تبیان، دستیار زندگی

«خط تماس»

رمان «خط تماس» نوشته «محمدرضا بایرامی» پیرامون زندگی سرلشکر پاسدار شهید احمد کاظمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
رمان «خط تماس» پیرامون زندگی سرلشکر پاسدار شهید احمد کاظمی
رمان «خط تماس» در نوع خود کم‌نظیر است، چرا که زندگی و خاطرات شهدا کمتر در قالب رمان منتشر شده است، همچنین این رمان، از نادر کتاب‌هایی بوده که در این سبک نگارش شده است. ساختار این رمان از پیچیدگی‌های خاصی برخودار بوده که همین موضوع به جذابیتش افزوده است.
«محمدرضا بایرامی»، نویسنده اصرار دارد تا زیاد در خصوص داستان صحبت نکند حتی در رمان «خط تماس» هم کمتر نامی از شهید کاظمی دید می‌شود تا مخاطبان با دیدن و خواندن آن لذت مطالعه‌اش را ببرند.
کتاب «خط تماس» توسط نشر «فاتحان» با همکاری کنگره سرداران و 2500 شهید نجف آباد در 252 صفحه و قطع رقعی منتشر گردید.
نگاهی به کتاب «خط تماس» نوشته محمدرضا بایرامی
محمدرضا بایرامی در نگارش رمان «خط تماس» به دنبال خط روایتی پازل‌گونه از اتفاقات دوران دفاع‌مقدس تا پروازی به نهایتِ عروج بوده و به دنبال واکاوی ابعاد درونی شهید احمد کاظمی و یارانی بلندپرواز همچون نبی‌الله شاه‌مرادی، صفدر رشادی، غلامرضا یزدانی، سعید مهتدی، حمید آذین‌پور و مرتضی بصیری است. فرماندهان و افسران عالیرتبه وقت نیروی زمینی سپاه پاسداران و خلبانان زبده نیروی هوایی که در عملیاتی دوباره از شور عشق به همان جایی رفتند که لیاقتش را داشتند. کتاب «خط تماس» با استفاده از فضای پرداختی ادبی سعی داشته به این حادثه نگاهی شوق‌آفرین و روایتی عاشقانه داشته باشد تا گوشه‌ای کوچک از تبلور پرواز این شهدای عرفه در تاریخ ادبیات پایداری به یادگار بماند.
کتاب «خط تماس» بر محوریت 2 روز پایانی عمر گرانقدر شهید پر افتخار احمد کاظمی می‌گذرد اما نویسنده با توسل به روش‌های رفت و برگشت زمانی و روایتی غیرخطی از طریق ذهن شخصیت‌های فرعی سعی داشته خوانندگان را به فصل‌هایی تماشایی از نقش برجسته آن شهید بزرگوار در دوران دفاع‌مقدس دعوت کند.
در بخشی از این رمان آمده است :
زمستان شروع شده بود و دسته‌های پرندگان مختلف، به سوی هور و جزیره‌‌های ام‌الطویل و فیاض و دریاچه‌ی بوبیان و کانال ماهیگیری می‌رفتند. گروه‌های هفتی‌شان از بالای سر نیروهای آماده‌ی رزم می‌گذشت و می‌رفت تا در جای مناسبی بنشیند. دو جناح چپ و راست‌شان در نقطه‌ای به هم می‌رسید که شاید به آن هم می‌شد در نوع خود گفت خط تماس.
رمان «خط تماس» پیرامون زندگی سرلشکر پاسدار شهید احمد کاظمی
محمدرضا بایرامی
عمده آثار بایرامی یا از روستا بوده یا از دفاع مقدس است. هنوز خاطرات کودکی در ذهنش وجود دارد و موجد آثار ارزشمندی از او شده است، از سابقه فعالیت‌های فرهنگی او می‌توان به داستان‌نویسی و برنده جوایز متعددی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه‌ هنری، جشنواره ادب و پایداری، جشنواره روستا، بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سمینار بررسی رمان ایران و جهان، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و کتاب سال مسجد جواد الائمه، برنده جایزه جهانی کبرای آبی و خرس طلایی از کشور سوئیس، اشاره کرد.
وی یکی از بهترین داستان نویسان کودک و نوجوان 20 سال اخیر است، همچنین از جمله آثار نوشته شده «محمدرضا بایرامی»، رمان «کوه مرا صدا زد»، رمان «بر لبه پرتگاه»، مجموعه داستان «بعد از کشتار»، داستان «رعد یک بار غرید»، رمان نوجوان «دود پشت تپه»، رمان نوجوان «عقاب‌های تپه 60»، خاطره ادبی «دشت شقایق‌ها»، خاطره ادبی «هفت روز آخر»، داستان «به کشتی نشسته»، مجموعه داستان «به دنبال صدای او»، «عقاب‌ها»، «بازنویسی خاطرات شب‌های بمباران»، «صدای جنگ»، داستان «عبور از کویر»، مجموعه داستان «همراهان»، کتاب «سایه ملخ»، «پل معلق»، «دره پلنگ‌ها»، رمان «بادهای خزان» و «مردگان باغ سبز»، است.
منبع: مشرق نیوز