تبیان، دستیار زندگی

همزمان با مصرف لبنیات قرص آهن نخورید

از مصرف همزمان شیر و سایر فرآورده‌های لبنی با قرص آهن باید خودداری کرد، زیرا کلسیم موجود در لبنیات با جذب آهن در بدن تداخل دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

تداخل آهن و لبنیات

قرص آهن که برای درمان کم‌خونی تجویز می‌شود با برخی از داروها و مواد غذایی تداخل دارویی دارد و باید از مصرف همزمان آن اجتناب کنیم. قرص آهن همراه با غذا یا بلافاصله قبل و بعد از غذا نباید مصرف شود، زیرا در این صورت با دیگر عناصر غذایی تداخل پیدا کرده و از میزان جذب آن کاسته می‌شود. 

اگر بلافاصله بعد از مصرف ماست، شیر یا فرآورده‌های لبنی، مکمل آهن استفاده شود، آهن در دستگاه گوارش با کلسیم موجود در لبنیات تداخل جذب پیدا کرده و به طور کلی از جذب آهن کاسته می‌شود. فقر آهن در بین کم‌خونی‌ها شایع‌ترین نوع کم‌خونی است که نه تنها در ایران بلکه در جهان هم این‌گونه است و از آنجایی که آهن در بدن وظایف مهم و متعددی را بر عهده دارد تلاش برای رفع کمبود آهن اهمیت بسزایی دارد. به همین دلیل استفاده از منابع آهن از قبیل گوشت و تخم مرغ، غلات، سبزیجات و میوه‌ها توصیه می‌شود.

کم‌خونی‌های تغذیه‌ای کم‌خونی‌هایی است که در اثر دریافت ناکافی مواد مغذی ایجاد می‌شوند و از مهم‌ترین مواد مغذی که برای خون‌سازی مفید است می‌توان آهن، ویتامین ب 12 و اسیدفولیک را نام برد. همچنین مصرف قرص آهن نیز توصیه می‌شود که بهتر است در آخر شب قبل از خواب استفاده شود تا عوارض ناشی از آن کاهش یابد.

قرص‌های فروس سولفات برای کم‌خونی تجویز می‌شود و چنانچه همراه با لبنیات مصرف شود به خاطر تداخل کلسیم با آهن مانع جذب آهن شده و درمان کم‌خونی را دچار اختلال می‌کند

یک متخصص فراماکوتراپی گفت: مصرف قرص‌های فروس سولفات به همراه لبنیات، مانع جذب آهن می‌شود و درمان کم‌خونی را دچار اختلال می‌کند.

این متخصص اظهار کرد: تداخلات دارویی طیف گسترده‌ای از مشکلات را به دنبال دارد.

مصرف قرص آهن به همراه لبنیات، مانع جذب آهن می‌شود

وی با بیان اینکه تداخل دارویی شامل تداخل دارو با غذا یا مواد دیگر و دارو با داروست، اضافه کرد: دارو به عنوان ماده‌ای شیمیایی برای تشخیص و درمان در نظر گرفته می‌شود و غلظت آن در خون و محل مورد نظر مشخص است. دارو در جذب، توزیع، متابولیسم و دفع در بدن روند مشخصی دارد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه برخی داروها باید در محیط اسیدی معده باز و جذب شوند، افزود: چنانچه این داروها همزمان با داروهایی که اسید معده یا PH معده را کاهش می‌دهند، استفاده شوند، منجر به تداخل می‌شوند.

وی گفت: چنانچه داروی سلیکوفلوکساسین که برای عفونت مجاری ادراری و تنفسی استفاده می‌شود، همزمان با مکمل‌های کلسیم‌دار یا مواد غذایی حاوی کلسیم باشد، سبب می‌شود میزان جذب کلسیم کاهش یابد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان کرد: قرص‌های فروس سولفات برای کم‌خونی تجویز می‌شود و چنانچه همراه با لبنیات مصرف شود به خاطر تداخل کلسیم با آهن مانع جذب آهن شده و درمان کم‌خونی را دچار اختلال می‌کند.

با توجه به اینکه کبد مسئول متابولیسم و سوخت و ساز بدن است، مصرف یک سری از داروها روی عملکرد کبد تأثیر می‌گذارد.



منبع: تابناک
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.