تبیان، دستیار زندگی

«مفتون و فیروزه» به چاپ دوم رسید ـ رمانی که تاریخ خصوصی ملت ایران را بازگشایی کرد

سعید تشکری در «مفتون و فیروزه»، «صدای انقلاب ایران» را در قالب متن به گوش خوانندگان خود رسانده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
«مفتون و فیروزه» به چاپ دوم رسید-رمانی که تاریخ خصوصی ملت ایران را بازگشایی کرد

این صدای انقلاب ایران است/ از آقاسیدعلی خامنه‌ای تا هژبر یزدانی

«مفتون و فیروزه» حکایت دلدادگی شاگرد و استاد است. شاگردی که تا پای جان پای استادش می‌ایستد و حاضر است برای زنده ماندن او جانش را فدا کند. شاگردی مفتون و استادی فیروزه، شاگردی مفتون و استادی داریوش دانشگر، شاگردی بی بی صدیقه و مش ابوالقاسم و استادی آقا سیدعلی خامنه‌ای و شاگردی آقا سیدعلی و استادی آقا روح‌الله.
«سعید تشکری» در این رمان خواننده خود را به قوچان و مشهد در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی می‌برد. سال‌هایی که مردم دست به دست یکدیگر دادند تا بتوانند جرثومه ظلم و فساد پهلوی را از میان بردارند. مردمی که در جستجوی هوای تازه بودند و برای رسیدن به این هوای تازه از داغ و درفش پهلوی نهراسیدند و در برابر تانک و توپ نیز ایستادگی کردند.
در این رمان خواننده در کنار اینکه با فضای مبارزات مردم روبرو می‌شود با رهبری این مبارزات و نقش و اثرگذاری آن نیز آشنا می‌شود. رهبری که از هرچند هزاران کیلومتر دورتر از مردمش است اما دلش با آنهاست و همین همدلی مایه دلگرمی مبارزان می‌شود و حاضر می‌شوند به دل سیاهی بزنند و چادر سیاه شب ظلمانی پهولی را کنار بزنند و تا روز روشن انقلاب خمینی (ره) جهان را روشن کند.
در این رمان که به شدت نثری روان و شاعرانه دارد خواننده از دنبال کردن متن خسته نخواهد شد و تشکری سعی کرده با کوتاه‌نویسی از ملال‌آور شدن متنش جلوگیری کند تا خواننده آزرده نشود و پا به پای نویسنده برای رسیدن به مقصد با خواننده همراه شود.
اطلاعاتی که نویسنده در این رمان ارائه می‌کند ناشی از حجم مطالعه او دارد و خواننده این نکته را در می‌یابد. نکته دیگری که باید مورد اشاره قرار بگیرد تعدد شخصیت‌های رمان است که تشکری در پردازش آنها سربلند بوده و اثری بدون گیر و دشواری را به خواننده ارائه کرده است.
از آنجا که تشکری سابقه‌ای در هنرهای نمایش دارد در «مفتون و فیروزه» نیز با استفاده از این توانایی اثری به شدت تصویری را به خواننده ارائه کرده و خواننده در تصویرسازی‌ها با مشکل روبرو نیست و تمام نقاط و شخصیت‌ها و حالات افراد در ذهنش نقش می‌بندد.
تشکری در این رمان اطلاعات بسیاری از بافت سنتی قوچان و آداب و رسوم آنجا و همچنین مشهد به خواننده نشان می‌دهد. شخصیت‌هایی که پا در عالم واقع دارند در این رمان نیز حضور چشمگیری دارند و خواننده در آن با آنها روبرو می‌شود. آقاسیدعلی خامنه‌ای، شهید هاشمی‌نژاد، هژبر یزدانی و ... برخی از این شخصیت‌ها هستند که در داستان «مفتون و فیروزه» دیده می‌شوند.
به عبارتی می‌توان گفت تشکری توانسته در این اثر که برگزیده جایزه «قلم زرین» نیز شده است تابلویی کامل از روند مبارزات انقلاب اسلامی در مشهد را به خواننده ارائه کند و جزئیات بسیاری را به خواننده منتقل می‌کند.
تشکری برای پیش‌برد داستان خود درام عاشقانه مفتون و فیروزه، زیبا و مفتون، اسد و آذر، طیبه و داریوش و ... را نیز طرح می‌کند تا عامل پیش‌برنده‌ای برای این اثر داشته باشد.
در مجموع می‌توان گفت سعید تشکری در «مفتون و فیروزه»، «صدای انقلاب ایران» را در قالب متن به گوش خوانندگان خود رسانده است. این کتاب اثری است که خواندن آن موجب می‌شود خواننده حس پشیمانی پیدا نکند.
رمان «مفتون وفیروزه» اثر سعید تشکری در دو جلد از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است و خواندن تنها چند صفحه از رمان ۱۱۰۰ صفحه‌ای «مفتون و فیروزه» کافیست تا مخاطب دیگر نتواند چشم از متن کتاب بردارد.
انتشارات کتاب نیستان چاپ دوم، رمان دو جلدی «مفتون و فیروزه» اثر سعید تشکری را روانه بازار کرد.
«مفتون و فیروزه» از جمله رمان‌های شاخص ادبیات داستانی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه در ژانر انقلاب اسلامی به شمار می‌رود‌، تشکری در این رمان هم در مضمون و شیوه روایت و قصه پردازی و هم در محتوا به ساختار و شیوه‌ای نوین دست پیدا کرده است.
«مفتون و فیروزه» رمانی است دو جلدی که به تعبیر نویسنده، می‌­توان آن را تاریخ خصوصی ملت ایران در قالب داستان و رمان پنداشت و جدای از آن می ­شود به سادگی و با اطمینان خاطر عنوان داشت که این رمان و آنچه به عنوان سیر داستانی در آن یاد می ­شود، چیزی بیشتر از تاریخ خصوصی و شناسایی پرده‌ه­ای مغفول و ناشناخته از تاریخ انقلاب است که برای نخستین بار از زاویه دید فعالان فرهنگی و نه سیاسی روایت می­‌شود.
این نکته وجه ممیزه اصلی «مفتون و فیروزه» نسبت به رمان­ های هم­ سلک خودش است؛ قهرمانانش بر خلاف تمامی متون منتشر شده در حوزه تاریخ شفاهی و رمان تاریخی نه تنها از جنس سیاسیون و مبارزان نیستند؛ بلکه آنها هدفمند و هوشمندانه بستر فعالیت­ های جدی فرهنگی و هنرهای دراماتیک را برای مبارزات خود انتخاب کرده ­اند.
«مفتون و فیروزه» از این منظر، تاریخ شکل ­گیری و جهت­ یابی جریان روشنفکر دینی در بستر هنر تئاتر در ایران است؛ که در مقابله آشکار با هنر بی­ مغز و آوانگارد غرب­ زده دورانش، به دنبال چیزی بیشتر از هنر برای هنر است و به همین خاطر مانیفست فعالیت فرهنگی «مفتون و فیروزه» را می­ توان نخستین مانیفست فرهنگی مبارزات منجر به پیروزی انقلاب و نخستین جرقه ­های پیوند میان جریان هنر و اندیشه ناب دینی در تاریخ ایران دانست که امروز تبدیل به جریانی کاملاً مستقل و ریشه ­دار شده است.
«مفتون و فیروزه» از سویی دیگر نیز اثری قابل تأمل است و آن نقش­ آفرینی شخصیت اول سیاسی کشور با نامی حقیقی و بدون لفافه در آن است. مقام معظم رهبری با تمام وجوه شخصیت فرهنگی فرهیخته خود، در این رمان به نقش ­آفرینی داستانی پرداخته­‌اند و شرح فعالیت­های فرهنگی ایشان به ویژه ارتباط معظم له با جریان‌های فکری شهر مشهد و خط­ دهی و تزریق باورهای ناب دینی از سوی ایشان به فعالیت‌های فرهنگی و فکری موجود در شهر مشهد پیش از انقلاب بخش قابل توجهی از این رمان را می­ سازد؛ و به نوعی می­ توان این رمان را تاریخ شفاهی فعالیت­ های فکری فرهنگی ایشان در مشهد و میزان تأثیرگذاری آن به شمار آورد.
سعید تشکری این رمان را طی 7 سال تالیف و پیش از انتشار در هشت نوبت اقدام به بازنویسی آن کرده است‌، این رمان هم‌چنین برگزیده سیزدهمین جایزه قلم زرین شناخته شده است.
منبع: فارس نیوز