تبیان، دستیار زندگی

آزمون های تست زنی یعنی فاتحه تعلیم و تربیت را خواندن

وزیر آموزش و پرورش در آیین معارفه سرپرست مركز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان افزایش كیفیت مدارس پرورش استعدادهای درخشان را از اولویت های دولت دوازدهم دانست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
آزمون های تست زنی یعنی فاتحه ی تعلیم و تربیت را خواندن
به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، عصر امروز سید محمد بطحایی در آیین معارفه سرپرست مركز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان، در ساختمان علاقمندان، این مركز را یكی از حوزه های مهم آموزش و پرورش خواند و اظهار كرد: یكی از مسائل و مشكلاتی كه بعد از انقلاب با آن مواجه شدیم، افزایش انواع مدارس با تابلوهای مختلف است كه بین 9 تا 16 نوع مدرسه را شامل می شود.
وی افزود: در مورد این مدارس نمی توان واژه تنوع را به كار ببریم زیرا تنوع مدارس مفهومش این است كه توانسته ایم به تناسب نیاز مخاطبان  مختلف، مدارس متنوعی را ایجاد كنیم، در حالی كه چنین نیست.
بطحایی ادامه داد: در مقالات و نظرات افراد صاحب نظر در سال های اخیر همواره كیفیت به عنوان یك نقیصه مطرح شده است، پس عامل ایجاد انواع مدارس، تفاوت كیفیت است، بنابراین از آنجا كه نمی توانیم كیفیت را برای مخاطبان مشترك ایجاد كنیم مدارس را با تابلوهای مختلفی راه اندازی كردیم.
وزیر آموزش و پرورش تصریح كرد: به عنوان مثال چون نتوانستیم آموزش قرآن باكیفیت را در همه مدارس ارائه كنیم ناچار مدارس قرآنی را ایجاد كردیم و سایر مدارس نیز با همین استدلال ایجاد شده اند.
وی با اشاره به وجود 2 یا 3 نوع مدرسه در اغلب كشورهای دنیا گفت: مهم ترین علت ایجاد انواع مدارس این است كه نتوانستیم كیفیت برابر، برای همه افرادی كه ویژگی های مشتركی دارند را ارائه دهیم.
بطحایی ادامه داد : تقاضا برای ورود به انواع مدارس از جمله استعدادهای درخشان، نمونه دولتی و ...همواره بیش از ظرفیت پذیرش بوده و ناچار به برگزاری آزمون برای انتخاب تعدادی محدود از متقاضیان شده ایم.
وی برگزاری آزمون برای ورود به مدارس با كیفیت را امری نامطلوب دانست و خاطرنشان كرد: برگزاری آزمون باعث می شود تا دانش آموزان به دنبال مهارت تست زنی بروند، جامعه ، صداوسیما و خانواده ها نیز در این زمینه آن ها را همراهی كنند و این امر تربیت دانش آموزان را در مدرسه با مشكل مواجه می كند. این در حالیست كه ورود مهارت های تست زنی به مدارس به ویژه مدارس ابتدایی، یعنی تعطیلی مهارت های زندگی، تعطیلی پرورش، تعطیلی عاطفه و تعطیلی مبارزه با خشونت.
عضو كابینه تدبیر و امیدگفت: تابلو مدارس نباید بهانه ای برای اخذ شهریه بیشتر باشد بلكه به معنای واقعی، مدارس خاص باید از كیفیت لازم برخوردار باشند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به راه اندازی و استقرار نظام كنترل و تضمین كیفیت مدارس در سال تحصیلی جاری،عنوان کرد:مدارسی که به دلیل ارائه کیفیت های متفاوت آموزشی و پرورشی ایجاد شده اند ، توسط این سامانه دائماً مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرند و همواره در طول سال وضعیت پیشرفت و یا افت آن ها بررسی و بازخورد داده می شود.
وی رصد دائمی كنترل كیفیت مدارس را از وظایف حوزه های ستادی برشمرد و خاطرنشان كرد: در دولت دوازدهم تلاش می كنیم كیفت آموزشی و پرورشی مدارس استعدادهای درخشان را افزایش دهیم.
بطحایی ادامه داد : افزایش كمی مدارس استعدادهای درخشان جای خوشحالی ندارد بلكه آنچه مایه مسرت است افزایش كیفیت این گونه مدارس است.
عضو كابینه تدبیر وامید اظهار كرد: كوچك سازی ساختارهای اداری ضروری است و باید بسیاری از امور غیر حاكمیتی برون سپاری شود تا در هزینه ها صرفه جویی شود و كارشناسان حوزه های ستادی نیز تمام تلاش خود را برای عمق بخشیدن به آموزش های مدارس استعدادهای درخشان به كار گیرند.
وی اجرای طرح شهاب در 3 سال اخیر را یكی از افتخارات آموزش وپرورش برشمرد و افزود: بسیاری از دانش آموزان دارای استعداد برتر در خارج از مدارس استعدادهای درخشان قرار دارند كه با اجرای طرح شهاب می‌توان  آنها را شناسایی و هدایت كرد.
شایان ذكر است، وزیر آموزش و پرورش از زحمات چندساله حسین شجاعی در سمت رئیس مركز پرورش استعدادهای درخشان تقدیر و طی حكمی فاطمه مهاجرانی را به سمت سرپرست این مركز منصوب كرد.


منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش