تبیان، دستیار زندگی

استیو وازنیاک استارتاپی برای بازتعریف آموزش‌های حوزه فناوری تأسیس کرد

استیو وازنیاک، یکی از بنیان‌گذاران اپل و خالق رایانه‌ی اپل II، اخیرا از استارتاپ جدید خود با نام واز یو رونمایی کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تکنولوژی
به گزارش تبیان و به نقل از زومیت، استیو وازنیاک با هدف کمک به مردم برای کسب مهارت در علوم رایانه‌ای در راستای پرکردن خلأ موجود در فناوری‌های بالارده، استارتاپ جدیدی به نام واز یو (Woz U) تأسیس کرده است. وازنیاک می‌گوید Woz U خلق شده است تا فناوری را کمتر ارعاب‌آور نشان دهد.
او در بیانیه‌ای گفت:
مردم اغلب از انتخاب شغل و حرفه‌ بر مبنای فناوری هراس دارند؛ زیرا فکر می‌کنند که توانایی انجامش را ندارند. معتقدم که آن‌ها می‌توانند و می‌خواهم راهش را به آن‌ها نشان دهم.
بسیاری از اقتصاد‌دانان پیش‌بینی می‌کنند که ربات‌ها و هوش‌مصنوعی برای جایگزینی بخش قابل‌ توجهی از نیروی کار آمریکا آمادگی دارند. این موضوع مخصوصا برای مشاغلی که به مهارت کمی نیاز دارند بسیار شایع است. بر اساس این پیش‌بینی‌ها، اینطور به‌ نظر می‌رسد که بدون آموزش مناسب باید منتظر از دست رفتن‌ میلیون‌ها شغل باشیم.
حال Woz U آمده است تا مهارت‌های مربوط را به‌عنوان نوعی بیمه به مردم ارائه دهد. به همان تناسب که حضور فناوری در اقتصاد آمریکا چشم‌گیرتر از گذشته شده است، شرکت‌های فناوری‌ هم نیاز به افراد بیشتری برای پرکردن نقش‌های جدیدشان دارند. به گفته‌ی وازنیاک، اکنون بدون اینکه نیاز به پرداخت هزاران دلار به دانشگاه‌ها باشد، راهی برای کسب این مهارت‌ها وجود دارد.
او می‌گوید:
هدف ما آموزش و پرورش افراد در مهارت‌های دیجیتال قابل‌ استخدام است؛ بدون اینکه برای آن‌ها سال‌ها بدهی به بار بیاوریم.
Woz U را می‌توان تقریبا اولین آموزشگاهی دانست که هدفش آموزش به مهندسان باتجربه‌ است. اکنون مؤسسه اوداسیتی که در سال ۲۰۱۲ تأسیس شد، بیش‌ از ۱.۵ میلیون کاربر در سراسر جهان دارد. علاوه بر نمونه‌های فوق ده‌ها نمونه‌ی دیگر نیز در سراسر جهان وجود دارند که هدفی مشابه را دنبال می‌کنند. با این حال بر اساس گفته‌ی کارشناسان، صنایع به‌ندرت فارغ‌التحصیلان این دوره‌های آموزشی را استخدام می‌کنند و معمولا فارغ‌التحصیلان دانشجویی را ترجیح می‌دهند. استدلالی که این صنایع برای استخدام نکردن چنین افرادی بیان می‌کنند، بر مبنای کمرنگ‌ بودن مهارت‌های آنان در محیط کار است.
وازنیاک می‌خواهد مؤسسه‌ی او راهی متفاوت را طی کند. یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های این مؤسسه، کلاس‌ آنلاینی است که کاربران می‌توانند در آن اصول پایه‌ی پشتیبانی رایانه و توسعه‌ی نرم‌افزار را فرا گیرند. سپس برنامه‌ی درسی گسترش می‌یابد تا شامل حضور دانشمندان داده و متخصصان امنیت سایبری را نیز شامل شود. در انتها Woz U به‌افراد کمک می‌کند تا با تمرین‌های مربوط به آزمایش کد، برای خود نمونه‌کار و رزومه تهیه کنند.
هنوز از هزینه‌های این مؤسسه برای دانش‌آموزان اطلاعاتی در دست نیست؛ اما بر اساس گفته‌ی یکی از اعضای آن، «هزینه آموزش و پرورش بر اساس برنامه دانشجویان یا نیازهای آموزش مجدد متفاوت است.»
منبع:زومیت