تبیان، دستیار زندگی

حكم ترك اعتكاف در روز سوم

حكم ترك اعتكاف در روز سوم به‌علت حائض‌شدن یا مریض‌شدن :
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 حكم ترك اعتكاف در روز سوم به‌علت حائض‌شدن یا مریض‌شدن :

آیت الله وحید خراسانی:

چنانچه روز سوم حیض شود ، واجب است اعتكاف (سه روز ) را قضا نماید ، یعنی یك اعتكاف كامل بجا آورد. و اگر روز سوم مریض شود ، بنابراحتیاط واجب ، اعتكاف (سه روز ) را قضا نماید یا به مجتهد جامع‌الشرایط كه بعد از معظم ‌له از دیگران أعلم است ، رجوع نماید.

مقام معظم رهبری :

پاسخ اول : درصورت حائض ‌شدن ، حتّى اگر در ساعات آخر روز سوم باشد ، اعتکاف باطل مى‌شود و اعتكاف سال بعد بر این شخص لازم نیست.

پاسخ دوم : اگر مریضى به‌ نحوى باشد كه روزه‌گرفتن و اعتكاف مشقّت داشته باشد ، ترك اعتكاف مانعى ندارد و نیازى به اعاده نمى‌باشد.

آیت الله مکارم شیرازی :

درمورد حائض‌شدن زن در روز سوم اعتکاف ، اگر اعتکاف نذری نبوده ، احتیاط مستحب آن است که آن اعتکاف را قضا کند؛ هر چند در ماه دیگری باشد و درصورتی‌که مریض شود ، می‌تواند اعتکاف را به هم بزند و درصورتی‌که روز سوم باشد ، باید قضا کند و همچنین اگر به ‌عنوان نذر بوده ، باید قضا کند ؛ ولی کفّاره ندارد.

آیت الله سیستانی :

اگر زنی كه معتكف شده است بعد از‌ اتمام روز دوم اعتكاف ، حائض شود واجب است فوراً از مسجد خارج شود و قضاء اعتكاف بر او بنابر احتیاط واجب لازم می باشد ، مگر آنکه در ابتدای اعتکاف شرط رجوع (شرط رها نمودن اعتکاف در اثنای آن) كرده باشد که در این صورت با پیش آمدن عذر مذکور ، اعتكاف را حتّی در روز سوّم رها کرده و قضای آن نیز واجب نمی باشد . [75]

سؤال1 :

خانمی که به واسطه نذر (معیّن یا غیر معیّن) یا اعتکاف مستحبی معتکف شده ، اگر روز دوم یا سوم حائض شود ، آیا قضای اعتکاف بر او واجب است؟

آیت الله بهجت :

در مورد نذر ، مطلقاً باید آن اعتکاف را قضا کند و در مورد اعتکاف مستحبی در روز دوم قضا ندارد و در روز سوم اگر حائض شود ، باید آن را قضا کند مگر اینکه از اول اعتکاف شرط رجوع کرده باشد.

آیت الله شبیری زنجانی :

اعتکاف وی باطل است و در صورتی که اعتکاف به واسطه نذر غیر معین بر او لازم شده باشد ، اعتکاف درزمان دیگری بر وی واجب است.

آیت الله صافی گلپایگانی:

در مورد سؤال در نذر معیّن و مستحبی قضا ندارد و در نذر غیر معیّن باید نذر خود را بعد از پاک شدن از حیض ادا کند. [76]

سؤال2 :

آیا قضای اعتکاف واجب ‌فوری است ؟

قضای اعتکاف ، واجب فوری نیست ، هرچند انجام آن در اولین فرصت مطابق احتیاط است. [77]
پی نوشت ها:
[75] استفتاء خصوصی .

[76] استفتاء خصوصی .

[77] عروه الوثقی، ج۱ ص۸۹ م6 .

منبع:
سایت سراج


 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.