تبیان، دستیار زندگی

5روش جایگزین «تنبیه» برای کودکی که یک دنده است!

گاهی موقعیتی پیش می‌آید که از دست فرزندتان عصبانی می‌شوید، به خاطر کار اشتباهی که او انجام داده، لازم می‌دانید تذکر بدهید یا تنبیهش کنید، اما ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تنبیه کردن، کودک، مکث کردن، عصبانیت، نفس کشیدن، انعطاف پذیری، لجبازی، خانواده، کودک
گاهی موقعیتی پیش می‌آید که از دست فرزندتان عصبانی می‌شوید، به خاطر کار اشتباهی که او انجام داده، لازم می‌دانید تذکر بدهید یا تنبیهش کنید، اما در تمام این موقعیت‌ها یک فکر جلودارتان می‌شود: «تنبیه کردن نتیجه ای ندارد.» درست است. خیلی وقت‌ها، تنبیه نتیجه ای ندارد، یا ممکن است نتیجه عکس بدهد. در واقع، در بسیاری از مواردی که پدر و مادرها فرزندانشان را تنبیه می‌کنند، می‌توانستند از روش‌های بهتری برای اصلاح فرزندشان استفاده کنند. این جور وقت‌ها، چه کارهایی را می‌توان جایگزین تنبیه کرد؟ ما به شما خواهیم گفت:

مکث کنید:
وقتی بشدت عصبانی هستید، به جای داد و بیداد کردن یا تنبیه فرزندتان، یک لحظه مکث کنید. نفس عمیق بکشید و با جدیت به فرزندتان بگویید که الان خیلی عصبانی هستید، اما بعدا حتما باید در این باره صحبت کنید. به این ترتیب، صرفا برای خاموش کردن آتش عصبانیت‌تان او را تنبیه نکرده‌اید.

یاد بدهید:
شاید اشتباهی که فرزندتان مرتکب شده از سر ناآگاهی بوده باشد. به او رفتار درست را یاد بدهید (یا حتی یادآوری کنید) و با یک توضیح مختصر علت زشتی رفتار او را روشن کنید. مثلا: وقتی اسباب بازی هایت را کف اتاق پخش می‌کنی، اتاق منظره بدی پیدا می‌کند. همیشه بعد از بازی باید آنها را جمع کنی.

مثبت باشید:
به جای سرزنش، انتقاد و غر و لند، نگاه مثبتی داشته باشید و از جنبه دیگری به قضیه نگاه کنید. مثلا به جای آنکه بگویید چرا صورتت را نشسته ای، یا تا صورتت را نشویی حق صبحانه خوردن نداری، بگویید: صورت قشنگت را بشوی تا سرحال تر صبحانه بخوری.

انعطاف نشان دهید:
درست است که قانونگذاری، نخستین شرط تربیت فرزند است اما قانون نباید خشک و غیرمنعطف باشد. وقتی می‌خواهید فرزندتان را به کاری وا دارید، گزینه‌های متفاوتی جلوی او بگذارید. این گزینه‌ها، تنبیه کردن را به تعویق می‌اندازند، چون فرزندتان فقط یک راه برای انجام یک کار جلوی خودش نمی‌بیند و به احتمال زیاد با یکی از روش‌هایی که به او پیشنهاد می‌دهید، کنار می‌آید. مثلا اگر فرزندتان از انجام تکالیفش سرباز می‌زند بگویید: می‌توانی مشق هایت را بنویسی و بعد با هم به پارک برویم، یا اینکه تا شب در خانه بمانیم و هر وقت دوست داشتی شروع به نوشتن کنی. اما به هر حال قبل از ساعت 7 باید تکالیفت را انجام داده باشی.

لجبازی نکنید:
اگر غائله به سمتی برود که وارد لجبازی و زورآزمایی شوید، بدون شک شما بازنده‌اید. شاید در ظاهر شما به خاطر بزرگتر بودن، یا داشتن زور بیشتر برنده شوید، اما سنگ بنای یک رابطه پرتنش، با لجبازی‌های ناتمام از همین جا گذاشته شده است. با فرزندتان لجبازی نکنید و سعی کنید همه چیز را در وضعیت آرام و با گفت‌وگو پیش ببرید.

منبع : نی نی سایت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.