تبیان، دستیار زندگی

تا می توانید خنده درمانی کنید

خنده با بدن شما چه می کند؟

«خنده بهترین طبیب است.» این جمله ای است که نباید به آسانی از کنار آن گذشت. در نقاطی از جهان غرب، باشگاه هایی برای صرفاً خندیدن راه اندازی شده و حتی به صورت یک ورزش صبحگاهی درآمده که افراد در آن حاضر می شوند و شروع به خندیدن به شکل های مختلف می کنند. این باشگاه ها خیلی سریع رشد کرده اند و اعضای زیادی را تحت پوشش خود قرار داده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
افسردگی، خنده، آثار جسمی، گورش، اعضای بدن، سفت شدن وست، اضطراب، استرس، سلامت ، اخبار ویژه سلامتی، سلامت جامعه، هفته نامه خانواده شاد
در واقع، در باشگاه خنده، از خنده به عنوان شکلی از ورزش یاد می شود. در این کلاس ها افراد یاد می گیرند خنده را به صورت یک تمرین انفرادی انجام دهند و تجارب عمیقی را با آرام بخشی خنده به دست آورند. اما با نگاهی به ادبیات باستانی و کهن خودمان خیلی سریع به این شعر می رسیم که «خنده بر هر درد بی درمان  دواست.» حالا امکان دارد که این جمله، جمله ی تمام و دستورالعمل قطعی و کاملاً درستی هم نباشد. اما با قطع نظر از این بحث ها باید بگوییم که جای این نعمت الهی، یعنی خنده ی سالم و بدور از گناه در بین ما کم است. این مقاله نگاهی به آثار جسمی و روانی خنده دارد.

- خنده و افسردگی
هنگام خندیدن ترشح هورمون های اندروفین و آنکه این افزایش می یابد. با افزایش این دو هورمون که در واقع هورمون های سرخوش کننده هستند. حالتی به افراد دست می دهد که به آن سرمستی و سرخوشی گفته می شود. این حالت دقیقاً در تقابل با شرایط خلق پایین و افسردگی قرار می گیرد.

- خنده و گوارش
موضوع جالب دیگر در ارتباط با خنده این است که خندیدن در واقع مثل ماساژ عمل می کند و خون مورد نیاز اعضای داخلی بدن را تأمین می کند. آیا ورزش یا عمل دیگری می شناسید که بتواند اعضای داخلی دستگاه گوارش را از بیرون ماساژ دهد؟ در حقیقت، فقط با خندیدن است که این امکان برای دستگاه گوارش فراهم می شود.

- خنده و عضلات صورت
هنگام خنده و حرکاتی که روی عضلات صورت، حنجره و فک انجام می شود، باعث سفت شدن پوست صورت و جوان ماندن آن می شود.

- خنده و کمرویی
از دیگر مزایای خنده بر طرف کردن برخی مشکلات رفتاری مانند خجالتی بودن، یاس و ناامیدی است. خنده در جمع برای افراد خجالتی کار بسیار سختی است ولی به مرور زمان وقتی می بینند همه این کار را به راحتی انجام می دهند، خندیدن برایشان راحت تر می شود.

- خنده و اضطراب
خنده برای افراد مضطرب و نگران هم مفید است. خنده با کاهش غلظت هورمون های استرس مانند کورتیزول آثار استرس را بر طرف می کند. فقط کافی است افراد مضطرب تأثیرات مثبت خنده را باور داشته باشند و تمرین کنند.

منبع : هفته نامه خانواده شاد
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.