تبیان، دستیار زندگی

آخرین نفس‌های قاتل ستایش

قاتل ستایش قریشی کودک 6 ساله افغان، 27 مهر اعدام می‌شود و این در حالی است که اگر هم اولیای دم در لحظات آخر گذشت کنند و از قصاص بگذرند این اعدام انجام می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قاتل ستایش
امروزه هستند کسانی که قربانی محیطی می‌شوند که در آن زندگی و رشد می‌کنند؛ امیرحسین قاتل ستایش قریشی هم جدا از این روایت نیست، او بیش از یک سال است که تنها نفس می‌کشد، نفس‌هایی بی‌هدف و در انتظار مرگ. امیرحسین در اوج نوجوانی درگیر مسائلی شد که شاید نتوان کلماتش را به راحتی ادا کرد مانند: قتل، تجاوز، اسیدپاشی و ... 

پیدا شدن جسد سوخته یک کودک

۲۳ فروردین سال گذشته بود که گزارشی مبنی بر وقوع قتل یک دختر بچه ۶ ساله افغانستانی در روستای خیرآباد ورامین تحویل مراجع قضایی شد. گزارش حاکی از آن بود که ستایش قریشی که به گفته پدر او یکشنبه ۲۲ فروردین سال 95، برای خرید بستنی از منزل خارج شده، دیگر به خانه بازنگشته است.
امیرحسین در جلسه بازپرسی، روز حادثه را اینگونه توضیح داد: ستایش همیشه برای بازی با تبلت خواهرزاده‌ام به خانه ما می‌آمد. آن روز هم او برای بازی با خواهرزاده‌ام آمد. وقتی خواهر و خواهرزاده‌ام رفتند او هم رفت اما چون فکر می‌کرد آنها برگشتند او هم برگشت. من مشروب خورده بودم و سیاه مست بودم. وقتی دیدم او در خانه تنها است به سراغش رفتم و با وجود تقلای او، ستایش را به اجبار مورد آزار و اذیت قرار دادم.

 پدر ستایش؛ گذشت نخواهد کرد تا ستایش‌های دیگر در آرامش به زندگی‌شان ادامه دهند.


این متهم که خردادماه 17 ساله می‌شود افزود: من ابتدا قصد کشتن ستایش را نداشتم اما وقتی مادرش دم خانه آمد و صدایش کرد چون نمی‌توانستم ستایش را ساکت کنم او را به طبقه بالا برده و با روسری خفه‌اش کردم. سپس جسد را داخل یک جعبه بزرگ باند قرار دادم و با اسیدی که قبلاً تهیه کرده بودم قصد از بین بردن جسد را داشتم که موفق به این کار نشدم. من حتی به دوستم هم زنگ زدم و او هم گفت اسید روی جسد بریزم اما چون نتوانستم جسد را از بین ببرم از خانه خارجش کردم. امیرحسین که سن کمی دارد در اعترافات تکان‌دهنده‌اش از رابطه‌های غیراخلاقی پرده برداشت و گفت: «من دوست دختر داشتم و چندی پیش نیز زنی صیغه کرده بودم و با آنها ارتباط داشتم.

صدور حکم 2 بار اعدام برای قاتل

پرونده جنایت بسیار دردناکی که در ورامین رخ داده و به شدت افکار عمومی کشور را تحت تاثیر قرار داد، پس از بررسی های صورت گرفته، امروز به صدور حکم رسید؛ حکمی که پدر مقتول آن را مرهمی بر زخم های عمیقش می‌خواند و امیدوار است به حفظ آرامش کودکانه فرزندانمان منجر شود.
بر اساس این حکم، امیرحسین، نوجوانی که یکی از تلخ ترین پرونده های جنایی را با قتل ستایش رقم زده، به دو بار اعدام و پرداخت دیه در این پرونده محکوم شده است. البته این حکم بدوی و قابل فرجام خواهی است و متهم می‌تواند به آن اعتراض نماید.
یکی از وکلای اولیای‌دم "ستایش قریشی" در این باره می‌گوید: قاتل به قصاص نفس در خصوص اتهام قتل عمد و یک بار اعدام در خصوص اتهام تجاوز به عنف محکوم شده است. همچنین پرداخت دیه و ارش ‌البکاره و جنایت بر میت از دیگر محکومیت‌های این فرد است.

به خاطر دیگرستایش‌ها گذشت نخواهیم کرد

با توجه به این که همه اقدامات پزشکی قانونی، تحقیقات پلیسی و قضایی و روانکاوانه در این پرونده صورت گرفته است و امیرحسین آخرین دفاع خود را نیز ارائه داد، پرونده پس از کیفرخواست به زودی به دادگاه کیفری یک استان تهران ارجاع داده می‌شود تا امیرحسین محاکمه شده و حکم قضایی صادر شود.
پدر ستایش ضمن تقدیر از مسئولانی که همراهی‌شان کردند، تاکید کرده که گذشت نخواهد کرد تا ستایش‌های دیگر در آرامش به زندگی شان ادامه دهند.

کلام آخر

بی‌شک اشتباه امیرحسین هیچ جبرانی ندارد و دل داغدار خانواده ستایش هم هیچ مرهمی ندارد؛ اما در این ساختار هر دو خانواده قربانی شده‌اند. ای کاش سازمان‌ها و مسئولین مربوطه بیش از پیش بر این معضلات اجتماعی وقت گذاشته و با ارائه‌ی راه‌کارهایی مناسب و کاربردی از جمله آموزش، افزایش سطح آگاهی و ... سدی در برابر این قبیل اتفاقات ناگوار ایجاد نمایند.
منابع: خبرگزار ی تسنیم، خبرآنلاین