تبیان، دستیار زندگی

چه رژیمی بگیرم چربی بیشتر از دست بدهم؟!

دکتر پیام فرح‌بخش، پزشک و متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به این سوال پاسخ می‌دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بخش تغذیه و آشپزی تبیان
 
چربی شکمی

56 سال سن دارم و قدم 160 سانتی‌متر و وزنم 98 کیلوگرم است. می‌خواستم بدانم چه رژیمی برای من خوب هست.
پاسخ: افراد میانسال زمانی که تصمیم می‌گیرند وزن کم کنند به خصوص زمانی که وزنشان بالاست، مثل شما که حدود 30 کیلوگرم وزن اضافه دارید، باید روند کاهش وزن خیلی دقیق تحت نظر متخصص صورت بگیرد و کاهش وزن حتماً با سنجش توده بدنی همراه باشد تا شاهد افت عضلات نباشیم. بهترین رژیم، رژیمی است که بر اساس الگوی درست خوردن جهانی یا MYplate یا بشقاب غذایی من طراحی شود و روزانه از هر 5 گروه غذایی منتها در سایز کم استفاده شود و نسبت درصد این گروه‌ها به هم به درستی طراحی شود تا وزن کاهش یابد. با توجه به اینکه در سنین بعد از 50 سالگی، فرد به شدت مستعد از دست دادن عضلات است، رژیم غذایی باید حتماً توسط متخصص تغذیه ارائه و تحت نظر وی وزن کم شود. در غیر این صورت اگرچه وزن فرد میانسال کم می‌شود ولی کاهش وزن سالمی نیست چراکه عضلات بدن تحلیل رفته است.

 
۴۷ سال سن دارم. هفته‌ای سه روز بدنسازی می‌روم. وزنم ۹۸ کیلوگرم و قدم ۱۸۲ سانتی‌متر است. لطفاً راهنمایی کنید چه رژیمی بگیرم چربی بیشتر از دست بدهم. در ضمن به جز وزنه ۳۰ دقیقه تردمیل هوازی هر جلسه می‌روم.
پاسخ: افرادی که هدفشان از ورزش، قصد کاهش وزن و از دست دادن چربی است، اولین و مهم‌ترین کار این است که میزان توده عضلانی بدن محاسبه شود. در اکثر مواقع، افراد ورزشکار به رغم اینکه به نظر می‌رسد وزنشان زیاد است زمانی که توده عضلانی آن‌ها سنجیده می‌شود، دیده می‌شود که این وزن به خاطر حجم توده عضلانی است نه تجمع چربی و نیازی به کاهش وزن نیست.
بنابراین در وهله اول حتماً درصدد محاسبه میزان توده عضلانی بدنتان باشید. در صورتی نیاز تحت نظر متخصص تغذیه از چربی‌سوزها استفاده کنید و وزن را به حالت متعادل بازگردانید. استفاده از هورمون استروئیدی یا هورمون رشد به هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود چراکه عوارض و عواقب به شدت زیادی دارد و می‌تواند خطرات جدی و حتی مرگ را به همراه داشته باشد.



منبع: سلامانه
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.