تبیان، دستیار زندگی

ظرفیت اكران فیلم های خارجی را نداریم

«یكی از بزرگترین مشكلات ما كمبود سالن است و ما برای اكران فیلم های سینمایی داخلی با كمبود سالن مواجه هستیم به صورت گسترده ظرفیت اكران نداریم و فكر می كنم به زودی نمی توانیم به اكران فیلم های خارجی بپردازیم.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
ابراهیم داروغه زاده


ابراهیم داروغه زاده معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در ارتباط با اكران فیلم های خارجی در سینماها به «صبا» گفت: اكران فیلم های خارجی در سینمای ایران چه كمكی می تواند به ما كند؟ من هنوز نظرات افرادی كه مخالف و موافق این قضیه هستند را نشنیده ام. هنوز متوجه نشده ام در این سال ها كسانی كه می گویند فیلم خارجی را در سینماها نمایش دهیم چه دلیلی برای این كار دارند؟ چه كمكی به تماشاگر، رونق و كیفیت سینما می كند؟ واقعیت این است كه بحث های كارشناسی عمیقی حتی در سطح رسانه هم نشده است.
داروغه زاده در ادامه افزود: تاکنون گروهی از مخالفان یا موافقان اکران فیلم های خارجی، دور یک میز ننشسته اند تا در خصوص این موضوع گفتگو كنند. همیشه بحث ها پراكنده بوده است و من نمی توانم جمع بندی و برداشتی از این وضعیت داشته باشم. فقط این را می دانم كه تاکنون انحصار نمایش در سینماهای كشور در اختیار فیلم های ایرانی بوده و مهم ترین آن به دلیل كمک به تولیدات و سینماداران داخلی بوده است. كه با توجه به ظریفت كمی كه ما در بحث نمایش داریم اگر قرار بر اكران فیلم های روز دنیا در سالن ها باشد، ممكن است سینمای ما نتواند رقابت كند. باتوجه به هزینه های تولید، چرا که می دانیم هزینه های تولید از هزینه های خرید سی دی یک فیلم خارجی خیلی بیشتر است، در نتیجه تاكنون نتوانست ایم به جمع بندی برای نمایش اکران فیلم های خارجی برسیم.

دبیر سی و ششمین جشنواره فجر در خصوص بحث ممیزی فیلم های خارجی گفت: ما در بحث های ممیزی نیز مشكلاتی داریم و بسیاری از فیلم های روز دنیا ممكن است كه امكان نمایش بدون ممیزی وجود نداشته باشد. به همین دلیل كارگردانان و تهیه كنندگان فیلم های خارجی با بخش اعظم این ممیزی ها مخالف هستند.

وی در ارتباط با مهم ترین مشكل اكران این گونه فیلم ها گفت: یكی از بزرگترین مشكلات ما كمبود سالن است و ما همین الان برای اكران فیلم های سینمایی داخلی با كمبود سالن مواجه هستیم و تا این موضوع حل نشود، طبیعتا نمی توانیم به فكر اكران فیلم های خارجی باشیم. به صورت گسترده ظرفیت اكران نداریم و فكر می كنم به زودی نمی توانیم به اكران فیلم های خارجی بپردازیم. 

منبع: صبا