تبیان، دستیار زندگی
سه گانه مشهور فرانسیس فورد كاپولا، (پدر خوانده) چند هفته‌ای‌است كه خبر ساز شده است. مهم‌ترین خبری كه اخیرا در مورد این فیلم سینمایی منتشر شد انتخاب آن به‌عنوان فیلم برتر تمام دوران در سینما در نظرخواهی مجله سینمایی امپایر - چاپ بریتانیا - بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نجات پدرخوانده

مارلون براندو در پدرخوانده

سه گانه مشهور فرانسیس فورد كاپولا، (پدر خوانده) چند هفته‌ای‌است كه خبر ساز شده است.

مهم‌ترین خبری كه اخیرا در مورد این فیلم سینمایی منتشر شد انتخاب آن به‌عنوان فیلم برتر تمام دوران در سینما در نظرخواهی مجله سینمایی امپایر - چاپ بریتانیا - بود. این نظرخواهی از ??? كارگردان سینما، ?? منتقد فیلم و ??هزار نفر از خوانندگان مجله امپایر صورت گرفت. برخی از چهره‌های سرشناس سینمایی مثل كوئنتین تارانتینو و مایك لی نیز در میان نظردهندگان مجله امپایر بودند.

اتفاق دیگری كه موجب شد پرونده پدرخوانده مجددا گشوده شود اكران فیلم قتل عادلانه با بازی آل پاچینو و رابرت دنیرو بود. در بیشتر نقد‌های سینمایی به بازی این دو ستاره سینما در فیلم پدر خوانده 2 اشاره شد كه نخستین باری بود كه این دو در یك فیلم با هم بازی كردند؛ اگر چه در زمان فیلمبرداری پدرخوانده، دنیرو و پاچینو همدیگر را ندیدند.

اما اتفاق دیگری كه شاید كمتر به آن پرداخته شد انتشار نسخه بازسازی‌شده سری فیلم‌های پدرخوانده روی دی وی دی بود كه با حاشیه‌های جالبی همراه بود. واقعیت این است كه فیلم پدر خوانده در مدت زمانی كه از ساخت آن می‌گذرد با افت كیفیت تصویر همراه بوده و نسبت به زمان تولید، تیره‌تر شده است.

به نوشته یو اس‌ای تودی زمانی كه فرانسیس فورد كاپولا در مراسمی در مناسبت بیست و پنجمین سال ساخت فیلم پدرخوانده‌یك مجددا به تماشای آن نشست از كیفیت پایین تصاویر شگفت زده شد و گفت: هی، این تصاویر با این كیفیت چیزی نیست كه من قبلا دیده‌ام. تصویربرداری بسیار زیبای گوردون ویلس(فیلمبردار پدر خوانده) طی این سال‌ها كم رنگ شده است.

همان زمان بود كه بازسازی تصاویر با كمك استیون اسپیلبرگ، كارگردان معروف سینما آغاز شد و سرانجام هر سه فیلم روی 5دی‌وی‌دی و با كیفیت جدید با عنوان بازسازی پدرخوانده كاپولا وارد بازار شدند.

آل پاچینو در پدرخوانده

بسیاری معتقدند پدر خوانده در اصل قربانی موفقیت خودش شد.این فیلم 135 میلیون دلار در آمریكا فروش كرد و تاكنون به‌عنوان بیست و یكمین فیلم پر فروش جهان لقب گرفته است. در پاسخ به تقاضاهای متعدد برای نمایش، این فیلم بار‌ها به اكران در آمد و به گفته كاپولا این نمایش‌های متعدد باعث شد تا كیفیت نگاتیو‌های فیلم افت كند.

اصلاح خطاهای تصویری

حدود یك دهه پیش استودیوی پارامونت تا زمانی كه امكان تهیه نسخه دیجیتال از آن وجود داشته باشد تمام نگاتیو‌ها را در شرایطی ویژه نگهداری كرد.

در سال 2005 كاپولا كه به‌دنبال تهیه نسخه‌ای بازسازی شده و با كیفیت از فیلم بود از استیون اسپیلبرگ و كمپانی فیلم‌سازی‌ او، دریم وركس خواست تا با تجربه بازسازی فیلم لورنس عربستان، پدر خوانده را نیز مجددا بازسازی كند. اسپیلبرگ كه نمی‌توانست این پیشنهاد را رد كند آن را با براد گری، رئیس استودیو‌های پارامونت در میان گذاشت. كار بازسازی آغاز شد و 2سال به طول انجامید. این مراحل با نظارت پارامونت در استودیو‌های   برادران وارنر  انجام شد. آلن داوو، فیلمبردار فیلم ‌ای‌تی نیز از مشاوران این طرح بود.

مهم‌ترین خبری كه اخیرا در مورد این فیلم سینمایی منتشر شد انتخاب آن به‌عنوان فیلم برتر تمام دوران در سینما در نظرخواهی مجله سینمایی امپایر - چاپ بریتانیا - بود.

هیچ‌یك از نگاتیو‌های فیلم قابل استفاده نبودند و رابرت هریس كه سرپرستی كار را برعهده داشت با كمك همكارانش تمام نسخه‌ها را جمع‌آوری كرده و نسخه دوبله ایتالیایی را به‌عنوان مرجع رنگ‌های فیلم انتخاب كرد. طی ماه‌های انجام مراحل كار تكنیسین‌ها با دقت از نگاتیو‌ها اسكن كردند و آنها را به‌صورت دیجیتال تبدیل كردند. كیفیت تصاویر ایجاد شده فایل‌های كی 4  بود كه 4برابراچ‌دی‌تی‌وی  كیفیت داشتند.

علاوه بر این تكنیسین‌ها بسیاری از خطاهای تصویری فیلم را اصلاح كردند. مثلا در صحنه‌ای كه مایكل، سلازو و كاپیتان مك كلاسكی را در رستوران می‌كشد تصاویرگرفته‌شده كه در شب فیلمبرداری شده‌بودند كیفیت پایینی داشتند ولی در بازسازی فیلم اشتباهات اصلاح شدند. مارتی كوهن نماینده پارامونت در این گروه می‌گوید: بدون خلاقیت‌های تصویری جدید قادر به اصلاح اشتباهات نبودیم. این كار تا حدی دوباره‌سازی‌ كار و مانند رنگ‌آمیزی یك خانه بود.

كاپولا و ویلس- فیلمبردار پدر خوانده - در تمام مراحل بازسازی نظارت داشتند و این جزئیات در مستندی نیز به تصویر كشیده شده است. به گفته كاپولا با كمك تصاویر بازسازی شده ویلس توانست مجددا لقب شاهزاده تاریكی را به‌دست آورد.

كاپولا در این خصوص می‌گوید: بیشتر هنر او این بود كه در تاریكی بتواند به‌گونه‌ای فیلمبرداری كند كه همه چیز به‌طور واضح قابل دیدن باشد و اكنون با بازسازی تصاویر، هنر او دوباره متجلی شده است.

سرانجام سه گانه كاپولا از تخریب نجات یافت. شاید بسیاری از علاقه‌مندان این سه‌گانه معروف نمی‌دانستند كه این فیلم‌ها در آستانه نابودی قرار داشتند. رابرت هریس پیش از آن تجربه بازسازی فیلم‌هایی چون سرگیجه، لورنس عربستان و بانوی زیبای من را بر عهده داشت.

پدرخوانده

هریس در این مورد به گروه رسانه‌ای سان گفت:مشكل این است كه در حالت كلی بازسازی فیلم‌ها با توجه به نیاز‌های ویدئو‌های خانگی انجام می‌شود. به ندرت موردی مشابه پدر خوانده پیش می‌آید كه فیلم محصول استودیوی بزرگ فیلم‌سازی‌ باشد و استودیو با جدیت بازسازی آن را دنبال كند. بازسازی پدر خوانده با جدیت پارامونت همراه بود.

وی در ادامه گفت: برای انجام چنین كاری حمایت مقامات و مسئولان اجرایی بلند پایه نیاز است. در این مورد هم كاپولا و هم اسپیلبرگ حمایت زیادی داشتند.ضمن اینكه بدون چراغ سبز براد گری، رئیس هیات اجرایی پارامونت این‌كار امكانپذیر نبود.

هریس در ادامه می‌گوید: هدف بازسازی فیلم پدر خوانده و توزیع مجدد نسخه‌های

دی وی دی فیلم، فروش نبود بلكه از جنبه هنری این كار ضرورت داشت. او ادامه می‌دهد بارها به‌دلیل مشكلات پیچیده‌ای كه وجود داشت از انجام كار ناامید شدم.

پدر خوانده 1 و2 هر دو به‌دلیل استفاده بیش از حد دچار مشكل بودند. البته این مشكلات در مورد پدر خوانده 3 كه در سال 1990 ساخته شده بود كمتر بود چون روی نسل جدید نگاتیو‌ها ضبط شده بود. نگاتیو‌های فیلم‌های 1 و 2 به حدی كثیف و پاره شده بودند كه دیگر در هیچ لابراتوار فیلمی قابل استفاده نبودند. تنها راه حل تهیه نسخه دیجیتال از فیلم بود.

كاپولا «پدرخوانده» را كه قرار بود یك فیلم گانگستری ساده باشد، از سطح یك فیلم درجه دوم فراتر برد و به یك درام خانوادگی قدرتمند و فراموش نشدنی درباره یك خانواده ایتالیایی متعلق به مافیا تبدیل كرد.

بیشتر دی وی دی‌هایی كه از فیلم‌های سینمایی تهیه می‌شوند به اصل فیلم وفادار نیستند و آن چیزی نیستند كه فیلمساز ساخته است. تهیه‌كنندگان دی وی دی جدید پدرخوانده به این موضوع توجه داشتند و با دقت كار را انجام می‌دادند. آنها به‌طور پیوسته با كاپولا و ویلس مشاوره می‌كردند و از آنها كمك می‌گرفتند. به همین دلیل نیز نسخه باز‌سازی‌ شده پدر خوانده معتبر و قابل اعتماد است، زیرا افراد باتجربه‌ای در این كار دخالت داشتند. آنها با این عقیده كار را شروع كردند: چیزی صدمه نبیند! كار نیز در نهایت با تولید دوباره تصویر و صدای فیلم با نظر فیلمساز به اتمام رسید.

یادی از گذشته

بعد از موفقیت رمان «پدرخوانده» اثر ماریو پوزو، استودیو پارامونت تصمیم به ساختن فیلمی براساس آن گرفت. تعدادی از برجسته‌ترین فیلم‌سازان هالیوود مثل الیا كازان، آرتور پن و كوستا گاوراس برای كارگردانی این فیلم در نظر گرفته شدند، اما هیچ‌یك انتخاب نشدند. وقتی فرانسیس فورد كاپولا برای این كار پیشنهاد شد، استودیو پارامونت ابتدا نپذیرفت چرا كه كاپولا با اینكه تا آن موقع سه فیلم ساخته بود اما هنوز اسمی نداشت. به علاوه كاپولا خود نیز مایل نبود آن را بسازد اما برای راه‌انداختن استودیوی خود، زئوتروپ، به پول آن نیاز داشت.

كاپولا «پدرخوانده» را كه قرار بود یك فیلم گانگستری ساده باشد، از سطح یك فیلم درجه دوم فراتر برد و به یك درام خانوادگی قدرتمند و فراموش نشدنی درباره یك خانواده ایتالیایی متعلق به مافیا تبدیل كرد.

داستان زندگی دن كورلئونه، از روسای بزرگ مافیا و پسرانش، سانی، فردو و مایكل و مشاور آنها تام هیگن و پلیس‌ها، مجرمان، شومن‌ها، سیاستمداران و آدم كش‌های حرفه‌ای، تریلوژی‌ای درباره ‌گذار یك خانواده از دل خشونت‌ها و بی‌رحمی‌های یك قرن بود.  اختلاف بین كاپولا و كمپانی پارامونت از همان ابتدا با انتخاب مارلون براندو به وسیله كاپولا برای نقش دون كورلئونه شروع شد، چرا كه براندو در آن زمان از چشم استودیوها افتاده بود و خریداری نداشت. اما برخلاف پیش‌بینی پارامونت، «پدرخوانده» به موفقیت بزرگی دست یافت و مورد استقبال مردم و منتقدان فیلم قرارگرفت و نقدهای ستایش‌آمیز بسیاری درباره آن نوشته شد.

«پدرخوانده» یك رویداد بزرگ در تاریخ سینمای آمریكا بود و اقتصاد سینما، فرمول‌های استودیویی، نظام ستاره‌سالاری و ژانر فیلم‌های گانگستری را متحول كرد كه تاثیر و نفوذ آن همچنان بر فیلمسازان جهان باقی است.

بسیاری از منتقدان سینمایی، قسمت دوم «پدرخوانده» با بازی رابرت دنیرو در نقش جوانی دون كورلئونه را بهترین قسمت آن و بخش سوم آن را ضعیف‌ترین قسمت آن می‌دانند.

منبع : همشهری

مطالب مرتبط :

پدر خوانده به یاد ایام جوانی