تبیان، دستیار زندگی

وسیله ای جنسی در اختیار کودکان و نوجوانان!

گرچه اثرات مثبت تكنولوژی در كیفیت زندگی ما قابل انكار نیست ولی در صورت عدم مدیریت صحیح نیز ممكن است اثرات مضر آن بر زندگی كودكان و نوجوانان ما غیرقابل جبران باشد. تلفن همراه امروز تبدیل به یك اسباب بازی جدید برای بچه ها شده كه كارشناسان از آن به عنوان اسباب بازی خطرناك یاد می كنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
والدینف شبکه های اجتماعی، مضرات فضای مجازی، کودکان، نوجوانان، موبایل، اینترنت، خانواده، ازدواج و خانواده، نوجوان
امروز بیشتر ما تلفن همراه را ابزاری ضروری در زندگی روزمره می دانیم و در كمتر شرایطی از آن شكایت می‌كنیم.
این دستگاه كوچك باعث شده در هر زمان و مكانی در دسترس باشیم. استفاده از تلفن همراه هر روز بیش از پیش در جوامع رواج می یابد و امروزه بسیاری از افراد از این پدیده نوین ارتباطی به طور مؤثر استفاده می كنند و انواع گوشی های همراه با جدیدترین فناوری ها در بازار عرضه می شود. دنیای امروز عصر تلویزیون، ماهواره، كامپیوتر، اینترنت و تلفن همراه است. موارد فوق چنان با سرعت وارد زندگی بشر شده و راه نفوذ خود را ادامه می دهند كه نمی توان از كنار آنها با بی تفاوتی گذشت؛ بلكه باید با آنها به روش صحیح برخورد نمود تا بیشترین سود و استفاده حاصل آید.

نكته قابل ذكر آن است كه گرچه اثرات مثبت تكنولوژی در كیفیت زندگی ما قابل انكار نیست ولی در صورت عدم مدیریت صحیح نیز ممكن است اثرات مضر آن بر زندگی كودكان و نوجوانان ما غیرقابل جبران باشد. تلفن همراه امروز تبدیل به یك اسباب بازی جدید برای بچه ها شده كه كارشناسان از آن به عنوان اسباب بازی خطرناك یاد می كنند.

اكثر والدین به فرزندان خود می آموزند كه با افراد غریبه صحبت نكنند، اگر در منزل تنها هستند در را به روی كسانی كه نمی شناسند باز نكنند و اگر فرد ناشناسی تلفن زد به او اطلاعات ندهند. همچنین آنها روی این موضوع كنترل و نظارت دارند كه فرزندشان با چه كسی حرف می زند؟ با چه كسی دوست است؟ كجا می رود؟ چه كتاب و روزنامه ای می خواند؟ و… اما نمی دانند كه همین نظارت، كنترل و راهنمایی را باید هنگام استفاده از تلفن همراه نیز اعمال كنند. بسیاری از والدین در مورد رایانه و بازیهای رایانه ای فرزندشان نظارت دارند ولی نسبت به تلفن همراه بی تفاوتند. با وجودی كه این وسیله اگر تحت كنترل نباشد می تواند بسیار خطرناك تر از رایانه، اینترنت، تلویزیون و… باشد.
چرا شبکه‌های اجتماعی تاثیر منفی دارند؟
دلایل زیادی هست که چرا شبکه‌ای اجتماعی برای نوجوانان و بزرگسالان جوان ضرر دارد. ذهن نوجوانان در حال رشد و بلوغ است در شبکه‌های اجتماعی اطلاعاتی که منتشر می‌شود خیلی وقت‌ها انعکاس واقعیت نیست. تصاویر دستکاری‌شده‌ی سلبریتی ها و مدل‌ها باعث می‌شود نوجوان نسبت به بدن خود تصویر خوبی نداشته باشند.

آنچه ما در پروفایلمان نشان می‌دهیم چیزی است که می‌خواهیم دیگران از ما برداشت کنند. شاد، فعال و جذاب!
نوجوانان کم سن و سال زندگی خود را با پست‌های دیگران در شبکه‌های اجتماعی مقایسه می‌کنند و زندگیشان را خسته‌کننده می‌بینند. این افکار هیجانات منفی و درنهایت افسردگی می‌آورد.

پژوهشگران معتقدند تفاوت بین مثبت و منفی بودن تاثیر شبکه‌های اجتماعی برمی‌گردد به این‌که هر پلتفرم بر چه چیزی تمرکز دارد. اینستاگرام و اسنپ چت بر عکس‌ها متمرکزند چیزی که به نوجوانان احساس به‌اندازه‌ی کافی خوب نبودن و درنتیجه اضطراب بیشتری می‌دهد.

متخصصان می‌گویند روزمره‌ی زندگی و یک محیط خاص از طریق محتوای ویدئویی روشن‌تر و بهتر از عکس نشان داده می‌شود. دیدن عکس افراد خوشحال و زیبا می‌تواند به‌راحتی به بیننده حس نارضایتی از خود و زندگی خود و افسردگی و ناراحتی بدهد.
بر اساس پژوهش RSPH بیش از ۹۰ درصد نوجوانان ۱۶ تا ۲۴ ساله کاربر شبکه‌های اجتماعی هستند. بنابراین لازم است در مورد خطرات و سودمندی آن بیشتر بدانیم.

از چه سنی برای کودکان و نوجوانان موبایل بگیریم؟
موبایل یکی از محصولات فناوری است که مزایای بیشماری دارد. به ویژه در این عصر که موبایل تقریبا همه کار می کند و علاوه بر تلفن، دوربین، کامپیوتر، حسابدار و ... نیز هست. اما همین موبایل دوست داشتنی که نفس بسیاری از ما به آن وابسته است برای کودکان و نوجوانان مضر و مخرب است. متاسفانه خیلی از والدین در مورد اینکه فرزندان  آنها گوشی موبایل دارد، با افتخار صحبت می کنند. کودک ۵ یا ۶ ساله ای که گوشی هوشمند به دست می گرد آیا واقعا از محدودیت ها و روش های استفاده آن آگاهی لازم را دارد؟ آیا پدر و مادر او احساس نمی کنند نباید این وسیله از این سن کم در اختیار او قرار بگیرد؟

البته برخی از والدین برای استفاده از موبایل برای فرزندان خود محدودیت تعیین می کنند و مثلا فقط دو ساعت موبایل در اختیار او قرار می دهند. در واقع آموزش و ضرورت از جمله مواردی است که محدوده سنی استفاده از تلفن همراه را در فرزندان مشخص می‌كند که بسته به شرایط کودک و خانواده، آموزش کودک، خطرات و تهدیداتی که در اختیار داشتن موبایل برای کودک به دنبال دارد این محدوده سنی را دستخوش تغییر می‌کند.

اما برخی از والدین از اینکه تا قبل از سن ۱۲ – ۱۷ سالگی برای فرزند خود موبایل تهیه کنند، اکراه دارند. برخی از خانواده ها از اینکه موبایل در اختیار فرزند خود قرار دهند می ترسند زیرا هراس دارند مبادا باعث انحراف او بشود.

واقعیت هم این است که والدین نباید به فرزندان دبستانی یا دوره راهنمایی خود موبایل بدهند زیرا با این کار این آزادی را به آنها می دهند که وارد شبکه های اجتماعی آنلاین شوند. یا متاسفانه با دوستان نامناسب ارتباط های مخفیانه داشته باشند. وقتی یک گوشی هوشمند در اختیار یک نوجوان باشد، او به طور دایم به اینترنت دسترسی دارد و اینترنت نیز با همه خوبی ها، سایت هایی دارد که برای فرزندان ما به هیچ وجه مناسب نیستند.

بهترین سن برای خرید گوشی برای فرزندان، دوره دبیرستان است. دختر و پسر در این سن دیگر کودک نیستند و می توانند تا حدی خوب را از بد تشخیص دهند.

نکات ایمنی تلفن همراه برای کودکان و نوجوانان:
به عنوان والدین، شما باید اقدامات پیشگیرانه ای برای به حداقل رساندن اثرات مضر موبایل در نظر بگیرید شامل:
-به کودکان زیر ۱۶ سال گوشی همراه ندهید. مغز کودک خیلی حساس تراز آن است که بتواند امواج رادیویی را تحمل کند.
-به بچه ها اجازه ندهید در مترو، اتوبوس، ماشین، آسانسور از گوشی موبایل استفاده کنند . چون موبایل برای دریافت سیگنال از داخل آهن بسیار بیشتر تلاش می کندو این قدرت آسیب پذیری را بالا می برد.
-اجازه ندهید وقتی آنتن دهی موبایل خوب نیست هم کودکتان از گوشی همراه استفاده کنند.
-خودتان استفاده از تلفن همراه را در اطراف کودک و نوجوانتان محدود کنید.
-حواستان باشد دکل تلفن همراه در نزدیکی خانه و مدرسه فرزندتان نباشد.
-اجازه ندهید بچه ها موبایلشان را به مدرسه ببرند.
-شب تلفن همراه را در اتاق فرزندتان نگذارید.

منابع : نگین سبز/ وبلاگ بی سی سی/جام نیوز / دیجی کالا 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.