسی پایین است و باید تلاش كنیم این چالش را حل كنیم .
وی ادامه داد: اگر نتوانیم راه حل منطقی برای این چالش بیابیم همچنان در معرض انتقادات قرار می‌گیریم، البته نیازهای اجتماعی و فردی بسیار گسترده و ظرفیت كتاب‌ ها محدود است، گاهی اوقات موضوعاتی از سوی دستگاه ها، نهادها و مراجع علمی مطرح و بر گنجاندن آن در كتاب‌ های درسی درتمام پایه‌ها به دلیل مهم بودن موضوع اصرار می شود، اما نمی توان درهمه پایه‌ها به آن پرداخت .
عضو كابینه تدبیر و امید گفت: نیازهای جامعه كه مستلزم قرار گرفتن در كتاب‌ های درسی هستند طی یك فرایند 3 تا 4 ساله محقق می شود و این یك چالشی است كه باید برای رفع آن، چاره اندیشی شود، البته تاكنون تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته اما كافی نیست.
وی ادامه داد: برنامه درس ملی كه بر اساس سند تحول تدوین شده، مبنای كتب درسی قرار گرفته است اما هنوز نیاز به بازنگری دارد .
وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان كرد: اهداف دوره های تحصیلی كه می‌تواند ارتباط طولی بین پایه‌ های تحصیلی را برقرار كند هنوز محقق نشده و شاید بسیاری از انتقادات نیز به این موضوع وارد باشد، زیرا هنوز نتوانسته‌ ایم پشتوانه‌ های علمی را برای دفاع از این فرآیند تنظیم و ارائه كنیم .
وی با اشاره به موضوع كنكور اظهاركرد: تنوع كتاب‌های كمك آموزشی بسیار زیاد است وحتی در دوره ابتدایی نیز شاهد وجود كتاب‌های كمك آموزشی بسیاری در كنار كتاب‌ های درسی هستیم .
وزیر آموزش و پرورش، علت یابی وجود كتاب‌های كمك آموزشی در كنار كتب درسی را ضروری دانست و خاطر نشان كرد: باید نقاط ضعف كتاب‌ های خود را مشخص كنیم تا علت حضور كتب كمك آموزشی به عنوان مهمان ناخوانده را دریابیم چرا كه این كتاب‌ها اهداف تربیتی نظام تعلیم و تربیت را تهدید می‌كند و ما در مواجهه با آن موفق نبوده‌ایم .
وی عنوان كرد: سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی تلاش‌های زیادی برای حل چالش‌ های مذكور انجام داده اما كافی نیست، باید با استفاده از تجربیات و اقدامات صورت گرفته مسیر جدیدی را برای حل این مشكلات ترسیم كند، و در این زمینه اگر مشكلات مربوط به نیروی انسانی و یا ضوابط اداری وجود داشته باشد ما آن را اصلاح خواهیم كرد .
بطحایی با اشاره به انطباق كتب درسی بر آموزه های دینی، اسلامی، انقلابی و ملی، گفت: با توجه به اینکه رویكردها و جهت گیری‌ های نظام انقلاب اسلامی در كتاب‌ های درسی منعكس می‌شود پس باید با روش های موثر بتواند مخاطبان را جذب كند زیرا اگر این امر محقق نشود این رویكردها به ضد خودش تبدیل می شوند.         


  منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش