محرّمات اعتکاف
حكم لمس و بوسیدن با شهوت برای معتكف چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : چهارشنبه 1396/07/26
1. آمیزش با همسر
جماع و آمیزش با همسر در حال اعتکاف جایز نیست هر چند موجب إنزال و خروج منی نشود و ارتکاب عمدی آن اعتکاف را باطل میکند. [55]
سؤال1 :
حكم لمس و بوسیدن با شهوت برای معتكف چیست؟
آیات عظام امام ، فاضل لنکرانی، نوری همدانی :
مبطل اعتكاف است و باید از آن اجتناب نمود.
آیات عظام سیستانی ، خوئی ، صافی گلپایگانی ، وحید خراسانی ، مكارم شیرازی :
بنابر احتیاط واجب از آن اجتناب نمایند. [56]
سؤال2 :
حکم نگاه كردن با شهوت به همسر در ایّام اعتكاف چیست؟
مبطل اعتكاف نیست ولی احتیاط مستحب آن است كه در ایّام اعتكاف از آن اجتناب شود. [57]
2. استمناء
معتکف بنابر احتیاط واجب ، باید از استمناء اجتناب نماید. [58]
3. بوییدن عطریّات و بوهای خوش
مشهور :
بوییدن بوی خوش و گلهای خوش بو به قصد لذت حرام است امّا اگر بدون قصد لذّت باشد ، مثل اینکه فاقد حس شامّه باشد ، حرام نیست.
آیت الله سیستانی :
بوییدن بوی خوش مطلقاً حرام است هر چند برای خرید و فروش باشد ؛ ولی بوییدن گلهای خوش بو با قصد لذّت حرام است و کسیکه شامه ندارد ، اشکال ندارد.
مرحوم امام :
اگر کسی حسی بویایی دارد ، ولی از بوها لذت نمیبرد ، بوییدن برای او اشکال ندارد.
آیت الله مکارم شیرازی:
بوییدن عطریات و بوهای خوش ، هرچند به قصد لذت نباشد ، حرام است مثل اینکه عطری را برای امتحان ببوید. [59]
سؤال1 :
حکم بوییدن عطریّات و بوهای خوش و گیاهان خوشبو در حال اعتکاف چیست؟
الف ) حکم بوییدن عطریّات :
برای معتكف در حال اعتكاف بوییدن عطریّات در صورتی كه از بوییدن آن لذّت ببرد جایز نیست ، هرچند لذّت بدون اختیار حاصل گردد. و اگر از بوییدن آن لذّت نبرد :
آیات عظام امام ، بهجت ، خوئی ، وحید خراسانی:
اشكال ندارد.
آیات عظام فاضل لنکرانی، صافی گلپایگانی:
بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
آیات عظام سیستانی ، مكارم شیرازی، نوری همدانی:
برای معتكف بوییدن عطریّات مطلقاً چه از بوییدنش لذّت ببرد و چه لذّت نبرد جایز نیست.
ب ) حکم بوییدن گیاهان خوشبو :
برای معتكف در حال اعتكاف بوییدن گیاهان خوشبو مثل انواع گل های معطّر ، در صورتی كه از بوییدن آن لذّت میبرد جایز نیست. و اگر از بوییدن آن لذّت نمیبرد :
آیات عظام امام ، خوئی ، صافی گلپایگانی ، سیستانی ، وحید خراسانی ، بهجت ، مكارم شیرازی، نوری همدانی :
اشكال ندارد.
آیات عظام تبریزی ، فاضل لنکرانی:
احتیاط واجب جائز نیست. [60]
سؤال2:
در مساجد معمولاً غیر معتكفین عطر میزنند و گریزی از آن نیست ، وظیفه معتكف چیست؟
مقام معظم رهبری :
در مواردی که موجب استشمام بوی خوش نشود مانع ندارد.
آیت الله سیستانی :
در مساجدی كه معمولاً غیر معتكفین عطر میزنند استشمام بوی عطر آنان جایز نیست ولی احساس بوی عطر ظاهراً مانعی ندارد و لازم نیست بینی خود را بگیرد.
آیت الله مكارم شیرازی:
عمداً بوی آنرا استشمام نكند هر چند بی اختیار به مشامش برسد.
آیت الله صافی گلپایگانی:
استشمام عمدی نكند.
آیت الله وحید خراسانی:
اشكالی ندارد ولی عمداً استشمام نكند.
آیت الله نوری همدانی:
اگر امكان دارد فاصله گرفته شود و استشمام نكند.
آیت الله شبیری زنجانی :
استشمام عطر جایز نیست ولی احساس بوی عطر ظاهراً مانعی ندارد. [61]
سؤال3 :
آیا معتكف میتواند از مواد شوینده معطّر و خوشبو از جمله صابون مایع یا جامد ، شامپو ، خمیر دندان (با قید خوشبو بودن) استفاده نماید؟
مقام معظم رهبری :
در مواردی که موجب استشمام بوی خوش نشود مانع ندارد.
آیات عظام سیستانی،شبیری زنجانی :
بلی میتواند.
آیت الله صافی گلپایگانی:
محل اشكال است.
آیت الله وحید خراسانی:
احتیاط واجب است كه ترك كند.
آیت الله نوری همدانی:
جائز نیست.
آیت الله مكارم شیرازی:
احتیاط واجب پرهیز است. [62]
4. خرید و فروش
خرید و فروش ، بلکه مطلق تجارت درصورت عدم ضرورت ، بنابر احتیاط واجب بر معتکف حرام است. ولی اشتغال به کارهای مباح دنیوی ، حتّی مثل خیّاطی و بافندگی و مانند آن ، اشکالی ندارد ؛ هرچند ترک آن جز در موارد اضطرار، مطابق با احتیاط است و هرگاه برای تهیۀ مواد خوراکی ناچار از خرید و فروش شود و شخص غیر معتکفی که این کار را انجام دهد، نیابد و تهیۀ اجناس مذکور بدون خرید مثل هدیه یا قرض گرفتن امکان نداشته باشد، دراینصورت خرید و فروش مانعی ندارد. [63]
سؤال4 :
معامله برای معتكف از طریق موبایل و گوشی همراه چه حكمی دارد؟
مقام معظم رهبری :
در غیر موارد ضروری جایز نیست.
آیت عظام سیستانی ، فاضل لنکرانی ، مكارم شیرازی :
جایز نیست.
آیات عظام وحید خراسانی، صافی گلپایگانی:
اشكال دارد.
آیت الله نوری همدانی:
چنانچه ضرورت نداشته باشد ، جائز نیست.
آیت الله بهجت :
بیع و شراء مطلقاً بر معتكف حرام است. [64]
مسأله :
اگر درحال اعتکاف ، خرید و فروش انجام دهد ، معامله باطل نیست هرچند اعتکاف باطل باشد. [65]
5 . جدال و مجادله
جدال بر سر مسائل دنیوی یا دینی به قصد غلبه کردن بر طرف مقابل و اظهار فضیلت ، حرام است ؛ امّا به نیت روشن شدن حقیقت و برطرفکردن خطا و اشتباه طرف مقابل ، نه تنها اشکالی ندارد ، بلکه از بهترین عبادات است. بنابر این ملاک قصد و نیّت معتکف است ، زیرا که هرکس در گروی نیّات خویش است. [66]
مسائل محرّمات اعتکاف
1) فرقی بین انجام محرّمات در روز و یا در شب نیست :
آیات عظام سیستانی ، خوئی ، تبریزی :
اگر اعتکاف واجب معیّن باشد هر چند به خاطر سپری شدن دو روز اول اعتکاف ، موارد مذکور حرام می باشند و چنانچه واجب معیّن نباشد بنابراحتیاط واجب حرام است .
آیت الله وحید خراسانی:
اگر اعتکاف واجب معیّن باشد هر چند به خاطر سپری شدن دو روز اول اعتکاف ، موارد مذکور حرام می باشد و درحرمت تکلیفی این موارد ، چنانچه واجب معیّن نباشد اشکال است ، هرچند احتیاط واجب حرام است مگر در جماع ، که حرمت تکلیفی و وضعی دارد. [67]
( البته چیزهایی که انجام آن بر معتکف حرام است ، به خاطر آنکه روزه را باطل میکند ، مانند خوردن و آشامیدن و ... ، فقط در روز حرام است.) [68]
2) ارتكاب عمدی محرمّات ، اعتکاف را بهم میزند :
تنها اگر معتکف عمل آمیزش از محرّمات را عمداً انجام دهد مبطل اعتكاف است ولی مبطلات دیگر را اگر عمداً انجام دهد :
آیات عظام سیستانی ، خوئی ، وحید خراسانی ، مكارم شیرازی، نوری همدانی :
اعتكاف باطل میشود.
آیات عظام امام ، فاضل لنکرانی:
صحت اعتكاف محل اشكال است ، احتیاط مراعات گردد.
آیات عظام بهجت ، صافی گلپایگانی:
اعتكاف بنابر احتیاط باطل میشود. [69]
3) انجام مبطلات روزه ، اعتکاف را هم باطل می کند :
هر چیزی که روزه را باطل میکند ، اگر در روز واقع شود ، اعتکاف را هم باطل میکند ، چون شرط اعتکاف روزه بودن است. [70]
4) انجام سهوی محرّمات :
اگر یكی از محرّمات اعتكاف را سهواً انجام دهد :
آیات عظام بهجت ، سیستانی :
مبطل نیست مطلقا ً.
آیات عظام فاضل لنکرانی، نوری همدانی:
مبطل نیست مگر در آمیزش سهوی بنابراحتیاط وجوبی كه اگر در اعتكاف واجب انجام شود ، بنابر احتیاط واجب اعتكاف را از سر بگیرد یا آن اعتكاف را تمام نماید و بعداً قضاء كند و اگر در اعتكاف مستحب انجام شود ، بنابر احتیاط واجب اعتكاف را تمام نماید.
مرحوم امام :
احتیاط نماید و اعتكاف را تمام نماید و اگر واجب معیّن بوده است آن را قضاء كند و اگر واجب غیر معیّن بوده است ، چنانچه در دو روز اوّل این سهو را مرتكب شده است ، آن را از سر گیرد و اگر در روز سوّم مرتكب شده است ، اعتكاف را تمام نماید و دوباره از سر گیرد ، امّا آمیزش اگر سهواً هم انجام شود مبطل اعتکاف است.
آیت الله صافی گلپایگانی:
آمیزش سهوی مبطل اعتكاف است و در سایر موارد صحّت اعتكاف محلّ اشكال است لذا در موردی كه اتمام اعتكاف واجب است بنابر احتیاط اعتكاف را تمام نموده و بعداً هم دوباره معتكف گردد.
آیات عظام وحید خراسانی، خوئی :
صحّت اعتكافش محلّ اشكال است خصوصاً در آمیزش .
آیت الله مکارم شیرازی:
اعتکافش خالی از اشکالی نیست ؛ اما اگر آمیزش جنسی کند ، هرچند از روی فراموشی باشد ، چنانچه اعتکاف واجب باشد ، باید پس از اتمام آن ، درصورتیکه وقت آن محدود بوده ، قضای آن را بجا آورد و اگر وقتش وسیع است ، بنابر احتیاط واجب آن را از نو شروع کند و اگر مستحب بوده ، آن را تمام کند و قضا ندارد. [71]
پی نوشت ها:
[55] عروه الوثقی ، فی احکام الاعتکاف مورد الاول .
[56] تحریر الوسیلة ج1، القول فی احكام الاعتكاف ، هدایه العباد آیه الله صافی ج1، الاعتكاف م 1417 ، وسیله النجاه آیه الله بهجت، احكام الاعتكاف، م 1208 و استفتائات، ج2، س3151 ، الاحكام الواضحة آیه الله فاضل، احكام الاعتكاف، م 1109 ، منهاج الصالحین آیات عظام عظام خوئی، تبریزی، وحید، سیستانی ج1، فصل فی احكام الاعتكاف، م 1078 ، عروه الوثقی ج2، كتاب الاعتكاف، فصل فی احكام الاعتكاف ، استفتائات جدید، آیه الله مكارم شیرازی، ج2، س502 ص166 .
[57] عروه الوثقی ج2، كتاب الاعتكاف، فصل فی احكام الاعتكاف استفتائات جدید، آیه الله مکارم ج3، س324 ص108 ، اعتکاف عبادتی کامل، ص۸۹ .
[58] عروه الوثقی ج۲ ص۸۷ .
[59] عروه الوثقی، ج۲، ص۸۷ ، اعتکاف عبادتی کامل، ص۹۰.
[60] تحریر الوسیله ج1، خاتمة فی الاعتكاف، القول فیاحكام الاعتكاف، ص282 ، الاحكام الواضحة آیه الله فاضل، الاعتكاف، احكام الاعتكاف، م 1109 ص270 ، وسیله النجاه آیه الله بهجت، احكام الاعتكاف، م 1208 ص 336 و استفتائات جدید، ج2، س3152 ص446 ، منهاج الصالحین آیات عظام خوئی، تبریزی، وحید، سیستانی ج1، فصل فی احكام الاعتكاف، م 1078 ، هدایه العباد آیه الله صافی ج1، شروط الاعتكاف، م 1419 و استفتائات پیرامون اعتكاف، س 100 ص71 ، عروه الوثقی ج2 فصل فی احكام الاعتكاف ، استفتائات جدید آیه الله مکارم ج2 س499.
[61] استفتاء خصوصی ، اعتکاف عبادتی کامل ص۱۲۳.
[62] استفتائات خصوصی .
[63] عروه الوثقی ج۲، ص۸۷ محرمات الاعتکاف مورد الرابع .
[64] استفتائات خصوصی .
[65] منهاج الصالحین آیت الله سیستانی ج۱، ص۳۴۶، م۱۰۸۳ ، منهاج الصالحین آیات عظام خویی ، وحید ج۲، ص۳۱۲ ، م۱۰۸۱.
[66] عروه الوثقی ج2 فی احکام الاعتکاف مورد الخامس .
[67] عروه الوثقی ج2 ص۸۸ محرّمات الاعتکاف م1 ، منهاج الصالحین آیات عظام خویی، سیستانی ج۱ م1080 .
[68] عروه الوثقی ج2 ص۸۸ محرّمات الاعتکاف م1 .
[69] تحریر الوسیلة ج1القول فی احكام الاعتكاف، م 2 ، وسیله النجاه آیه الله بهجت، احكام الاعتكاف، م 1210 ، هدایه العباد آیه الله صافی ج1، الاعتكاف، م 1423 ، الاحكام الواضحة آیه الله فاضل، احكام الاعتكاف، م 1111 ص271 ، عروه الوثقی ج2 فصل فی احكام الاعتكاف، م3 ، منهاج الصالحین آیات عظام خوئی، تبریزی، وحید، سیستانی ج1، فصل فی احكام الاعتكاف، م1080 .
[70] عروه الوثقی ج2 فی احکام الاعتکاف م3 .
[71] عروه الوثقی ج2 فی احکام الاعتکاف م4 ، تحریر الوسیلة مرحوم امام، ج1، القول فی احكام الاعتكاف، م 2 ، هدایه العباد آیه الله صافی ج1، الاعتكاف م 1423 ، وسیله النجاه آیه الله بهجت، خاتمة فی الاعتكاف، احكام الاعتكاف، م 1210 ، جامع المسائل آیه الله بهجت ج2، احكام الاعتكاف ص56 ، الاحكام الواضحة آیه الله فاضل، الاعتكاف ، احكام الاعتكاف، م1111 ص271 ، عروه الوثقی ج2، فی أحكام الاعتكاف، م 4 ، منهاج آیات عظام خوئی، تبریزی، وحید، سیستانی ج1 فی احكام الاعتكاف م 1081 ، اعتکاف عبادتی کامل ص۹۲.
منبع:
سایت سراج
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید. جماع و آمیزش با همسر در حال اعتکاف جایز نیست هر چند موجب إنزال و خروج منی نشود و ارتکاب عمدی آن اعتکاف را باطل میکند. [55]
سؤال1 :
حكم لمس و بوسیدن با شهوت برای معتكف چیست؟
آیات عظام امام ، فاضل لنکرانی، نوری همدانی :
مبطل اعتكاف است و باید از آن اجتناب نمود.
آیات عظام سیستانی ، خوئی ، صافی گلپایگانی ، وحید خراسانی ، مكارم شیرازی :
بنابر احتیاط واجب از آن اجتناب نمایند. [56]
سؤال2 :
حکم نگاه كردن با شهوت به همسر در ایّام اعتكاف چیست؟
مبطل اعتكاف نیست ولی احتیاط مستحب آن است كه در ایّام اعتكاف از آن اجتناب شود. [57]
2. استمناء
معتکف بنابر احتیاط واجب ، باید از استمناء اجتناب نماید. [58]
3. بوییدن عطریّات و بوهای خوش
مشهور :
بوییدن بوی خوش و گلهای خوش بو به قصد لذت حرام است امّا اگر بدون قصد لذّت باشد ، مثل اینکه فاقد حس شامّه باشد ، حرام نیست.
آیت الله سیستانی :
بوییدن بوی خوش مطلقاً حرام است هر چند برای خرید و فروش باشد ؛ ولی بوییدن گلهای خوش بو با قصد لذّت حرام است و کسیکه شامه ندارد ، اشکال ندارد.
مرحوم امام :
اگر کسی حسی بویایی دارد ، ولی از بوها لذت نمیبرد ، بوییدن برای او اشکال ندارد.
آیت الله مکارم شیرازی:
بوییدن عطریات و بوهای خوش ، هرچند به قصد لذت نباشد ، حرام است مثل اینکه عطری را برای امتحان ببوید. [59]
سؤال1 :
حکم بوییدن عطریّات و بوهای خوش و گیاهان خوشبو در حال اعتکاف چیست؟
الف ) حکم بوییدن عطریّات :
برای معتكف در حال اعتكاف بوییدن عطریّات در صورتی كه از بوییدن آن لذّت ببرد جایز نیست ، هرچند لذّت بدون اختیار حاصل گردد. و اگر از بوییدن آن لذّت نبرد :
آیات عظام امام ، بهجت ، خوئی ، وحید خراسانی:
اشكال ندارد.
آیات عظام فاضل لنکرانی، صافی گلپایگانی:
بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
آیات عظام سیستانی ، مكارم شیرازی، نوری همدانی:
برای معتكف بوییدن عطریّات مطلقاً چه از بوییدنش لذّت ببرد و چه لذّت نبرد جایز نیست.
ب ) حکم بوییدن گیاهان خوشبو :
برای معتكف در حال اعتكاف بوییدن گیاهان خوشبو مثل انواع گل های معطّر ، در صورتی كه از بوییدن آن لذّت میبرد جایز نیست. و اگر از بوییدن آن لذّت نمیبرد :
آیات عظام امام ، خوئی ، صافی گلپایگانی ، سیستانی ، وحید خراسانی ، بهجت ، مكارم شیرازی، نوری همدانی :
اشكال ندارد.
آیات عظام تبریزی ، فاضل لنکرانی:
احتیاط واجب جائز نیست. [60]
سؤال2:
در مساجد معمولاً غیر معتكفین عطر میزنند و گریزی از آن نیست ، وظیفه معتكف چیست؟
مقام معظم رهبری :
در مواردی که موجب استشمام بوی خوش نشود مانع ندارد.
آیت الله سیستانی :
در مساجدی كه معمولاً غیر معتكفین عطر میزنند استشمام بوی عطر آنان جایز نیست ولی احساس بوی عطر ظاهراً مانعی ندارد و لازم نیست بینی خود را بگیرد.
آیت الله مكارم شیرازی:
عمداً بوی آنرا استشمام نكند هر چند بی اختیار به مشامش برسد.
آیت الله صافی گلپایگانی:
استشمام عمدی نكند.
آیت الله وحید خراسانی:
اشكالی ندارد ولی عمداً استشمام نكند.
آیت الله نوری همدانی:
اگر امكان دارد فاصله گرفته شود و استشمام نكند.
آیت الله شبیری زنجانی :
استشمام عطر جایز نیست ولی احساس بوی عطر ظاهراً مانعی ندارد. [61]
سؤال3 :
آیا معتكف میتواند از مواد شوینده معطّر و خوشبو از جمله صابون مایع یا جامد ، شامپو ، خمیر دندان (با قید خوشبو بودن) استفاده نماید؟
مقام معظم رهبری :
در مواردی که موجب استشمام بوی خوش نشود مانع ندارد.
آیات عظام سیستانی،شبیری زنجانی :
بلی میتواند.
آیت الله صافی گلپایگانی:
محل اشكال است.
آیت الله وحید خراسانی:
احتیاط واجب است كه ترك كند.
آیت الله نوری همدانی:
جائز نیست.
آیت الله مكارم شیرازی:
احتیاط واجب پرهیز است. [62]
4. خرید و فروش
خرید و فروش ، بلکه مطلق تجارت درصورت عدم ضرورت ، بنابر احتیاط واجب بر معتکف حرام است. ولی اشتغال به کارهای مباح دنیوی ، حتّی مثل خیّاطی و بافندگی و مانند آن ، اشکالی ندارد ؛ هرچند ترک آن جز در موارد اضطرار، مطابق با احتیاط است و هرگاه برای تهیۀ مواد خوراکی ناچار از خرید و فروش شود و شخص غیر معتکفی که این کار را انجام دهد، نیابد و تهیۀ اجناس مذکور بدون خرید مثل هدیه یا قرض گرفتن امکان نداشته باشد، دراینصورت خرید و فروش مانعی ندارد. [63]
سؤال4 :
معامله برای معتكف از طریق موبایل و گوشی همراه چه حكمی دارد؟
مقام معظم رهبری :
در غیر موارد ضروری جایز نیست.
آیت عظام سیستانی ، فاضل لنکرانی ، مكارم شیرازی :
جایز نیست.
آیات عظام وحید خراسانی، صافی گلپایگانی:
اشكال دارد.
آیت الله نوری همدانی:
چنانچه ضرورت نداشته باشد ، جائز نیست.
آیت الله بهجت :
بیع و شراء مطلقاً بر معتكف حرام است. [64]
مسأله :
اگر درحال اعتکاف ، خرید و فروش انجام دهد ، معامله باطل نیست هرچند اعتکاف باطل باشد. [65]
5 . جدال و مجادله
جدال بر سر مسائل دنیوی یا دینی به قصد غلبه کردن بر طرف مقابل و اظهار فضیلت ، حرام است ؛ امّا به نیت روشن شدن حقیقت و برطرفکردن خطا و اشتباه طرف مقابل ، نه تنها اشکالی ندارد ، بلکه از بهترین عبادات است. بنابر این ملاک قصد و نیّت معتکف است ، زیرا که هرکس در گروی نیّات خویش است. [66]
مسائل محرّمات اعتکاف
1) فرقی بین انجام محرّمات در روز و یا در شب نیست :
آیات عظام سیستانی ، خوئی ، تبریزی :
اگر اعتکاف واجب معیّن باشد هر چند به خاطر سپری شدن دو روز اول اعتکاف ، موارد مذکور حرام می باشند و چنانچه واجب معیّن نباشد بنابراحتیاط واجب حرام است .
آیت الله وحید خراسانی:
اگر اعتکاف واجب معیّن باشد هر چند به خاطر سپری شدن دو روز اول اعتکاف ، موارد مذکور حرام می باشد و درحرمت تکلیفی این موارد ، چنانچه واجب معیّن نباشد اشکال است ، هرچند احتیاط واجب حرام است مگر در جماع ، که حرمت تکلیفی و وضعی دارد. [67]
( البته چیزهایی که انجام آن بر معتکف حرام است ، به خاطر آنکه روزه را باطل میکند ، مانند خوردن و آشامیدن و ... ، فقط در روز حرام است.) [68]
2) ارتكاب عمدی محرمّات ، اعتکاف را بهم میزند :
تنها اگر معتکف عمل آمیزش از محرّمات را عمداً انجام دهد مبطل اعتكاف است ولی مبطلات دیگر را اگر عمداً انجام دهد :
آیات عظام سیستانی ، خوئی ، وحید خراسانی ، مكارم شیرازی، نوری همدانی :
اعتكاف باطل میشود.
آیات عظام امام ، فاضل لنکرانی:
صحت اعتكاف محل اشكال است ، احتیاط مراعات گردد.
آیات عظام بهجت ، صافی گلپایگانی:
اعتكاف بنابر احتیاط باطل میشود. [69]
3) انجام مبطلات روزه ، اعتکاف را هم باطل می کند :
هر چیزی که روزه را باطل میکند ، اگر در روز واقع شود ، اعتکاف را هم باطل میکند ، چون شرط اعتکاف روزه بودن است. [70]
4) انجام سهوی محرّمات :
اگر یكی از محرّمات اعتكاف را سهواً انجام دهد :
آیات عظام بهجت ، سیستانی :
مبطل نیست مطلقا ً.
آیات عظام فاضل لنکرانی، نوری همدانی:
مبطل نیست مگر در آمیزش سهوی بنابراحتیاط وجوبی كه اگر در اعتكاف واجب انجام شود ، بنابر احتیاط واجب اعتكاف را از سر بگیرد یا آن اعتكاف را تمام نماید و بعداً قضاء كند و اگر در اعتكاف مستحب انجام شود ، بنابر احتیاط واجب اعتكاف را تمام نماید.
مرحوم امام :
احتیاط نماید و اعتكاف را تمام نماید و اگر واجب معیّن بوده است آن را قضاء كند و اگر واجب غیر معیّن بوده است ، چنانچه در دو روز اوّل این سهو را مرتكب شده است ، آن را از سر گیرد و اگر در روز سوّم مرتكب شده است ، اعتكاف را تمام نماید و دوباره از سر گیرد ، امّا آمیزش اگر سهواً هم انجام شود مبطل اعتکاف است.
آیت الله صافی گلپایگانی:
آمیزش سهوی مبطل اعتكاف است و در سایر موارد صحّت اعتكاف محلّ اشكال است لذا در موردی كه اتمام اعتكاف واجب است بنابر احتیاط اعتكاف را تمام نموده و بعداً هم دوباره معتكف گردد.
آیات عظام وحید خراسانی، خوئی :
صحّت اعتكافش محلّ اشكال است خصوصاً در آمیزش .
آیت الله مکارم شیرازی:
اعتکافش خالی از اشکالی نیست ؛ اما اگر آمیزش جنسی کند ، هرچند از روی فراموشی باشد ، چنانچه اعتکاف واجب باشد ، باید پس از اتمام آن ، درصورتیکه وقت آن محدود بوده ، قضای آن را بجا آورد و اگر وقتش وسیع است ، بنابر احتیاط واجب آن را از نو شروع کند و اگر مستحب بوده ، آن را تمام کند و قضا ندارد. [71]
پی نوشت ها:
[55] عروه الوثقی ، فی احکام الاعتکاف مورد الاول .
[56] تحریر الوسیلة ج1، القول فی احكام الاعتكاف ، هدایه العباد آیه الله صافی ج1، الاعتكاف م 1417 ، وسیله النجاه آیه الله بهجت، احكام الاعتكاف، م 1208 و استفتائات، ج2، س3151 ، الاحكام الواضحة آیه الله فاضل، احكام الاعتكاف، م 1109 ، منهاج الصالحین آیات عظام عظام خوئی، تبریزی، وحید، سیستانی ج1، فصل فی احكام الاعتكاف، م 1078 ، عروه الوثقی ج2، كتاب الاعتكاف، فصل فی احكام الاعتكاف ، استفتائات جدید، آیه الله مكارم شیرازی، ج2، س502 ص166 .
[57] عروه الوثقی ج2، كتاب الاعتكاف، فصل فی احكام الاعتكاف استفتائات جدید، آیه الله مکارم ج3، س324 ص108 ، اعتکاف عبادتی کامل، ص۸۹ .
[58] عروه الوثقی ج۲ ص۸۷ .
[59] عروه الوثقی، ج۲، ص۸۷ ، اعتکاف عبادتی کامل، ص۹۰.
[60] تحریر الوسیله ج1، خاتمة فی الاعتكاف، القول فیاحكام الاعتكاف، ص282 ، الاحكام الواضحة آیه الله فاضل، الاعتكاف، احكام الاعتكاف، م 1109 ص270 ، وسیله النجاه آیه الله بهجت، احكام الاعتكاف، م 1208 ص 336 و استفتائات جدید، ج2، س3152 ص446 ، منهاج الصالحین آیات عظام خوئی، تبریزی، وحید، سیستانی ج1، فصل فی احكام الاعتكاف، م 1078 ، هدایه العباد آیه الله صافی ج1، شروط الاعتكاف، م 1419 و استفتائات پیرامون اعتكاف، س 100 ص71 ، عروه الوثقی ج2 فصل فی احكام الاعتكاف ، استفتائات جدید آیه الله مکارم ج2 س499.
[61] استفتاء خصوصی ، اعتکاف عبادتی کامل ص۱۲۳.
[62] استفتائات خصوصی .
[63] عروه الوثقی ج۲، ص۸۷ محرمات الاعتکاف مورد الرابع .
[64] استفتائات خصوصی .
[65] منهاج الصالحین آیت الله سیستانی ج۱، ص۳۴۶، م۱۰۸۳ ، منهاج الصالحین آیات عظام خویی ، وحید ج۲، ص۳۱۲ ، م۱۰۸۱.
[66] عروه الوثقی ج2 فی احکام الاعتکاف مورد الخامس .
[67] عروه الوثقی ج2 ص۸۸ محرّمات الاعتکاف م1 ، منهاج الصالحین آیات عظام خویی، سیستانی ج۱ م1080 .
[68] عروه الوثقی ج2 ص۸۸ محرّمات الاعتکاف م1 .
[69] تحریر الوسیلة ج1القول فی احكام الاعتكاف، م 2 ، وسیله النجاه آیه الله بهجت، احكام الاعتكاف، م 1210 ، هدایه العباد آیه الله صافی ج1، الاعتكاف، م 1423 ، الاحكام الواضحة آیه الله فاضل، احكام الاعتكاف، م 1111 ص271 ، عروه الوثقی ج2 فصل فی احكام الاعتكاف، م3 ، منهاج الصالحین آیات عظام خوئی، تبریزی، وحید، سیستانی ج1، فصل فی احكام الاعتكاف، م1080 .
[70] عروه الوثقی ج2 فی احکام الاعتکاف م3 .
[71] عروه الوثقی ج2 فی احکام الاعتکاف م4 ، تحریر الوسیلة مرحوم امام، ج1، القول فی احكام الاعتكاف، م 2 ، هدایه العباد آیه الله صافی ج1، الاعتكاف م 1423 ، وسیله النجاه آیه الله بهجت، خاتمة فی الاعتكاف، احكام الاعتكاف، م 1210 ، جامع المسائل آیه الله بهجت ج2، احكام الاعتكاف ص56 ، الاحكام الواضحة آیه الله فاضل، الاعتكاف ، احكام الاعتكاف، م1111 ص271 ، عروه الوثقی ج2، فی أحكام الاعتكاف، م 4 ، منهاج آیات عظام خوئی، تبریزی، وحید، سیستانی ج1 فی احكام الاعتكاف م 1081 ، اعتکاف عبادتی کامل ص۹۲.
منبع:
سایت سراج