تبیان، دستیار زندگی

از روابط جنسی در دوران بارداری نترسید

مسائل جنسی در دوران بارداری و مدیریت آنها، یکی از مهمترین دغدغه های زوجین است به طوری که به شدت بر روابط آنها تاثیر می گذارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زایمان ، ارگاسمف مقاربت، حاملگی، سلامت، سلامت جامعه
این تاثیر به گونه ای است که گاه به دوری زوجین از یکدیگر منتهی می شود و همین امر باعث بروز انواعی از افسردگی ها در هنگام بارداری و پس از آن می شود. این افسردگی ها هم در مرد و هم در زن رخ می دهد و به شدت، سلامت روانی و آرامش آنها را کاهش می دهد. در این خصوص، باورهای نادرست و رفتارهای غلطی وجود دارد. با این حال، مهمترین مشکلی که در این باره در میان زوجین وجود دارد، ناآگاهی آنهاست. آگاه شدن زوجین و افزایش دانش آنها در خصوص بهداشت جنسی و مسایل آن در بارداری، اصلی ترین راه پیشگیری از دوری زوجین از یکدیگر و تامین سلامت روانی آنهاست.

بهداشت جنسی در بارداری
منظور از ارتباط جنسی، فقط نزدیکی نیست و این ارتباط می تواند روابط عاشقانه ای باشد كه موجب ریلكس شدن عضلات بدن زن و آرامش او گردد. حتی این رابطه می تواند به شكل های دیگر باشد و بدون انجام نزدیكی، زن و مرد هردو لذت ببرند.

برخی خانم‌ها در حین بارداری، به خصوص سه ماهه اول و تا زمانی پس از زایمان، بر اثر تغییرات هورمونی و جسمانی ناشی از بارداری با كاهش میل جنسی روبرو می شوند. از نظر روحی، نگرانی راجع به حاملگی و بچه و احساس این كه اندام، از فرم عادی خارج شده می تواند از میزان تمایلات جنسی خانم بكاهد. از نظر جسمی، در سه ماهه اوّل، تهوع و استفراغ و خستگی و در سه ماهه آخر، افزایش وزن، تغییر شکل شكم، حساسیت پستان‌ها، افزایش ترشحات رحمی و عفونت های قارچی، همه می توانند میل جنسی خانم را كاهش دهند. البته از نظر علمی، به علت افزایش میزان هورمون‌های جنسی و جریان خون لگنی، قاعدتاً تمایل جنسی زن باردار بیشتر می شود. برخلاف نگرانی خانم‌ها از اندام جدیدشان، بسیاری از آقایان از شکل جدید بدن خانم‌شان راضی هستند، مقاربت را نوعی نزد یكی‌تر شدن به شرایط جدید همسرشان می دانند و معمولاً آقایان ملاحظه شرایط خانمشان را می كنند.

بعضی از زنان از ارگاسم در دوران بارداری می‌ترسند چرا كه تصور می‌کنند انقباضاتی كه در رحم، در حالت ارگاسم ایجاد می‌شود، منجر به نرسیدن اكسیژن به جنین می‌شود در حالی كه انقباضی كه در حین ارگاسم ایجاد می‌شود، بسیار گذراست و مشكلی برای جنین ایجاد نمی‌کند. در یك حاملگی طبیعی و بدون خطر، نزدیكی نمی تواند باعث صدمه به جنین شود یا خطر سقط را ایجاد كند. جنین به خوبی توسط یك سه آب و ماهیچه‌های رحمی محافظت می شود. علاوه بر این، ترشح غلیظی در دهانه رحم وجود دارد و آن را می بندد و از انتقال عفونت به داخل رحم جلوگیری می‌کند. هر چند معمولاً به خانم هایی كه سابقه سقط دارند، توصیه می شود كه نزدیکی نداشته باشند. بنابراین، اگر احیاناً پس از نزدیكی، سقط صورت گیرد، پدر و مادر احتمالا خودشان را سرزنش می‌كنند ولی باید این را بدانند كه در هر حال این سقط صورت می‌گرفت و ارتباطی به نزد یكی آنها نداشته ا‌ست.

در صورتی كه خانمی سابقه زایمان زودرس دارد، توصیه می شود كه در صورتی كه نزد یكی انجام می‌شود، سعی كند به اوج لذت جنسی (ارگاسم) نرسد. چنین حالتی در زن باعث ایجاد انقباضات جزئی در رحم می شود. از آنجایی كه مایع منی حاوی ماده ای به نام پروستاگلاندین می باشد و آن هم باعث تحر كی انقباضات رحمی می شود، توصیه می شود این مایع در واژن ریخته نشود (یا از كاندوم استفاده شود و یا همانند روش جلوگیری طبیعی، نزدیكی صورت گیرد (و به طور كلی، نزد كیی با ملایمت بیشتری همراه باشد. البته در كسانی كه سابقه زایمان زودرس ندارند، این مسائل نقشی ندارند. با این حال، توصیه می‌شود در كیی دو ماه آخر، دقت بیشتری در این مسائل صورت گیرد.

خانم باردار باید مراقب علائم خطر مثل لكه بینی، درد مداوم و كم شدن حركات جنین باشد و با پزشك متخصص زنان و یا کارشناس مامایی خود در خصوص روابط جنسی خود مشورت كند و مشاوره‌ای در این خصوص بگیرد. در واقع، یكی از مراقبت‌های دوره بارداری، مشاوره درباره رابطه جنسی است و مسئول بهداشتی باید در خصوص این رابطه از زن باردار سئوال كند كه آیا در این زمینه مشكلی دارند یا نه.

اگر نزدیكی در حین بارداری برای زن مضر باشد و زوجین توسط  متخصص از داشتن روابط جنسی منع شوند، نباید داشتن روابط عاشقانه فراموش شود چرا كه ممكن است زن دچار افسردگی پس از زایمان شود و گمان كند مورد بی توجهی همسرش قرار گرفته است.

توجه داشته باشید که در شرایط زیر مقاربت ممنوع است:
سابقه تهدید به سقط، سابقه زایمان زودرس، جفت سر راهی )قرار گرفتن جفت در قسمت پا یین رحم)، دهانه رحم نارسا، دهانه رحم باز شده، یك سه آب باز شده، درد و انقباض، خونریزی رحمی، هنگامی كه وضعیت راحتی نمی توانید پیدا كنید، وجود ضایعات هرپسی (مانند تبخال) روی دستگاه تناسلی زن و یا مرد، دردهای زیر دل، فشار خون بالا، خونریزی واژینال، سابقه زایمان‌های زیاد )بیش از 5 بارداری)، 4 هفته آخر بارداری، پارگی زودرس پرده‌های دور جنین، وجود بیماری‌های آمیزشی در همسر و یا شك به آن، چند قلو بودن حاملگی، آغاز پیش از موعد دردهای زایمانی، دیابت، حاملگی های پر خطر، درد به هنگام آمیزش جنسی.

بنابراین، اگر مطمئن نیستید كه فعالیت جنسی در طی بارداری برای شما بی ضرر است، حتما با پزشك یا ماما تماس بگیرید و یا در ملاقات حضوری، موضوع را با او مطرح كنید.

به طور كلی، در حاملگی های بدون مشكل و طبیعی، مقاربت خطری ندارد و هیچ‌گونه مانعی برای نزدیكی كردن زوج ها نیست، مگر اینكه خانم احساس ناراحتی كند، مشكلی داشته باشد و یا به هر دلیل دیگری توسط پزشك و یا ماما از نزد یكی كردن منع شده باشد.

برقراری رابطه جنسی نه تنها آسیبی به همسر وارد نمی‌سازد بلكه به دلیل اینكه همسر در این دوره احتیاج بیشتری به توجه و حمایت از جانب شوهرش دارد، برقراری رابطه موجب آرامش وی می‌شود چرا كه اگر مرد به لحاظ رعایت حال همسرش رابطه جنسی با وی را به طور كامل قطع كند، ممكن است در روحیه همسرش تاثیر بدی داشته باشد و او گمان كند به دلیل تغییرات اندام، لك‌های صورت، ورم و بزرگ شدن شكمش، جذابیت جنسی لازم را برای همسرش ندارد و از جانب شوهرش كنار گذاشته شده است.

با پیشرفت حاملگی، قاعدتاً، وضعیت عادی مقاربت برای زوجین مشكل‌تر می شود و علاوه بر این، با بزرگ شدن رحم و جنین، خوابیدن مادر به پشت برای جنین خطرناك می‌شود. بنابراین، توصیه می شود كه نزدیكی به صورت خوابیدن به پهلو و یا زن بر روی مرد صورت گیرد. به طور كلی باید حالت زن و مرد به گونه‌ای باشد كه اولا،ً فشاری به خانم وارد نشود و ثانیا،ً در حین نزدیكی، خانم احساس راحتی نماید و ثالثاً، هر گاه احساس ناراحتی كرد بتواند وضعیت را تغییر دهد.

در این دوره، مقاربت باید با ملایمت و آرامی انجام گیرد و از دخول عمقی جلوگیری شود.

به خاطر داشته باشید زنان در طی بارداری بیشتر در معرض عفونت، به ویژه عفونت‌های آمیزشی هستند. بنابراین، زوجین باید نكات بهداشتی را بیشتر رعایت كنند.

تعداد زیادی از خانم ها حس می كنند دیگر به عنوان یك زن برای همسر خود جذاب نیستند. بنابراین، برای برگرداندن میل جنسی همسرتان، مهمترین نكته این است كه هرگز او را مجبور به برقراری ارتباط جنسی نكنید كه نتیجه عكس دارد. در مقابل، ابراز محبت به شیوه‌های گوناگون می تواند او را به سوی شما جذب نماید.

توصیه می‌شود در هر رابطه جنسی، علاوه بر نوازش و معاشقه، به آرامی ماساژهایی در ناحیه كمر و سایر قسمت‌های بدن توسط شوهر داده شود و پس از ایجاد آمادگی لازم، نزدیكی انجام گیرد. مرد باید زمان و تعداد دفعات نزدیكی را تنظیم كند و متوجه باشد كه نزدیكی عمقی نباشد تا زن دچار درد یا صدمه‌ای نشود.

همسران باید با هم در مورد نحوه نگاه داشتن تماس فیزیكی شان در حین بارداری صحبت كنند. اینكه چه كاری را بیشتر دوست دارند و چه كاری را كمتر. این صحبت باعث می شود كه زوجین به مرور، شیوه خاص خودشان را شكل بدهند و از آن در طول زمان لذت ببرند.

در موارد و زمان‌هایی كه زوجین نزد یكی ندارند می توانند از نظر فیزیكی با هم در تماس باشند. ماساژ دادن و نوازش كردن خانم ها در دوران بارداری به آرامش فكری و عضلانی شان كمك می كند. بنابراین، در نهایت فرزند شاداب تری هم خواهند داشت. این كار، همچنین، باعث می شود كه زوج ها پس از تولد فرزندشان، زودتر به حالت طبیعی زندگی جنسی خود برگردند.

نكات مربوط به دوره های خاص
1- سه ماهه اول بارداری: تهوع و استفراغ دوران بارداری از هفته 6 بارداری آغاز می شود. در این دوران، روابط جنسی و یا حتی تصور آن نیز ممكن است موجب بروز حالت تهوع در زنان باردار شود. اغلب زنان حس می كنند بویایی شان تقویت شده و هر بویی به نظرشان تهوع‌آور می رسد. بروز حساسیت سینه ها، به ویژه در سه ماهه اول، در زنان شایع است و تحركی سینه ها در هنگام برانگیختگی جنسی می‌تواند دردناك باشد. بسیاری از خانم‌ها در طی سه ماهه اول بارداری از درد زیر دل، گرفتگی عضلانی و كمر درد پس از ارگاسم شكایت می كنند. بنابراین، در این دوره این موارد باید رعایت شود:

تحركی سینه‌ها باید متوقف شود. در صورت خستگی، زمان آمیزش باید كوتاه‌تر شود. به همسرتان اطمینان دهید كه هنوز دوستش دارید. ماساژ كمر در این دوره علاوه بر مفید بودن، احساس خوشایندی را نیز برای زنان باردار فراهم می نماید. بنابراین می توانید محبت‌تان را با ماساژ دادن، در آغوش گرفتن و بوسیدن ابراز كنید.

2- سه ماهه دوم بارداری: بافت‌های داخل و اطراف واژن در این دوره دچار احتقان )گرفتگی) می شوند كه این پرخونی، ناشی از افزایش عروق خونی و خون‌رسانی در دوره بارداری است. در این دوره، بازگشت به حالت عادی پس از ارگاسم، نیازمند وقت بیشتری است و هیچ‌گاه، به صورت كامل انجام نمی‌شود. بنابراین، نوازش‌ها و معاشقه‌های پس از آمیزش باید طولانی‌تر باشد. این حالت، به همراه پرخونی لگن می تواند منجر به بروز كرامپ‌ها و كمردرد شود. دیس پارونی (درد در حین آمیزش عمیق) یكی از عوارض شایع این دوره است و می تواند ناشی از عفونت مجاری ادراری، عدم لغزندگی واژن یا فشرده شدن آلت روی دهانه رحم باشد. بنابراین، علل اولیه مانند عفونت ها یا نزدیكی عمیق باید شناسایی و برطرف شوند.

در طی سه ماهه دوم بارداری، بدن زن باردار ویژگی‌های حاملگی را بیشتر نشان می دهد و شكم نیز بزرگ‌تر می شود. بنابراین، قرار گرفتن در بعضی از وضعیت ها از جمله وضعیت رو در رو كه مرد در بالا قرار گرفته می تواند موجب بروز ناراحتی در زنان گردد زیرا ایجاد هر فشاری بر سینه ها و شكم دردناك است. بنابراین می توانید از وضعیت هایی استفاده كنید كه فشار كمتری بر روی سینه و شكم وارد بیاورند. قرار گرفتن در وضعیت پهلو، وضعیت بهتری برای این دوره از بارداری است.

در این دوره، حركت جنین نیز می تواند موجب كاهش میل جنسی در بعضی از خانم ها گردد. بسیاری از خانم ها، با احساس حركت جنین در طی فعالیت جنسی احساس گناه كرده و تصور می كنند جنین در حال مشاهده آنهاست. در حالی كه این نگرانی كاملا بی مورد است.

3- سه ماهه سوم بارداری: مشكلات گوارشی و سوزش سردل، اغلب، موجب آزار خانم باردار می شود و اگر هنگام نزدیكی زیر همسر قرار گیرد، مشكل شدیدتر می شود. این حالت می تواند با نزدیكی از پهلو كه به انرژی كمتری احتیاج دارد، برطرف شود. رحم نیز ممكن است به دنبال نزدیكی دچار انقباضی مداوم و طولانی مدت گردد (به ویژه اگر ارگاسم، یک دقیقه یا بیشتر طول بكشد). برای بعضی از زنان، این احساس خوشایند و لذت بخش است و برای برخی دیگر موجب بروز ترس و وحشت می شود زیرا نگرانند كه اكسیژن به جنین نرسد یا او در طی انقباضات رحم صدمه ببیند، در حالی كه این ترس، بیهوده است و نباید نگران بود. بنابراین، خانم باید به محض احساس فشار و انقباض رحم، به پهلوی چپ دراز كشیده و مدتی استراحت كند.

در این دوران، فاز بازگشت پس از ارگاسم نیز ناقص است و احساس برانگیختگی در زن، ادامه می یابد. بنابراین، مدت معاشقه پس از آمیزش را كمی طولانی تر كنید تا این مدت به خوبی طی شود. بسیاری از زنان، از عدم ارضای جنسی در طی نزدیكی یا ارگاسم شكایت دارند. این حالت نیز طبیعی است. فقط می‌توانید در صورت تمایل، مدت معاشقه پیش از آمیزش را كمی طولانی تر كنید. بازگشت احساس خستگی در سه ماهه سوم بارداری برای بسیاری از زنان آزاردهنده است (به دلیل كمبود خواب و تحمل وزن زیاد شكم). به محض احساس خستگی در خانم، وضعیت‌تان را تغییر دهید و یا اینكه خانم به پهلوی چپ خوابیده و استراحت كند. ماساژ كمر، علاوه بر كاهش درد و گرفتگی می تواند خوشایند باشد و ارتباط شما را با همسرتان حفظ كند.

منبع : ماهنامه کودک/ شماره 101 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.