تبیان، دستیار زندگی

یک بازی باحال با کودک برای روزهای سرد

حالا وقت آن است شما برای این بی حوصلگی کاری کنید تا هم خودتان از کلافگی نجات پیدا کنید و هم باعث شادی و نشاط کودک تان شوید. یک بازی ساده و هیجان انگیز می تواند انرژی را به شما و کودک تان بازگرداند. در این شماره به شما یک بازی قدیمی را یادآوری می‌کنیم که بچه ها از انجام آن بسیار لذت می برند: بازی «بگرد و پیداش کن!»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بازی، کودک، روانشناسی، اعتماد به نفس، شادی، خانواده، خراسان
 آمدن فصل های مختلف سال، فرصت های شگفت انگیزی را برای هیجان و بازی مهیا می کند و فرصتی است تا همراه بچه‌هایمان، دوباره به جهان اطراف نگاهی بیندازیم و از دیدن همه این مواهب لذت ببریم. آمدن پاییز با رنگ های بی نظیر و زیبایش هم فرصتی است برای گشت و گذار پاییزی به همراه کودکان مان؛ اما به هر حال در این فصل ما مجبوریم مدت بیشتری را در خانه بمانیم و ممکن است کودک بیتاب تر شود و مدام به شما بگوید حوصله ام سر رفته و شما را کلافه کند. حالا وقت آن است شما برای این بی حوصلگی کاری کنید تا هم خودتان از کلافگی نجات پیدا کنید و هم باعث شادی و نشاط کودک تان شوید. یک بازی ساده و هیجان انگیز می تواند انرژی را به شما و کودک تان بازگرداند. در این شماره به شما یک بازی قدیمی را یادآوری می‌کنیم که بچه ها از انجام آن بسیار لذت می برند: بازی «بگرد و پیداش کن!»
همیشه قبل از بازی با گفتن این جملات که «حالا وقت یه بازی جدیده!» یا «می خوای یه بازی باحال بکنیم؟» هیجان کودک را تحریک کنید تا بفهمد با شرایط خاص و متفاوتی رو به رو خواهد شد.
یک شیء را دور از چشم کودک در جایی که چندان هم دور از ذهن و سخت نیست، پنهان کنید. این شیء می تواند اسباب بازی، خوراکی یا چیزهای جالب دیگری باشد.
برای کودک توضیح دهید که باید به دنبال شیء یا همان اسباب بازی یا خوراکی خوشمزه بگردد.
برایش توضیح دهید که شما برای رسیدن به آن شیء این طوری کمکش می کنید که هر قدر به شیء نزدیک شود، صدای کوبیدن شما به میز بیشتر خواهد شد و هر قدر از شیء دور شود، شما با شدت کمتری به میز خواهید کوبید، پس باید به صدا و میزان و شدت آن توجه کند.
همراه کوبیدن، او را با اصوات هیجان انگیز و انرژی بخش همراهی کنید تا لذت بیشتری از این بازی ببرد.
صبر کنید تا او شیء را با راهنمایی های صوتی شما پیدا کند اما اگر موفق نشد، راهنمایی های جدی تری بکنید تا او با پیدا کردن شیء حس موفقیت را تجربه کند.
بعد از این که کودک آن شیء را پیدا کرد، می توانید همان را به او جایزه دهید یا جایزه دیگری برایش در نظر بگیرید، مانند خوراکی مورد علاقه اش.
وقتی کودک خوب بازی را یاد گرفت، جای خودتان را عوض کنید تا او شما را راهنمایی کند و شما جوینده باشید.
گاهی می توانید شیء را پنهان نکنید و چشم های کودک را با یک روسری ببندید و از او بخواهید با چشم های بسته و استفاده از حس لامسه و شنوایی اش به دنبال آن بگردد.
این بازی را می توانید چند نفره هم انجام دهید. فقط باید آن را نوبتی کنید.

مزایای روان شناسانه این بازی برای کودک
مثل همیشه لذت یک بازی را به همراه والدین تجربه می کند.
صبوری و جست و جوگری را می آموزد.
از موفقیت و دست یافتن به خواسته خود، حس اعتماد به نفس و کامیابی دریافت می کند.
به طور غیر مستقیم می فهمد برای رسیدن به چیزهایی که دور از دسترس به نظر می رسند، باید تلاش کند.
می تواند از حس شنوایی و لامسه اش بهتر بهره ببرد و کارکرد آن ها را بهتر یاد بگیرد.

منبع: خراسان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.